- hirdetés -

Időben kapcsold be az autód fényszóróit, vigyázz a vizes falevelekkel és kacsázó kerékpárosokkal! Összefoglaltuk, hogy járművezetőként mit kell feltétlen szem előtt tartanunk az őszi, téli időszakban. 

– A közlekedésben közismert, hogy a jól megválasztott sebességet mindig az út állapota, valamint a látási és a forgalmi viszonyok határozzák meg. Ezt én kiegészíteném még az utasok, a csomagok, a jármű és a sofőr pillanatnyi állapotával – sorolta Tóth Árpád. Az Astra Autósiskola gépjárművezető-képző szakoktatóját arról kérdeztük, mire érdemes feltétlen figyelni az őszi-téli időszakban, amikor volán mögé ülünk.

Igazodj a látási viszonyokhoz

– Kezdjük az utak állapotával. Nagyobb esőt követően a hosszanti nyomvályúban megálló víz vastagsága teszi veszélyessé a helyzetet. Húzódjunk kissé oldalra, mert a kerekek alá kerülő vastag vízréteg megemeli azokat, így megszűnik a kerék és a talaj kapcsolata. Mintha jégen autózna az ember. A nedves útnál is rosszabb lehet, ha a fákról lehullott leveleken kell közlekedni, pláne ha vizes. Ilyenkor a teljes terület korcsolyapályává válhat. Semmit ne csináljunk csúszós úton hirtelen! Amennyiben az autó tapadása váratlanul nagymértékben csökken, akkor minden hirtelen mozdulat a kormányon, féken, gázon koccanáshoz, balesethez vezethet. Gázlevétellel és motorfékkel kellő időben csökkentsük a sebességet – hangsúlyozta a szakoktató.

– Amennyiben már megcsúsztak az autó első kerekei, akár fék miatt, akár túlzott gázadás miatt, jobb lábbal el kell engedni az éppen nyomott pedált, majd amikor már ismét tapadnak a kerekek, akkor lehet finoman újra rálépni. Ha a hátsó kerekek csúsznak, akkor ellenkormányzással tudjuk visszanyerni a stabilitást. Első kerék hajtásos járműnél ilyenkor az első kerekek tapadása miatt tartani kell a gázt, így könnyebben visszahúzza az autót a megfelelő irányba. Fékezéssel a jármű könnyen megfarolhat. Hátsókerék hajtásnál a fék elvételével a hátsó kerék motorfékkel történő lassításával érhető el a kívánt hatás. Ez leírva egyszerű, a valóságban gyakorlást és előrelátó gondolkodást igényel a technika alkalmazása. Ezért mindenkinek javasolom, hogy ezeket a módszereket biztonságosan, ellenőrzött körülmények között tapasztalja meg – javasolta Tóth Árpád.

Az út nem csak nekünk csúszik, hanem másoknak is! Az oldalról, vagy hátulról közeledő közlekedési partnerekre is jobban oda kell figyelni, ha esetleg gyorsabban érkezik, és látszik rajta, hogy nem fog tudni megállni a csúszós úttesten.

Mindig a látási viszonyoknak megfelelően vezessünk! Esőben, ködben, alacsonyan érkező erős, szemből vakító napsütésben (ilyen esetre nem árt, ha kéznél van egy jó napszemüveg) a járművezető által belátott távolság csökken. A járművek körvonalai elmosódnak, különös tekintettel a kerékpárosokra és a gyalogosokra.

Mutasd meg magad!

