- hirdetés -

Kapott már gyanús sms-t olyan banktól, ahol nem is rendelkezik folyószámlával? Személyes adatainak megadására szólították fel egy elkallódott online rendelésével kapcsolatban? A szakemberek szerint a bűnelkövetés egyre inkább az online térbe helyeződik át.

A bűnözők a jóhiszeműségünket kihasználva törekednek személyes adatokat kicsalni tőlünk, hozzáférni elektronikus eszközeinkhez, illetve pénzünkhöz. A számítógépes bűnözők gyakran olyan helyzeteket teremtenek, amelyek sürgősnek és reálisnak tűnnek a hívás során. A Hanganov Kft. adatbiztonsági tanácsai szerint a csalók a pszichológiai manipuláció eszközével élnek. A Safer Internet Day (SID), azaz a Biztonságosabb Internet Nap február 5-i évfordulója alkalmából ismertetünk néhány tipikus online bűnelkövetési mintát.

A csalók egy sablon alapján próbálkoznak

A szakemberek tapasztalatai alapján egy ismeretlen hívószámról érkező hívás esetén gyanakodnunk kell, amennyiben a hívó egy kormányzati szerv, vagy bank munkatársának adja ki magát és például be nem fizetett adóra, vagy tranzakciós problémára hivatkozva személyes adatainkról, bankkártyánk adatairól kérdez, továbbá felszólít, hogy amennyiben most rögtön nem rendezzük a tartozást bankkártyaadatok megadásával, büntetésre számíthatunk.

Egy másik tipikus példa szerint az ismeretlen hívó ismerteti, hogy bankszámlánkat vagy hitelkártyánkat törölték, és az újraaktiválásához fel kell hívnunk egy telefonszámot. Ha felhívjuk ezt a számot, egy telefonos automata rendszer jelentkezik be, amely beazonosítás céljából elkéri személyes adatainkat, valamint biztonsági kérdésekre adott válaszainkat. Ekkor rögzítik az összes általunk megadott adatot, hogy azokat később személyazonosság-csalások során felhasználhassák ellenünk.

Mit javasol a szakértő?

A legfontosabb, hogy soha ne adjuk meg bankkártyánk adatait, internetbanki jelszavunkat, azonosítónkat, vagy egyszer használatos SMS-ben kapott kódunkat. A bank ezeket az információkat sosem kéri el. Kérésre ne telepítsünk alkalmazást telefonunkra, vagy más digitális eszközünkre. Soha ne utaljunk pénzt telefonon érkező kérésre. Gyanús telefonhívás esetén szakítsuk meg a hívást, majd hívjuk fel a bankunk hivatalos honlapján elérhető ügyfélszolgálati telefonszámot a korábbi hívás valódiságának ellenőrzése végett.

A Nemzeti Kibervédelmi Intézet felhívja a figyelmet, amennyiben csalás áldozatává válunk, minél hamarabb forduljunk számlavezető bankunkhoz segítségért! A jogszabályok szerint a bank köteles kivizsgálnia az esetet, azonban ha bizonyíthatóan általunk jóváhagyott, illetve súlyos gondatlanságunkból eredő tranzakció esetében a bank akár mentesülhet is a kártérítés alól.

fotóillusztráció: pixabay.com

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.