- hirdetés -

A rákóczitelepiek úgy érzik, egyre élhetetlenebb a településrész a közbiztonság és a március elsejével módosult helyi buszmenetrend miatt. Fórumot tartottak csütörtökön.

Közel 200, nagy többségében idős érdeklődő vett részt azon a lakossági fórumon, amit a rákóczitelepi közösségi házban tartottak. A nagyszámú érdeklődőt dr. Dancsó József polgármester, Kovács Árpád, a körzet egyéni képviselője és Czecher Péter rendőrkapitány tájékoztatta. Nem fért be mindenki a telepi közösségi házba, voltak, akik az előtérben, sőt, az udvarra szorulva állták végig a háromórás, indulatoktól sem mentes fórumot. Hangtechnika hiányában a felszólalóknak hangosan kellett beszélni, de így sem lehetett mindig mindent pontosan érteni, főleg akkor nem, amikor közbekiabáltak vagy hátul beszélgettek.

A fórum apropóját több téma adta. Egyrészt a március 1-jétől megváltozott helyi autóbusz menetrend, másrészt a közbiztonság. A menetrendről szó volt a testületi ülésen, a helyiek tiltakozásáról pedig itt írtunk. A városrész közbiztonsága kapcsán – ahogyan a múltkori fórumon – most is elhangzott, Rákóczitelep bűnügyileg nem fertőzött, több betörés és lopás elkövetőjét már elfogták a rendőrök, egyiküket épp a napokban.

Kovács Árpád, dr. Dancsó József, Czecher Péter és Pető Krisztián tájékoztattak

Dancsó József polgármesternek nem volt könnyű ismertetnie álláspontját, közbekiabálások akasztották meg mondandóját. Elmondta, Orosháza esetében 2,2 milliárd a konszolidáció: ennyit, vagyis a következő 10-15 év adósságát vállalja át az állam. Az állami források mellett helyi adókból származó bevételekből látja el a város a feladatait, és biztosítja a fejlesztésekhez szükséges önrészt is.
– Tavaly novemberben már látszott, hogy a bevételek kevesebbek lesznek, ezért azon kellett gondolkodni, hogyan lehetne csökkenteni a kiadásokat. Ezt az önkormányzatnál megtettük, de sajnos be kellett vezetni az új adókat – sorolta a városvezető.

Ekkor már többen zúgolódtak, morogtak a kommunális adó miatt, és szóba került a főtér építés is, amit valaki bekiabálva Jurassic Parknak és felesleges pénzkidobásnak nevezett, Ez utóbbira úgy reagált a városvezető, hogy szerinte vétek lett volna kihagyni a főtér pályázatot, mert annak jelentős részét az EU fizeti.
– Összegyűjtöttem, hogy az elmúlt években Rákóczitelepen milyen fejlesztések voltak – mondta a polgármester. Ezt felhördülve, vagy épp felnevetve fogadták. A városvezető elsorolta, hogy a Rákóczi Vasas focicsapat támogatása 2,2 millió forint évente, a sportpálya tetőtér beépítése 8 millió forint volt, a telepi játszótér megépítése 19 millióba, a modellpálya aszfalt felújítása 300 ezerbe került, közmunkaprogramban járda épült, most pedig elindult a csatornázás is. A közösségi ház működtetése pedig évente 534 ezer forint.

A tömegközlekedésre áttérve Dancsó kiemelte, éves szinten 30 millió forintba kerül a helyi buszközlekedés biztosítása, a valamennyi adófizető orosházit terhelő kiadás elsődleges haszonélvezői a rákóczitelepi és szentetornyai emberek.
– Ez sokszor nem is tűnik fel, mert a mindennapi élet részévé vált, de tudomásul kell venni, nem kapunk semmit ingyen. A város pénzéből fizetünk a volánnak, hogy működtesse a járatokat. Azok is fizetnek, akik soha nem buszoznak – fogalmazott.

Kiemelte, hogy a testületben sokszor kapták azt kritikaként, hogy sokat költenek a buszközlekedésre. Itt felolvasta volna Fetser János MSZP-s képviselő egy 2010-es e témában született hozzászólását, de a jelenlévők lehurrogták, hogy nem érdekli őket a politika, így végül nem is olvasta ezt fel.

A telepiek zsúfolásig töltötték a termet (Fotó: Losonczi Dávid)

A bekiabálók szóba hozták, hogy telepen már az iskola sem működik rendesen. Itt jött elő először nyíltan a cigányozás: az egyik lakos hangosan bekiabálta, azért viszik el a gyerekeket a telepi iskolából, mert az tele van cigánnyal, mióta megszüntették a szentetornyai iskolát. Erre Dancsó úgy reagált, hogy ha a helyiek beíratják a gyerekeket a telepi iskolába – tavaly 3 gyereket írattak be -, akkor lesz iskola továbbra is.

