- hirdetés -

Balesetmentesen közlekedni, akár gyalog, akár autóval – ez a cél és ebben szeretnénk segíteni.

Jelentősen átalakult a gyalogos-autós viszony, átgondoltabb a közlekedési kultúra és egyre több előzékenyebb, udvariasabb, nem a mindenáron nyomulni vágyó partnerekkel lehet találkozni a közutakon – véli Tóth Árpád, az Astra Autósiskola gépjárművezető-képző szakoktatója. Azonban van még mit javítani, hiszen a gyalogosok gyakorta szembesülnek azzal, hogy rájuk a másodrendű közlekedő szerepét osztották az autósok. És fordítva: az autósok sűrűn tapasztalják a “van azon fék is” elméletet, azt, hogy a gyalogosok körültekintés nélkül kilépnek eléjük.

Többször adtunk hírt az OrosCafé-n zebrán történt balesetről, és olvasóink kommentjeiből kitűnik, nem egyszer igen kevésen múlott egy-egy baleset. Ezért Tóth Árpád segítségével összefoglaljuk a tudnivalókat, az írott és íratlan szabályokat, remélve, hogy ezzel segítünk a biztonságosabb közlekedésben.

Valamennyi közlekedőnek figyelnie kell a másikra (Fotó: Kecskeméti Krisztina)

– Amint azt a várost járva mindenki látja, a gyalogosok nem csak a kijelölt gyalogos átkelőhelyeken keresztezik a járművek forgalmát. Ezek közül vannak szabálytalan áthaladások, és szabályosak. Szabályos az az átkelés, amelyik kijelölt gyalogos-átkelőhelyen, vagy ha ilyen a közelben nincs felfestve, akkor lakott területen levő főútvonalon az útkereszteződésnél (a járdák meghosszabbított vonalában), mellékúton bárhol, a legrövidebb áthaladást biztosító irányban mehet át a közúton. Az igazi bonyodalmat az okozza, hogy a járókelőknek a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen elsőbbsége van, viszont gyalogos az úttestre csak akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Tehát nem léphet az úttestre, ha a jármű már olyan közel van, hogy az csak hirtelen fékezéssel tud megállni – sorolta a szakoktató.

Tóth Árpád szerint, a kulturált közlekedési partnerség érdekében be kell tartani néhány íratlan szabályt is. Így például azt, hogy a gyalogosok csak akkor lépjenek az úttestre, ha meggyőződtek az áthaladás biztonságáról (figyelik a járművek sebességét, és a vezetők szemeit keresve tájékozódnak azok szándékairól). A járművek vezetői viszont ne csak a lelépő, hanem az út szélén várakozó, vagy oda közeledő gyalogosokat is vegyék észre, ám ügyeljenek arra is, hogy ne “udvariaskodják túl” a helyzetet.

Meg kell állni, ha a gyalogos bármelyik oldalról már lelépett az úttestre (kivéve, ha többsávos az út, és a bal oldalról lelépő gyalogos okán történő hirtelen megállás veszélyhelyzetet teremtene), és akkor is, ha a gyalogos le akar lépni az úttestre (ennek észrevételéhez kommunikálni kell egymással, kell a szemkontaktus). Valamint akkor is meg kell állítani a járművet, ha a szemből érkező jármű lassítása, sebessége azt mutatja, hogy ő át fogja engedni a gyalogosokat a zebrán.

Járművezetőkre vonatkozó fontos szabály, hogy kijelölt gyalogos átkelőhelyen és közvetlenül előtte előzni tilos. Igaz ez a kerékpárosok előzésére is. Azonfelül gyalogos átkelőhely előtt csak forgalmi okból engedélyezett a megállás.

Orosházán is akadnak olyan gyalogos átkelők, ahol érdemes fokozottan figyelni.
– Problémás terület a volt Csillag áruház előtti gyalogos átkelőhely. Itt a járműforgalom jobb és bal oldalát elválasztó kis szigeteket építettek, de a gyalogosoknak nincs kiemelt járdasziget, vagyis ők folyamatosan az úttesten haladnak, ezért elsőbbségük van a járművekkel szemben. Az esetlegesen középen megálló gyalogosok elé vagy mögé a vezetők nem hajthatnak be, meg kell várniuk, amíg a járókelők elhagyják az úttestet. Ezzel ellentétes a Táncsics utcában lévő osztott pályás út református templomhoz közeli gyalogos átkelőhelye, ahol középen a gyalogosok fellépnek a járdaszigetre. Itt két különálló átkelőhelyként kell kezelni a helyzetet – ismertette Tóth Árpád.

Kíváncsiak voltunk arra, hogy a szabályok hogyan érvényesülnek konkrétan a Spar előtti átkelőnél, így 10 percen át lestük az autósokat és a gyalogosokat egyaránt. A csütörtök délutáni forgalomban számos közlekedési helyzetet láttunk. Volt, hogy nem engedte el a várakozó gyalogost az autós, volt, hogy elengedte, de a másik sávban közlekedő autós már nem. Az autósok általában véve dinamikusan vezettek megfigyelésünk idején, de ügyeltek a gyalogosokra, fokozott óvatossággal közelítették meg a zebrát.

Balesetek persze történnek, legutóbb is ez a kereszteződés volt a helyszíne egy balesetnek. Épp ezért lényeg, hogy akár gyalogosként, akár kerékpárosként, autósként közlekedünk, figyeljünk a másikra, legyünk körültekintők. Az Orosházi Rendőrkapitányság illetékességi területén egyébként 13 százalékkal csökkent a személyi sérüléssel járó balesetek száma 2011-ben az előző évhez képest. 62 balesetet regisztráltak, három tragédiában négyen vesztették életüket az utakon, a súlyos sérüléssel járó esetek száma 26-ról 20-ra, a könnyű sérüléses ütközések száma 43-ról 39-re esett vissza – derült ki az Orosházi Városi Baleset-megelőzési Bizottság közelmúltban tartott ülésén.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.