- hirdetés -

A mostani, téli időszakban, amikor hamar alkonyodik, későn van reggeli fény, sokszor párás, ködös, esős az idő, sok baleset származik abból, hogy a gépkocsivezetők lakott területen belül nem kapcsolják be a tompított fényszórót.

Sok járművezető gondolja úgy, hogy a gépjármű indításakor automatikusan működő nappali menetfénnyel jól látható a járművük, pedig ilyenkor csak az első lámpák égnek, a hátsók nem. Ezzel szemben a tompított fényszóróval elöl-hátul láthatóvá tesszük a járművet, ezzel is segítve az esetleges balesetek elkerülését. A KRESZ is előírja a tompított fényszóró használatát, ami a jelenlegi időjárási körülmények között különösen fontos még nappali fényviszonyok mellett is.

Nappali menetfény használatakor a jármű hátul sötét (Fotó: Horváth Bence)

A KRESZ előírása szerint a forgalomban résztvevő járművet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani, de nem mindegy hogyan tesszük ezt. A tompított fényszóró használata korlátozott látási viszonyok között és éjszaka lakott területen belül és kívül is egyaránt kötelező. A fentiekkel egyetértésben nyilatkozott Duna András, orosházi gépjárművezető oktató is:

– Korlátozott látási viszonyok közt nem elég a nappali menetfény, be kell kapcsolni a tompított világítást. Arra, hogy mikortól korlátozottak a látási viszonyok, azt szoktam mondani, hogy ha egy pillanatra is bevillan az a gondolat, hogy nem kellene-e már bekapcsolni a világítást, akkor be kell. Az autó magának termeli az áramot, nem lesz több a villanyszámlánk, ha használjuk a tompított fényszórót. Nem csak látni kell, látszani is, különösen a mai felgyorsult világban, ahol nem csak az életritmusunk gyorsult fel, de az autóink is. Ha nem észleljük időben az előttünk haladót, pillanatok alatt kész a baj – teszi hozzá az oktató.

Tompított fényszóróval nem csak látunk, látszunk is (Fotó: Horváth Bence)

A ködfényszórót és a hátsó helyzetjelző ködlámpát már annál többen használják, de sok esetben nem megfelelően. Ugyanis csak abban az esetben szabad alkalmazni, ha azt a látási viszonyok indokolják, mint például a ködös, párás időjárás. Azonban nem megfelelő használat mellett könnyen elvakíthat más sofőröket, ezért ne kapcsoljuk fel éjszakai csapadékmentes időben, forgalomban, lassú haladáskor, különös tekintettel akkor, ha valaki folyamatosan mögöttünk vagy előttünk halad.

Talán apróságnak tűnhetnek sokak sokak számára a fent leírtak, de megelőzhetünk komoly anyagi károkat és sérüléseket, ha alkalmazzuk a tanácsoltakat.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: pixabay.com)

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.