- hirdetés -

Átalakuló közlekedési társaságok és új feladatok – a Körös Volán és az új régiós volán szervezet vezérigazgatóját, Szarvas Pétert többek között arról kérdeztük, lesz-e Orosházán új autóbusz és hogy mi lesz az újonnan felálló régiós központ feladata.

Azt tudjuk, hogy a politika hogyan látja a Körös Volán működését, hiszen a testületi-üléseken rendre óriási vitát generál az autóbuszközlekedés témája. Az utasoknak vegyes a véleménye, ahogy ez általában lenni szokott. Viszont ritkán halljuk a Volán társaság vélekedését. Szarvas Péter az elmúlt egy évről, annak elsősorban orosházi vonatkozásairól nyilatkozott az OrosCafénak.

– Hogyan látja a közlekedési társaság tavalyi évét?

Szarvas Péter

– Nem egyszerű egy ilyen nagy lélekszámú városban az autóbusz-közlekedést zavartalanul szervezni, de megoldottuk. Munkatársaim felelősségteljesen, szakszerűen, hivatástudattal látták el feladataikat. Az orosházi helyi közlekedésben 2012-ben is azt a színvonalat tudtuk nyújtani, amit a város lakói, és az önkormányzat tisztségviselői megszoktak. A város 28 millió forint körüli összeget adott azért, hogy a helyi buszközlekedés biztosítása ne legyen veszteséges, elérje a nullszaldós mértéket.

Összetört buszvárók – hosszú ügyintézés

– Tudtak fejlesztéseket végrehajtani akár ingatlanok, akár az eszközpark esetében?

– Azok az erőforrások, járművek álltak rendelkezésünkre, amelyek eddig is. Az orosházi pályaudvaron több, az energia felhasználás csökkentését célzó beruházást végeztünk el. A tető szigetelése mellett a nyílászárók cseréje, és a fűtési rendszer rekonstrukciója történt meg, így jelentősen csökkent a fűtési költség. Az autóbuszok átlagéletkora országosan 13 év, a Körös Voláné ellenben 10 év, vagyis jó színvonalon vannak az autóbuszaink, még ha meglehetősen öreg járművek is, melyeket természetesen rendszeresen javítunk, biztonságosan üzemeltetünk.

– Orosházán többször téma volt egy-egy buszmegálló sorsa. Melyik buszmegálló hova tartozik? Ki takarítja a várókat, ki újítja fel a fedett részt, ha azt elvitte egy kamion, mert ugye ez is előfordult.

– A várók tisztítása, a hómentesítés, a szemét elhordása 2012 végéig a mi feladatunk volt, melyet vállalkozóval illetve saját erővel oldottunk meg. Szintén a mi feladatunk volt a fedett várókban esetlegesen bekövetkezett meghibásodás, vagy épp rongálás helyreállítása. Csakhogy egy-egy rongálás után a vagyonbiztosítási szerződés miatt tisztázni kellett, hogy kié a vagyonbiztosítási jogosultság, kinek a dolga a helyreállítás. Ezért fordulhatott elő, hogy egyes esetekben elhúzódott a javítás. Nekünk, mint helyreállító cégnek és a biztosítási szerződést menedzselő városnak együttes feladata a megoldás.

Az egyik ilyen eset a Kodolányi főiskola előtti buszmegállónál volt, amit rövid időn belül kétszer is megrongáltak. Az átlagember azt látta, hogy összetört a fedett váró, pár hét múlva elbontották, aztán hónapokig nem történt semmi. Nem lehet gyorsítani ezt a folyamatot?

Várakozó utasok a megdőlt váró alatt a Kodolányi főiskolánál (Archív fotó: Kecskeméti Krisztina)

– Egy személyautóval történő baleset után elvileg nem lehet hozzáfogni az autó javításához addig, amíg a biztosító a sérült járművet nem fotózta le, nem vizsgálta meg, hogy mi történt, vagy a rendőrségi eljárás nem zajlott le. Egy ilyen jellegű rongálásnál is a javítást megelőzi a biztosító gyakorta hónapokig húzódó eljárása.

– A városban van még fedetlen buszváró, buszmegálló. Mi alapján dönti azt el a közlekedési társaság, hogy melyik kap fedést?

