- hirdetés -

Az 1:5 Rally Magyar Bajnokság soron következő fordulójának helyszíne volt a rákóczitelepi modellpálya. Július 2-án a Trabiring Modellező Egyesület és az Orosháza Városi Modellező és Sport Klub szervezésében rendezték meg az izgalmas versenyt, ahová az ország számos pontjáról érkeztek versenyzők.

A vasárnapi program végül az Orosházára a kora délutáni órákban megérkező vihar miatt ért véget, így az addig lezajlott események alapján hirdettek végeredményt.

A Wolf-Garten 1:5 Rally IV. versenyhétvégéjének az eredménye:
1. Kobolák Attila Elek
2. Kobolák Attila
3. Gibala Ferenc (Orosháza Városi Modellező Klub)

Rosinszky Norbert autós szakosztályvezetőt kértük meg, hogy ismertesse munkájukat és az esemény és a modellautók technikai hátterét.
– Az orosházi MCD Team versenyzői Gibala Ferenc, Pap János, Cservenyák István , Szűcs Gábor és Szabó Richárd. Ebben a kategóriában Magyarországon körülbelül 15 versenyző van, melynek a nagyobb részét az orosházi modellezők adják, akik MCD XR5 típusú Rally modellautókkal versenyeznek. A modellautók 1:5 méretarányban készülnek, 1 méter hosszúak, körülbelül 50 centiméter szélesek és 15-16 kilogramm a menetkész autó tömege – árulta el.

Az orosházi verseny dobogósai, jobbra Gibala Ferenc

Az autókat mindenki saját maga építi, miután megvásárolta a gyártótól az úgynevezett rollert, a guruló alvázat. Ha ez megvan, kezdődhet a szerelgetés, az építés, a motor kiválasztása, az elektronika és a szervók beépítése, nem utolsósorban pedig a kaszni dizájnjainak elkészítése és festése. Magyarországon ezeknek az autóknak egy kategória van, ami úgy neveznek, hogy Open.

– Gyakorlatilag minden engedélyezve van: 29-34 köbcentiméteres kétütemű benzinmotorral hajtott modellautókról beszélünk, amik elérhetik az 50-70 km/órás végsebességet is az adott pályán. Nagyon fontos a levegőhűtésű motorhoz a speciális keverék olaj használata, hogy megóvják az akár 20 ezret forgó motor élettartamát a nagy melegben a versenypályán. Az autók 4 kerék meghajtásúak, sperr differenciálművel, tárcsafékkel, olajos lengéscsillapítókkal rendelkeznek, a teljes futómű geometria állítható az adott pályához – tette hozzá Rosinszky Norbert.

Egy versenynapon 2 versenyt futnak a modellautók, ami azt jelenti, hogy van egy szabadedzés, ezt követi az időmérő. Nagyobb létszám esetén van A és B csoport is. Az időmérőn elért eredmények alapján kezdődnek az elődöntők, amik 15 percesek és végül a 20 perces döntők. Délben az ebéd után pedig kezdődik minden elölről és a nap végén a két verseny eredményei alapján hirdetik ki azt a három legjobbat, akik hazavihetik a serlegeket.

– A versenyekre az ország minden részéből érkeznek indulók: Tapolca, Budapest, Hajdúszoboszló, csak hogy párat említsünk. Az Orosháza Városi Modellező Klub és jogelődei 80 éve, 1943 óta fogja össze a helyi és környékbeli modellezés iránt érdeklődő sportolókat. A hosszú időszak alatt számos nemzeti Európa- és világbajnoki éremmel, bajnoki címmel keltettük Orosháza és a modellezés jó hírét közel és távol egyaránt a technikai sportok világában. Az autós szakosztály tagjai 2022-ben 40 versenyről 146 egyéni nevezéssel, 49 arany-, 24 ezüst- és 22 bronzérmet, kupát hozhattak haza. Idén is adott a cél: eredményesen szerepelni a versenyeken, bővíteni a követők számát és természetesen új tagokat toborozni, külön kiemelve az ifjú utánpótlás segítését – tudtuk meg.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.