A városvezető nagy vonalakban vázolta a teljes városi költségvetési rendszert annak érdekében, hogy a lakosok megértsék, miért kellett változtatni – ezt nem mindenki fogadta türelemmel, beszólogattak, hogy őket a busz érdekli. A fórum továbbra is döcögve haladt, gyakori szünetek tarkították a beszámolót a bekiabálások miatt.

A polgármester buszozott

– Nem kötelező, de fontos feladat – mondta Dancsó a buszközlekedésről, majd ismertette a folyamatot, aminek végén március elsején módosult a menetrend. Elmondta, hogy a buszközlekedés éves költsége 60 millió forint, ennek felét a buszjegy és a bérlet fedezi, a másik felét a város fizeti azért, hogy ne legyen veszteséges. Kiemelte, hogy az utóbbi 5 évben 300 ezerrel csökkent a buszon utazók száma, vagyis csökken a közlekedési társaság bevétele. A városvezetés célja az volt, hogy a jegy és bérlet ára ne emelkedjen, ugyanakkor csökkenjen a városi hozzájárulás mértéke, ezért kellett csökkenteni a futásteljesítményt.
– Ezt úgy lehetett elérni, hogy azokban az esetekben, amikor kevesen utaznak a buszon, akkor körjáratok indulnak. A megtakarítás éves szinten nagyjából 10 millió forint. Június 30-ig három alkalommal lesz utasszámlálás, ennek alapján ha kell, módosít a város a menetrenden – mondta.

Többen jelezték, hogy ne akkor számolják az utasokat, amikor iskolai szünet van, erre a városvezető válaszában elmondta, az utasszámlálást pont azokon a járatokon kell elvégezni, amin kevesen vannak. Akadt, aki azt javasolta a polgármesternek, üljön buszra ő is és menjen a körjárattal, akkor majd megtudja miről beszélnek. Kiderült, megtette. – Szerdán az esti fél 9-es körjárattal körbementem, tízen utaztunk rajta.

“A cigánycsaládok betelepítése kapitális marhaság”

Már a legutóbbi testületi ülésen is felmerült, hogy pletykák szerint cigány családokat telepítene a polgármester telepre.
– Kapitális marhaság – summázta véleményét Dancsó -, ami semmi másra nem jó, csak hogy az emberek nyugalmát megzavarja. Ilyen marhaságoknak ne üljenek fel! Senki nem telepít senkit sehova!

– A rendőrség mindent megtesz, hogy elkapja a bűnözőket, de nem lehet minden ügyet felderíteni – mondta el a közbiztonságra áttérve Czecher Péter rendőrkapitány. A közelmúltban már volt egy fórum ebben a témában. Az akkor azzal zárult, hogy fokozott rendőri jelenlét után március végén újra értékelik a helyzetet. A kapitány kifejtette, február közepe óta éjszakánként nyomozók is dolgoznak Rákóczitelepen, a körzeti megbízottak mellett a polgárőrök, és Bereznyai Tamás szervezésében civilek is járőröznek az utcákon. Az érintettek együttműködnek a lakosok érdekében, de az áldozattá válás megelőzéséért a lakosoknak is tenni kell.

– Sok esetben nyitva hagyott ajtón, kapun mentek be az elkövetők. Valamennyi bejelentett bűncselekményt kivizsgáltunk. Zárják az ingatlanokat, és ha gyanús dolgot látnak, vagy bűncselekmény áldozatai lettek, hívják fel a rendőrséget minden esetben, a rendőrök kijönnek! – hangsúlyozta Czecher.

2011-ben 37 bűncselekmény volt, ebből vagyon elleni 19, lopás, betöréses lopás 8 volt. 2012-ben 24 bűncselekményből 18 vagyon elleni volt, a betörések száma 11.

– Az ismerté vált bűncselekmények 70 %-ában megvan az elkövető, hogy mégis szabadlábon van, az már nem a rendőrség hatásköre, a törvények ezt teszik lehetővé – emelte ki a kapitány. – Négy elkövetői kört derítettünk fel, valamennyi rákóczitelepi lakosokból áll.

– Mondja meg a nevét! – kiáltott be valaki. – Ezt nem tehetem meg – jött a válasz.

Bokáig süllyednek a sárban

A csatornázást is szóba hozták többen, azt sérelmezve, hogy nagy a sár, és a kivitelezők nem takarítanak maguk után. Van aki pedig azt kérdezte, hogy ezt miért nem 5 évvel ezelőtt csinálták, amikor még több pénze volt az embereknek fizetni a részleteket?

