Nem a gyorshajtás az első egyik biztosítónál sem, viszont mindegyiknél ugyanaz: az elsőbbségadás elmulasztása. Eközben évek óta folyamatosan emelkedik a kgfb-díja, és egyre kevesebben járnak jól a novemberi kampánnyal.
A Vezess megkérdezett néhány fontos piaci szereplőt a biztosítók közül, hogy náluk mi az a 3-4 leggyakoribb szabálytalanság, baleseti ok, ami személyautós anyagi kárral jár.
Groupama:
- elsőbbségadás elmulasztása,
- a megfelelő követési távolság be nem tartása (ráfutásos balesetek),
- a nem megfelelő körültekintéssel végzett manőverek (balra-kanyarodás előzés, kikerülés-előzés, kitolatás, figyelmetlen sávváltás),
Kiemeli az OTP-hez tartozó cég, hogy ezekhez sokszor sebességtúllépés is társul.
Generali:
- elsőbbségadás elmulasztása
- abszolút gyorshajtás
- relatív gyorshajtás
Aegon:
- elsőbbségadás elmulasztása
- gyorshajtás (abszolút és relatív együtt)
- szabálytalan előzés
Folyamatosan emelkedik a kgfb-díja, egyre kevesebben járnak jól a novemberi kampánnyal
Az október végi legfrissebb adatok szerint 52.125 forint ma egy átlagos kgfb éves díja a Netrisk indexe szerint. Ez 65,5 százalékos emelkedésnek tűnik 2016 januárja óta, de valójában nem az: idén januárban ugyanis belekerült a díjba az eddig is az autósok által fizetett, teljesen igazságtalan baleseti adó összege.
Rendkívül beszédes a legnagyobb biztosítási alkusz grafikonja, ugyanis a folyamatos áremelkedés, valamint a januári adóbeépítés mellett szépen mutat két jelenséget:
Egyrészt azt, hogy a szokásos novemberi kgfb-kampányok idején mindig zuhan az akkor megkötött szerződésekben szereplő díj összege. A többi 11 hónapban pedig mindig drágább a kgfb. Másrészt azt, hogy mióta a kormány döntése nyomán egyre kevesebb autós köt ekkor új szerződést, szépen lassan elsorvad a novemberekben tapasztalható biztosító verseny kedvező hatása. Ha megnézik, egyre kisebbek a grafikon „beszakadásai”.
A 3,6 milliós hazai járműparkból most novemberben már csupán bő egymillióra kötnek új szerződést. Ők még jól járhatnak, legalábbis jobban, mint a többség, akiknek év közben jár le a megállapodásuk.
Az alábbi táblázat azonban jól mutatja, nem kell sajnálni a biztosítókat. Íme a legnagyobb piaci szereplők éves árbevétele a kgfb-re vonatkozóan.
2017 | 2016 | 2015 | |
Allianz | 36 317 | 28 758 | 22 337 |
K&H | 23 571 | 19 713 | 15 419 |
Aegon | 12 774 | 10 081 | 7931 |
Generali | 11 082 | 9789 | 8637 |
Groupama | 10 317 | 8229 | 6964 |
Sebestyén László, a Netrisk.hu ügyvezető igazgatója a Hír Tv-nek nyilatkozva elmondta, hogy a gépjárművek üzembentartóinak további díjemelkedésre kell készülniük. A várható növekedés oka, hogy az első fél évben ismét jelentős mértékben nőtt a biztosítók kárkifizetéseinek összege. Ez részben a helyreállítási költségek, részben pedig a személyi sérülések során megítélt kártérítések gyors emelkedésének tudható be.
Megkérdeztük a biztosítókat, hogy beáll-e valamikor egy szintre a kgfb-díja, vagy egyelőre évről évre folyamatos áremelkedésre kell berendezkedniük az autósoknak. Sajnos utóbbira van nagyobb esély, derül ki a válaszaikból. Ennek okát a biztosítók tovább hárítják: amíg növekednek az alkatrészárak, a javítási költségek, egyre bonyolultabbak az autók, és egyre több a baleset, szerintük addig emelkednek majd a díjak.