- hirdetés -

Lassan barátkozik Paulik Fecó az új kerekesszékkel, ha minden működik, mostantól már meg is szólíthat bárkit az utcán, pedig beszélni sem tud.

A szuperkocsit egy mobil alkalmazás, a Gyro Set segítségével irányítja. A gyógyászat területén az országban is kevés van abból az irányítási rendszerből, amellyel ez a tolókocsi működik. Paulik Fecó részese volt a fejlesztésnek, (sőt, elsőként jelentkezett a tesztelésre!) amelyért 2013-ban Juhász Márton feltaláló több díjat is bezsebelt.

Egyrészt a NASA és a Google által alapított egyetem versenyét nyerte (megosztva), és a NASA kutatóbázisára utazhatott. Másrészt az IVSZ Szövetség a Digitális Gazdaságért kiírásán az év innovációs díját kapta.

A feltaláló és a rocki srác találkozása

– Az intézetből az emberek jönnek-mennek a kerekes-székükkel – kezdte a történetet Juhász Márton. – Azt a problémát véltem felfedezni, hogy nincs megoldva a fejvezérlés. Nincs egy olyan készülék, amivel azok az emberek, akik négy végtag-érintettek, képesek lennének jól irányítani a széküket. Támadt egy ötletem, hogy ezt a 21. században, érzékelőkkel hogyan lehetne megoldani. Besétáltam a rehabilitációs intézetbe (MEREK), és örömmel fogadták a projektet. Fecó akkor lakója volt ennek az intézetnek és ő volt az első önként jelentkező, aki kipróbálta a prototípust, és az ő meglátásai szerint módosítottuk folyamatosan a rendszert. Ő volt az első, aki nekünk pozitív reakcióként megfelelő válaszokat adott, hogy milyen irányba érdemes fejleszteni – emlékezett vissza a fejlesztő.

Fecó már próbálgatja az új kocsit, de még szoknia kell a digitális vezérlést (Fotó: Rosta Tibor)
Fecó már próbálgatja az új kocsit, de még szoknia kell a digitális vezérlést (Fotó: Rosta Tibor)

A feltalálótól megtudtuk, a rendszer személyre szabható, most már nemcsak a fejvezérléssel foglalkoznak, hanem különböző beviteli eszközeik vannak, mindenféle sérülést, vagy állapottípust le tudnak fedni a készülékeikkel.

Jelenleg a nemzetközi piacra való kijutás a céljuk.
– Volt egy szerződésünk a rehabilitációs központtal, hogy közösen fejlesztjük ezt az eszközt egy bizonyos pontig, és az első öt olyan embernek, aki jelentkezett a tesztprogramunkra, ingyenesen biztosítjuk az eszközt, amikor gyártáskésszé válik. Ez most jött el – ad magyarázatot arra Juhász Márton, miért most került sor arra, hogy az orosházi srác átvehette a kerekes-széket.

Félelmetes, de izgalmas

Fecó azt meséli, izgalmas volt ez az időszak.
– Jó hangulatban teltek a tesztelések – írja Fecó, hiszen így a legkönnyebb vele kommunikálni az újságírónak, hogy csetelünk.
– Volt olyan, hogy elindultam, akkor oké volt, de megállni nem állt meg és neki a kukának. Olyan is volt amikor elindult magától körbe-körbe. De ez benne volt a pakliban, igaz, néha kicsit félelmetes volt, de élveztem és vicces is volt. Engem kértek meg, menjek velük bemutatókra, persze elvállaltam – írja.

A közlekedést is megkönnyíti és meggyorsítja az új kocsi (Fotó: Rosta Tibor)
A közlekedést is megkönnyíti és meggyorsítja az új kocsi (Fotó: Rosta Tibor)

Találkozásunkkor pedig látom, hogy mennyire figyel, koncentrál, hogy az új eszközt megtanulja. Hajrá, Fecó, menni fog!

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.