– Esős időben, amikor az út szélén áll a víz, a gyalogos többnyire arra figyel, hogy ne lépjen a tócsába, az autósnak számítania kell az úttestre lépő, leszegett fejjel közlekedő gyalogosra. Ugyanilyen veszélyforrás a tócsákat kerülgető, figyelmetlenül kacsázó kerékpáros – összegzi tapasztalatait Tóth Árpád. – A látási körülményeket viszont nagymértékben növelni is lehet. Például, a szélvédőt ne csak kívül, hanem belül is tartsuk tisztán a csillogás elkerülése miatt. A langyos levegőt alacsony ventillátor fokozatban irányítsuk az ablakokra és a szélvédőre, hogy ne párásodhasson le. Használhatunk gyorssegélynek száraz, nagy nedvszívó képességű, puha ruhát. A fényszórók beállítását is ellenőriztessük le, mert a rossz helyre irányított lámpák az út nem azon részét világítják meg, mely ilyen időjárásban szükséges lenne. Az izzók fényereje az évek alatt akár a felére csökkenhet, ezért szükséges lehet a cseréje. A fényszóróra felcsapódott sár is jelentősen ronthatja a kibocsájtott fény mennyiségét, ezért sűrűn töröljük le azokat is elöl, hátul.

Hogy mennyire fontos látni és látszani is, arról itt írtunk. A kampány keretében egy orosházi szakszervizben is ingyen ellenőrzik autód fényszóróit. 

– Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy nem elég látni, látszani is szükséges. Aki részt vesz a forgalomban, akár járművel, akár gyalogosan, mutassa meg magát a világnak. Sajnos a kerékpárosok zöme nem használ semmilyen figyelemfelkeltő fényforrást, vagy fényvisszaverő mellényt, nincsenek felkészülve az őszvégi, megváltozott körülményekre, az óra visszaállításával már fél ötkor kezdődő szürkületre. Ám a járművezetők is nehezen kapcsolják be a fényszóróikat. Jó tanács: akkor célszerű lámpát felkapcsolni, amikor a többi autó fele már elkezdett világítani, vagy a kilométerórán a számokat már első pillantásra nehezebb elolvasni. A ködlámpa nem optikai tuning! Csak indokolt esetben, erős ködben vagy sűrű hóesésben szabad használni, mert a beállításuknál számításba veszik a rossz látási körülményeket. Normál éjszakai látási viszonyok között erősen vakító a hatásuk.

Ügyelj rájuk (archív fotó)

– A hideg idő beköszöntével egyre csökken a forgalom, főleg a kerékpárosok és a motorosok tekintetében. Akik továbbra is kétkerekűvel közlekednek, azok egyre vastagabban öltöznek, így nehezebben tudnak mozogni – hívta fel a figyelmet a szakoktató. – Fokozottabban figyelnek az úton lévő tócsákra, jeges területekre, mint a többiekre, és persze jobban sietnek haza melegedni. Vegyük figyelembe, hogy a nyáritól lényegesen eltérő vezetési technika használata szükséges az őszi, téli hónapokban. Tartsunk nagyobb követési távolságot, és a kétszer akkora távolságból kezdjük meg a felkészülést egy manőverre, mint tettük a nyári időszakban.

Tóth Árpád kihangsúlyozta, a járművek felkészítésénél kérjük szakember segítségét. Érdemes a futómű állapotát, beállítását ellenőriztetni, téli gumikat felszerelni, hűtő, fék, ablakmosó folyadékokat, levegőszűrőt és pollenszűrőt ellenőrizni, cserélni. Az utóbbiakat a párásodás csökkentése miatt szükséges megtenni.

– Végül a sofőr állapota, erről mindenki elfelejtkezik. A fűtött autóban könnyen elpilled a vezető egy fárasztó munkanap után, ráadásul hamar sötétedik, így a szervezet már az esti pihenésre készül. Hidegben a megfázott, orrot fújó, tüsszögő ember koncentrációja is csökken. Átfázott végtagokkal nehezebben megy a kormányzás és a pedálok kezelése. A vezető figyelme elterelődik. Javítható a helyzet, ha az ablakot résnyire húzva kissé szellőztetünk, kabátot levéve kényelmesen helyezkedünk el. Ha betegen kell vezetnünk, akkor odafigyeléssel, még koncentráltabban tegyük, mint általában – emelte ki Tóth Árpád.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.