- hirdetés -

Visszaszorítaná a halálos balesetek számát az Európai Parlament, ezért elfogadott egy olyan határozatot, amelyben 30 kilométer per órára csökkentené az autók sebességét lakott területen belül. Megkérdeztünk egy szakembert, hogy Orosháza közlekedésére miként hatna az intézkedés.

Az Európai Parlament képviselőinek a többsége támogatja azt a határozatot, amiben a jelenleginél szigorúbb közlekedési szabályokra lenne szükség. A cél az, hogy 2050-re megszüntessék a halálos baleseteket, ami sebességkorlátozással érhető el.

A képviselők a döntés indoklásában hangsúlyozták, hogy a halálos kimenetelű balesetek harminc százalékánál kulcsszerepet játszik a gyorshajtás, ezért a járművek biztonságos sebességszintje legfeljebb 30 kilométer/óra lenne a lakott területeken és ott, ahol sok a gyalogos és a kerékpáros.

Orosháza közlekedésében nem okozna különösebb változást

Tóth Árpádot, az Astra Autósiskola vezetőjét arról kérdeztük, hogy miként hatna ez Orosháza közlekedésére. Elmondta, hogy komolyabb változás nem történne, hiszen már sok helyen most is 50 kilométer per óránál kevesebb a megengedett sebességhatár a belvárosban.

– A csúcsidőkben sem gondolom, hogy jelentősebb lesz a lassulás, hiszen sok az autó az utcákon. A kerülőutak kevés lehetősége miatt már most is alig haladnak az autók bizonyos kereszteződésekben. Leginkább a belterület elhagyását segítő utakon, valamint a külsőbb területeken okoz jelentős forgalomlassulást az EU-s határozat. Ezeknél viszont 50-es táblákkal ismét fel lehet majd gyorsítani a haladást – mondta a szakember.

Tóth Árpád (Fotó: Takács Csaba)

Kifejtette, hogy az igazán veszélyeztetett területet nem érinti a tervezet, de a lakott területen történő, súlyos következménnyel járó balesetek száma ezáltal csökkenni fog, főleg azokon a területeken, ahol a 30-as korlátozást nem írják felül egy magasabb sebességhatárt engedő táblával.

– Gondolok itt városokat átszelő főutakra, sugárutakra, körutakra, a behajtó, illetve kihajtó utakra. Az ember természetéhez tartozik, hogy nehezen fogadja el a korlátozásokat, főleg ha az a megszokott komfortzónáját közvetlenül érinti, ezért mindig lesznek olyanok, akik sietnek – tette hozzá.

Tóth Árpád szerint sajnos mindenki ott vezeti le a feszültséget, ahol éppen van, ami a gépkocsi vezetőfülkéje esetében is igaz. A balesetek száma csökkenthető lenne azzal is ha a közlekedésben résztvevők több alázattal viszonyulnának egymáshoz, illetve a KRESZ előírásaihoz.

Korlátoznák a mobilhasználatot az autókban

A sebességkorlátozás mellett az EP-képviselők egy olyan vezetési mód beállítását is javasolták a mobilokra, amik korlátoznák a vezetők figyelmét elvonó üzeneteket, értesítéseket. Ennek a módnak a bekapcsolása kötelező lenne.

Tóth Árpád ezzel kapcsolatban elmondta, hogy tapasztalata szerint az utóbbi 5-8 évben megemelkedett azoknak a száma, akik vezetés közben mobiloznak. Teszik mindezt annak ellenére, hogy a modern autók többségében már van beépített kihangosító.

– Ilyenkor főleg telefonál az illető és csak másodsorban figyel a vezetésre, mert a beszélgetésre, annak témájára, a vonal túlsó felén lévőre összpontosít a vezető. Az említett telefonos beállítások kötelező használata jó módszer lenne ennek visszaszorítására, de használatának ellenőrzése igen nehezen kivitelezhető – vélekedik az oktató.

Fotó: Pixabay

Tavaly a személyi sérüléses közúti közlekedési balesetek, a halálos áldozatok, a súlyosan-, valamint a könnyen sérültek száma egyaránt csökkent Magyarországon. Hasonló tendencia figyelhető meg Békés megyében is, amíg 2019-ben 547 sérüléssel járó baleset volt, tavaly ez a szám 428-ra csökkent, amiből mindössze tíz eset volt halálos kimenetelű.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.