Dancsó József elmondta, hogy a város önerejéből soha nem tudta volna megcsinálni a csatornázást, ami egyébként uniós előírás. Erre a pályázatokat 2009-ben írták ki, a tervezésre 3 év van, a kivitelezésre pedig másfél, ezért ezt nem lehetett hamarabb elkezdeni.

– Ahol lefektették a csöveket, ott több hónapig ülepednie kell az árkoknak, csak utána lehet helyreállítani az utakat, ezt az időt ki kell várni. Sajnos ez a munka sárral jár, főleg esős időben. De ha azt tapasztalják, hogy valahol nem megfelelően végzik a munkát a brigádok, tegyenek bejelentést, higgyék el, kivizsgálják ezeket az eseteket – mondta.

Kommunális adóból iskolabusz?

Éltek a lehetőséggel a lakosok és kérdeztek a polgármestertől, javaslatokat tettek.

A kommunális adó ellen sokan felemelték szavukat

Felmerült például, hogy a telepiek a kommunális adót nem fizetnék be a városnak, hanem ebből a pénzből külön buszt indítanának. Sok telepi gyerek a városba jár iskolába, de féltik őket feltenni a most már Szentetornyát is megjáró buszra, ezért iskolabuszt szeretnének közvetlenül Rákóczitelepre.
– Mindkét ötlet nehezen kivitelezhető. Az adó az egész közösségre vonatkozik, csak egyének kaphatnak rászorultsági alapon mentességet – válaszol a polgármester. A város úgy számol, 170 millió forint bevételre tesz szert a kommunális adóból. – Nincs fedezet sok kiadásra, ezért kellett adót bevezetni, de ha javul a város anyagi helyzete, vissza fogunk térni erre a témára – ígérte.

– Minden egyes családnál gondot okoz ez az új közlekedés – fogalmazott egy lakos. – Hogyan jutunk orvoshoz, gyógyszertárba, munkába? Ki találta ezt ki? Olyan sok mindent nem kaptunk mi itt telepen, ez a pár millió forint nem lehet akadálya a normális közlekedésnek. Nem akarunk mást, csak a régi menetrendet – mondta, majd a kommunális adóra térve megjegyezte, vastagon fogott a városvezetők tolla, miközben sokan már a rezsit sem tudják kifizetni.

A hozzászólok elsorolták az új menetrend első napjainak tapasztalatait, ami nem volt túl pozitív, úgy tapasztalták, nem tartható a menetidő, sok a késés. Hosszú vitát generált például a 11 órás járat, melyre sokszor és sokan nem férnek fel. Példát is hoztak, miszerint két kismama a babakocsival inkább hazagyalogolt, mert nem tudtak felmenni a tömött buszra.

Júniusban visszatérnek a menetrend témájára

Amit szintén sokan sérelmeztek, hogy senki nem egyeztetett velük az új menetrendről, úgy érzik, a képviselőjük, Kovács Árpád nem képviselte és nem is tájékoztatta őket megfelelően. Az ablakból bekiabálva egy hölgy a helyi képviselő véleményét kérdezte, aki eddig nem szólalt meg a fórumon. Kovács Árpád elmondta, már nem ért egyet a korábban meghozott, általa is támogatott döntéssel, ami a körjáratról szól. – Én magam is úgy véltem, hogy jó lesz a menetrend, de most már látszik, hogy erről újra beszélni kell. Ami rossz, azon változtatni kell, de ez nem működik egyik napról a másikra – mondta.

Javaslatként az is elhangzott, legyen téli és nyári menetrend. A városvezető erre úgy reagált, hogy ez támogatható, megnézik ennek lehetőségét.

Az ingatlanok elértéktelenedésétől is sokan tartanak. Orvos és gyógyszertár már nincs, a kinti oktatás színvonala kritikán aluli, most a kedvezőtlen menetrend tovább rontja a helyzetet – vélik a rákóczitelepiek, akik között van, aki inkább többet fizetne a bérletért, de legyen megfelelő a tömegközlekedés.

Zárásként a városvezető időt kért a telepiektől, elmondta, júniusban lesz az idei költségvetés első módosítása, ami képet ad a város aktuális pénzügyi helyzetéről. Addigra meglesznek az utasszámlálás adatai, lezárul a tárgyalás az állami adósság átvállalásról, összegyűlnek a lakossági észrevételek is, így újra terítékre kerülhet a helyi buszközlekedés témája.

A mintegy háromórás, számos témát érintő fórum ezzel az ígérettel zárult.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.