- hirdetés -

Készen állnak az emberek és a gépek, jöhet a tél. A megyei közút vezetője számolt be az idei tél előtti helyzetről, és eloszlatott néhány tévhitet is.

Nem a télre való felkészülésről, hanem a közút előtt álló feladatokról adott tájékoztatást a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Békés megyei igazgatója november 9-én Békéscsabán.
– Mivel télen nincs két egyforma szituáció, ezért a télre úgy lehet felkészülni, hogy az eszközöket átállítjuk a téli síkosság mentesítésre és hóeltakarításra. Télen nem csak a közútnak van dolga, minden közlekedőnek számítani kell arra, hogy az időjárás nehézségeket tud okozni – mondta Virág Mihály.

A szakember kiemelte, amikor hóesést, síkosságot észlelnek, azonnal indulnak, de az útszakasz mentesítése – elsősorban az odajutás miatt – azonnal nem történhet meg.
– Van egy sorrendiség az utak kezelésében, és idő kell ahhoz, hogy az összes útszakaszt bejárják a gépek. Mindeközben közlekednek a járművek, és a mai nagy forgalomban a 2 centis havat is letapossák az autók, így

amíg nem ér oda a síkosság mentesítő jármű, addig bizony csúszni fog az út. A mi feladatunk, hogy ezek az idők lerövidüljenek, minél korábban megszűnjön a síkosság. Az viszont lehetetlen, hogy egyszerre mindenhol fekete legyen a burkolat egy hóeséses időszakban

– fogalmazott Virág Mihály.

A Magyar Közút november 2-a óta téli üzemmódban dolgozik, de a felkészülést már korábban megkezdték: a burkolathibák többségét téli kátyúzással szüntetik meg. A hóátfúvások ellen is védekeznek, a kritikus helyekre már ki is helyezték a hófogó rácsokat, megyei szinten közel 12 kilométer hosszan. Orosháza környékén nagyjából 1 kilométernyi szakaszon található hófogó.

A járművek készen állnak (Archív fotó: Melega Krisztián)
A járművek készen állnak (Archív fotó: Melega Krisztián)

A közút raktáraiban megyei szinten összesen 4700 tonna só található, Orosházán jelenleg 1000 tonna útszóró sót tárolnak a Csorvási úti üzemmérnökségen.
– Tavaly nem volt komoly tél, így jelentős készletek maradtak, amiket feltöltöttünk az elmúlt hónapokban. A rendelkezésre álló mennyiség elég lesz, de ha extrém időjárási körülmények lennének, szükség esetén további készleteket is be tudunk szerezni – hangsúlyozta Virág Mihály. Elmondta, környezetvédelmi okokból egyre jobban növelik a kalcium-klorid arányát a hagyományos sóval szemben.

Utak három kategóriában

Három kategóriába sorolják Békés megye 1465 kilométeres úthálózatát.

Teljes felületű síkosságmentesítés az őrjáratos utakon történik, ilyenek a főutak és a fontosabb mellékutak. A helyi mérnökség kezelése alá tartozó úthálózatból őrjáratos kategóriába 56 kilométer tartozik. Az észleléstől számítva a 47-es főútra 2-3 óra alatt kell kiérkezniük, és 4-8 óra alatt kell befejezniük a munkát.

Rajonos kategóriába 278 kilométer, az ide sorolt utakon síkosságmentesítés már csak csomópontokban, kereszteződésekben, buszmegállókban, vasúti átjárókban történik. Ezekre a helyekre 4-5 óra alatt kell kiérniük, és 6-24 óra alatt végezniük.

A fennmaradó rész úgynevezett fehér útfenntartás, ezeken síkosság-mentesítés nem történik, hókotrás azonban igen.

A téli üzem mindenkit érint. Az autósoknak az a feladata, hogy felkészítsék a járművet a téli üzemmódra. Erről itt írtunk bővebben. Az útviszonyokról, a forgalmi helyzetről az Útinform weboldalán is tájékozódhattok, vagy a közút Facebook oldalán

Megyei szinten 45 saját eszközzel dolgozik a közút. Orosházán 5 nehézgépjármű, 2 univerzális eszközhordozó, 1 traktor és 3 egyéb téli gépjármű várja a bevetést. Az elmúlt években komoly fejlesztés volt a közútnál, 2012-ben Mercedes nagygépek érkeztek, vannak modern Mercedes Unimog járművek, tavaly pedig megérkezett az új John Deere traktor is.
A közútnál hármas váltásban dolgoznak, de ha a helyzet megkívánja, átállnak a kétműszakos rendre, ekkor 12 órát dolgozik egy-egy ember.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.