– Az önkormányzat dönt arról, melyik megállóban legyen fedett váró, hiszen ez közterület, ahol városi engedély nélkül nem lehet építkezni. Orosházán a Körös Volánnak 6 fedett várója van, ezekre területhasználati szerződést kötöttünk, a többi az önkormányzat tulajdona.

– Hasonló fejlesztésben gondolkodnak?

– Elképzelhető, hogy lesz több fedett váró. Ha a lakossági igényt jelzik az önkormányzat felé, akkor vagy megoldja a város saját forrásból, vagy egyeztet a közlekedési társasággal a lehetőségekről. Egy fedett váró mérettől és műszaki megoldástól függően 600 ezertől 1 millió 200 ezer forint + áfa összegbe kerül.

– Tervezik-e új buszok vásárlását?

– Indulunk az új orosházi közbeszereztetési eljáráson, azt látjuk, hogy a város által tett kiírásnak meg tudunk felelni. Ha mi nyerünk, akkor új buszt venni nem szükséges, a jelenlegi járműparkkal el tudjuk látni a feladatokat.

Átalakítják a menetrendeket

– Nagy változás a Volán társaságok életében, hogy megalakultak a regionális közlekedési társaságok. Ez pontosan hogyan működik majd?

– Megalakult a Dél- alföldi Közlekedési Központ Zrt., ami Békés, Csongrád és Bács-Kiskun megyéket fogja össze. A Körös Volán mellett a Tisza Volán Csongrád megyében, és két társaság Bács-Kiskun megyében, a bajai székhelyű Bács Volán, és Kecskeméten a Kunság Volán lett a tagja. Ezt a négy céget irányítom november elsejétől.

A Körös Volán újra pályázik Orosházán is (Fotó: Melega Krisztián)

– Miben fog változni a rendszer?

– Cégjogilag ez a négy Dél-Alföldi Volán társaság önálló marad, de miután én vagyok mind a négy vezérigazgatója, és a négy leánytársaságot irányító Dél-Alföldi Közlekedési Központé is, így az egyszemélyi irányítás létrejött. Ezáltal a kollégáimmal közösen kiötlött hatékonyságjavító elképzelések megvalósításának nincs akadálya. A négy volán társaság összes költségvetése most 25 milliárd forint, ebből a fele személyi jellegű, a másik fele dologi jellegű ráfordítás. Az együttműködésből ki kell jönnie az olcsóbb működésnek, a működési tartalékoknak. Ennek három területe van: a menetrendek ésszerűsítése, a kevesebb futásteljesítmény és a változatlan színvonal.

– Ez azt jelenti, hogy a Volán társaságok menetrendjeit összehangolják?

– Igen. Vannak olyan példák, hogy elindul a Körös Volán járata, és 5 perccel előtte vagy utána megy egy másik volán járat, a kettő közül az egyik gyakorlatilag üres. Munkatársaim már elkezdték a menetrendek átnézését, ez is szükséges a racionális működéshez. A másik megtakarítási lehetőség, hogy a cégek beszerzéseit (üzemanyag, mobiltelefon, alkatrészek, takarítás stb.) összehangoljuk, így terveink szerint árelőnyöket érünk el. De a vállalati általános költségek racionalizálása, vagyis az irodaházakban keletkező párhuzamosságokat megszüntetése is szükséges.

– Mekkora ellenállásba ütközik a többi volánnál?

– A fontos stratégiai kérdésekben egyeztetek, de én döntök, a napi operatív ügyeket viszik a régi menedzsmentek. A munkahelyek biztonsága elsődleges, nem célom, hogy a cégek szervezeteit feldúljam, és problémát okozzak. Egy volán társaság működése majdnem katonai szintű, az összeszokottságnak, a fegyelmezettségnek, a kollegialitásnak nagy szerepe van, ha én ezt felrúgnám, annak a szolgáltatás látná a kárát.

500 milliót kell spórolni a régióban

– Mennyi megtakarítás lehet elérni?

– Néhány száz millió forintot hozhat éves szinten. 500 millió forint éves centrum környékén gondolkozom, és van még másik hat régió, illetve a hetedik a nagy Volánbusz Zrt., tehát a hét régióból szerintem egy 3 milliárd forint körüli megtakarítás várható országosan.

– Az 500 millió forint fejlesztésre fog menni?

– Nem. Ezt meg kell takarítani, hogy az államnak kevesebb költsége legyen a közlekedéssel.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.