A vártnál kisebb mértékben emelkedett az adatforgalom a karantén idején a térség egyik legnagyobb internetszolgáltató vállalkozásának információi szerint. Az Oroscom Kft. pénzügyi igazgatója, Szántó József arról tájékoztatott, hogy felhasználóik átlagosan 30-40 százalékkal inteneteztek többet a délelőtti órákban a korábban jellemzőnél, délután pedig hamarabb beindult a csúcsidőszak.
Az otthoni munkavégzéssel és a digitális oktatással a háztartások többségében felértékelődött az internet jelentősége, ugyanakkor a távközlési cégek, így az Oroscom feladatai is megszaporodtak. Több lett az új bekötés, a hibajavítás, és a minőségre is érzékenyebbé váltak a fogyasztók.
Mint Szántó Józseftől megtudtuk, a zavartalan és biztonságos munkavégzés érdekében felszerelték kollégáikat maszkokkal, kesztyűkkel, fertőtlenítőszereket vásároltak és átszervezték az ügyfélszolgálatot is.
– Először plexiüvegekkel próbálkoztunk, aztán amikor igazán kritikus volt a helyzet, és nem lehetett tudni, hová fajul a járvány, akkor választottuk az ablakon keresztüli kiszolgálást, amelyet a mai napig működtetünk – mondta el a cégvezető. – A telefonos ügyfélszolgálatra is nagy hangsúlyt helyeztünk, plusz egy kollégával fogadtuk a hívásokat, hogy a lehető leggyorsabban tudjunk reagálni a megkeresésekre. Úgy vélem, helyt álltak a munkatársaim ebben a rendkívüli helyzetben – tette hozzá.
Az alkalmazottak harmada otthonról dolgozott, többek között háttérirodai feladatokat végeztek, fogadták a telefonhívásokat.
– Az IP-alapú telefonszolgáltatásnak, a távmunka szoftvereknek köszönhetően ma már olyan a rendszer, hogy gond nélkül lehet otthonról dolgozni, ugyanazzal a hatékonysággal és kényelemmel, mint a munkahelyen. A teljes könyvelésünk otthonról készült például, ehhez minden fizikai és online eszköz rendelkezésre állt. Mi erre a járvány előtt nagy hangsúlyt helyeztünk, ezért zökkenőmentes volt az átállás – emelte ki Szántó József.
A többletterhelés nem csak az ügyfélkiszolgálásban, hanem adatfogalom forgalom formájában a hálózaton is jelentkezett, igaz, nem olyan mértékben, mint az várható volt.
– Azt kell tudni, hogy a céges felhasználók jelentős részét közvetlenül optikai kábelen keresztül szolgáljuk ki, vagyis nem terhelik a koax kábeles rendszert, amin a lakossági ügyfelek több mint 80 százaléka kapja ma a kábeltévét és az internetet. Ez azt jelenti, hogy a járvány előtt napközben jelentéktelen volt a hálózat terhelése. Ehhez képest egyrészt megjelent egy délelőtti internetfogyasztás, amit eddig nem tapasztaltunk. Az éjszakai csúcsüzemmód megközelítőleg 30-40 százalékát mértük pluszban ilyenkor. Másrészt az ősztől tavaszig jellemzően 4-5 óra tájban beinduló esti csúcsfogyasztás hamarabbra tolódott, már kora délután érzékeltük, hogy elindult felfelé a forgalom és legtöbbször 4 óra környékére el is érte a csúcsot – ismertette az adatokat a szakember.
Elmondta: azt látják, hogy továbbra is a szórakozási célú internethasználat jellemző, a digitális oktatás és az otthoni munkavégzés nem változtatott jelentősen ezen a tendencián.