- hirdetés -

Nagyon nem mindegy, hogy a mentősök mennyi idő alatt érnek ki egy beteghez. Ezt is segíti, ha minden házon kint van a házszám. A következő hetekben ellenőrzéseket végez az önkormányzat, hiszen több nagy címnyilvántartást fésültek össze.

Szinte mindenki járt már úgy, hogy keresett egy házat egy utcában, de sok helyen nem voltak kint a házszámok, így csak következtetni tudott arra, hogy jó helyen jár-e. Egy átlagembernél ez bosszantó, és 1-2 perces keresgélést jelent. De ez a néhány perc az életébe is kerülhet valakinek, ha emiatt nem érnek oda időben a mentősök.

Jól látható helyen legyen. És főleg legyen!

– A legfőbb, hogy minél hamarabb kiérkezzünk egy baleset vagy egy rosszullét helyszínére. Ezért nagyon fontos lenne, hogy minden házon jól látható helyen legyen a házszám. Van olyan eset, amikor befordulunk egy utcába és támpontunk sincs, mert egymás után két-három házon sincs szám, vagy eltakarják a fák. Emiatt csak később jövünk rá, hogy az utca másik végében járunk. Ezzel pedig értékes percek vesznek el – mondja Kovács Tibor, az orosházi mentőállomás vezetője. – Ilyenkor a mentősök kérdezősködnek, amivel fogy az idő. Egy szívrohamnál ez a kieső idő akár a beteg életébe is kerülhet – tette hozzá a mentőtiszt.

Itt az új címregiszter – ezt ellenőrzik le

Ebben is előrelépést jelenthet, hogy kormányzati döntés értelmében központi címregisztert kell létrehozni, amely minden hivatalos szerv számára egyformán használható lesz. Ehhez az ingatlannyilvántartás-, a lakcímnyilvántartás- és a postai nyilvántartás címrendszere lett összefésülve, és jegyzői feladat lett ennek az adattisztítása. Az összevont lista több hónapos munka után elkészült, most a rendszer működése során kialakult hibákat, kettősségeket kell kiszűrni helyszíni ellenőrzéssel.
– A polgármesteri hivatal munkatársai a helyszínen meggyőződnek arról, hogy a nyilvántartásban szereplő adat a valóságban tényleg létezik-e. Ahol a nyilvántartástól eltérést tapasztal, ott tájékozódik, jegyzőkönyvet vesz fel, és ha kell, becsönget a lakásba és ott egyezteti az adatokat – tudtuk meg Kovács Györgytől, az orosházi önkormányzat igazgatási irodavezetőjétől.

Elsősorban nem ezt ellenőrzik, de a saját érdekünk is, hogy jól látható helyen legyen a házszám (Fotó: Rajki Judit)
Elsősorban nem ezt ellenőrzik, de a saját érdekünk is, hogy jól látható helyen legyen a házszám (Fotó: Rajki Judit)

Ha senki nincs otthon, akkor értesítést dobnak a postaládába, kérve a tulajdonost, hogy vagy menjen be a hivatalba, vagy a megadott telefonszámon egyeztessen.
– Arra kérjük az állampolgárokat, hogy bizalommal segítsék ezt a munkát.

Minden kollégám az önkormányzat által kiállított fényképes igazolvánnyal és megbízólevéllel rendelkezik. Munkatársaim nem akarnak bemenni a házba, a küszöbön állva is lehet válaszolni a kérdésekre. Ha valaki ilyen indokkal mégis be akar jutni, vagy más adatokat is kérdez, akkor kérem, jelezzék azt az önkormányzatnál

– emelte ki Kovács György.

Megtudtuk, ilyen átfogó ellenőrzés nagyon régen volt, rengeteg változás állt be azóta a lakáspiacon, sok ház épült és sokat le is bontottak, ezért időszerű a felülvizsgálat.

Az utca fele nincs számozva

Az adategyeztetés során néhány egészen érdekes és furcsa dologra is bukkantak. Van olyan eset, hogy valaki az “A” lépcsőházba van bejelentve, de ténylegesen a “D” lépcsőházban lakik. Vannak házak, amikben hosszú évek óta laknak, de ezt nem jelentette be senki, így nincs nyoma a lakcím-nyilvántartásban. Van olyan utca, ahol évtizedekkel ezelőtt középről kezdték a számozást, hiszen csak ott álltak házak. Időközben viszont beépült az utca, de az újabb házakon nincsen számozás. És vannak címek, ami a nyilvántartásban csupán helyrajzi számként szerepel, nincs hozzárendelve utca, házszám.

– Az eddig elvégzett felülvizsgálat eredményeként megállapítható, hogy a házszámozást egyes utcákban, épületeken belül újra kell gondolni. Az, hogy mely utcákat, épületeket érinti az esetleges átszámozás, azt a teljes felülvizsgálatot követően lehet majd számba venni, és csak indokolt esetben javasoljuk majd ezt a megoldást – tette hozzá Kovács György.

Egy biztos: minden házon kötelező kint lennie a házszámnak, amiről a tulajdonosnak kell gondoskodni. Egy házszámot kitenni nem jelent túl nagy költséget, viszont – ahogy az írás elején is olvasható -, nem csak a postai küldemények célba juttatását, hanem adott esetben az életmentést is megkönnyíti.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.