- hirdetés -

A rendőrség felhívja a közlekedők figyelmét arra, hogy az utakon a szokásosnál is óvatosabban közlekedjünk, hiszen az előrejelzések szerint az alföldön is számolnunk kell kis mennyiségű vegyes halmazállapotú csapadékra, amely miatt csúszóssá válhatnak az utak.

Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése szerint a mai napon nagyjából délutánig az alföldi területen is kis mennyiségű vegyes halmazállapotú csapadék valószínű. Az aktuális időjárási helyzet a melegfrontérzékenyek szervezetére gyakorolhat stresszt. Ez fejfájást, fáradtságérzetet, álmatlanságot okozhat.

Az utakon ezért a szokásosnál is óvatosabban és figyelmesebben kell közlekedni, indulás előtt számolva azzal, hogy a szokásos menetidő megnyúlhat, a célba érés hosszabb időt vehet igénybe.

A gépjárművezetőknek számolnia kell azzal, hogy csúszós úton mind a megállás, mind a kanyarodás komoly koncentrációt igényel, de még az egyenes haladás is nagyobb óvatosságot követel. Amennyiben az autó fara elkezd oldalra enyhén kitörni, finom ellenirányú kormánymozdulattal korrigáljuk! Óvatosan vegyük le lábunkat a gázpedálról (ne hirtelen, mert hirtelen fékhatásra kitörhet az amúgy is instabillá váló autó)!

Téli úton kerülni kell az előzést, és elővigyázatosan, lassítva kell elvégezni a kikerülést, nem a száraz utas rutinsebességgel. Csúszós útszakaszokhoz közelítve vegyünk vissza a tempóból.

Ha baj van, és az autó megcsúszik, semmiképp sem a satufék a megoldás. Az erős fékezéssel a tapadás teljes elvesztését kockáztatja a sofőr. Helyzettől függően a cél a kocsi stabilizálása, amely ismételt ellenkormányzással, enyhe gázadással-gázelvétellel, finomabb fékezéssel oldható meg. Ha fékezéskor dolgozni kezd a blokkolásgátló, akkor enyhítsünk a fékhatáson, majd újra kezdjük fokozni!

Érdemesebb nagyobb követési távolságot tartani, hogy legyen időnk reagálni a kialakuló helyzetre, akár arra, hogy fékezve blokkol a kerék. Használjuk a motorféket, üresben lehetőleg ne guruljunk, motorfékkel lassítva kisebb az esély a kerék blokkolására! Hamar váltsunk fel kézi váltós autóban, hogy a keréknek kisebb esélye legyen az elkaparásra. Az automata váltót tegyük téli állásba.

Kerüljük a rossz, másokat zavaró vezetői magatartást, használjuk az irányjelzőt, fölöslegesen viszont ne használjuk a vakító ködlámpákat. További hasznos tanácsokat a téli közlekedéssel kapcsolatban az ORFK-OBB honlapján találhatnak.

S ne feledjük, a közlekedésben saját magunk és mások biztonsága érdekében a legtöbbet mi magunk tehetünk, ha felelősen, óvatosan és empatikusan vezetünk.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.