- hirdetés -

Diákok körében végzett felmérést a Kábítószerügyi Egyeztető Fórum, mi pedig megkérdeztük az iskolákat a témában.

Diákok és pedagógusok drogfogyasztással kapcsolatban feltett kérdésekre adott válaszait összegzi a Mi-Értünk Egyesület a nyári, tizedik évfolyamosok körében megyeszerte végzett felmérést. Az eredményei elgondolkodtatóak és tanulságosak. Csakúgy, mint azok az adatok és vélemények, amiket a város iskoláiból kaptunk a témáról (középiskolásokra, és az általános iskolák 7-8. osztályára vonatkozóan is).

Ez nem jó út és ezt tudják is a diákok

Az egészséges életmódra nevelés részeként a káros szenvedélyek (dohányzás, alkohol- és kábítószer fogyasztás) területén növelni lehetne a fiatalokra vonatkozó prevenciós munkát az intézményekben – fogalmaz összegzésében a felmérés. A pedagógusok egyértelmű és határozott véleménye, hogy az iskolában van helye a kábítószerekkel kapcsolatos tájékoztatónak. Ennek egyik módja lehetne az egészségtan oktatása, mert a tanulóknak reális ismeretekkel kell rendelkezniük a tudatmódosító szerek hatásairól és fogyasztásuk következményeiről (a pedagógusok 73,6 %-a vallja ezt). A tanárok további 19%-a szintén támogatja az iskolai drog prevenciós munkát, de 11%-uk szerint nagyon óvatosan kell bánni a témával, mert a tájékoztatás könnyen felkeltheti az ismeretlen iránti érdeklődést, 8%-uk szerint pedig csak a károsító hatásokat kell hangsúlyozni, mert annak lehet visszatartó ereje.

A tapasztalatok alapján a puszta információátadás csak egy bizonyos körben vezet eredményre. Megélhető, vállalható értékeket kell a tanulóknak alternatívaként bemutatni.

A felmérések alapján nagyon sok a dohányzó tanuló. Többen heti rendszerességgel fogyasztanak alkoholt – már 9. osztályban is. A drogfogyasztás is megjelenik, de inkább a kipróbálás szintjén. A diákok körében elterjedt az a nézet, hogy a drog nem megoldás (93,7 %), ráadásul még veszélyesebb is, mint az alkohol vagy a dohányzás (80,2 %). Abban is egyeztek a vélemények, hogy akinek szilárd hite van, az nem nyúl kábítószerhez, illetve keményen kell büntetni a fogyasztókat is, mert csak így lehet visszaszorítani a drogot.

A drog fogalmát a szakma tágabban értelmezi, az általános közfelfogás csak az illegális anyagokra gondol, pedig az alkohol, a cigaretta, a számítógép, a játékgép által kiváltott függőség is hasonló súlyú problémákat okoz.

Minden iskola pedagógiai programja, és egészségnevelési koncepciója tartalmazza azokat az irányelveket, amelyek a kérdés rendezését célozzák. Elsősorban a prevenció, az egészséges életmódra nevelés kap hangsúlyt bennük, a szabadidő tartalmas eltöltésének megszervezését szinte minden intézmény említi (ezen a téren az anyagi lehetőségek és a túlterhelt pedagógusok jelentenek korlátot).

Körkérdésünkből az is kiderült, hogy konkrét esetben a szereplők igyekeznek elhárítani a felelősséget: a szülő az iskolára, az iskola a hatóságra, a szakemberekre mutogat. A beszámolókban a diákok és a drog kapcsolata általában az iskola falain kívülre helyezve jelenik meg. Az is felmerül, hogy a rendőrség csak akkor lép, ha bizonyíthatóan köze van droghoz a diáknak, a jelekkel nem lehet a hatósághoz fordulni. Sok esetben a szülők a gyermek védelmében tagadnak.

Többen utalnak rá, hogy a drogkérdés hátterében ott van a mai bizonytalan társadalmi-gazdasági környezet, a labilis családi háttér, a kultúra hiánya, az értékek és a szabadság helytelen értelmezése. Ebben meghatározó szerepet játszik a média, a celebvilág és a valóságshow-k uralta kereskedelmi csatornák, a haszonelvűség, a közösségi oldalakon szocializálódó gyerekek, fiatalok és felnőttek tömege. Komoly eredmény csak akkor születhet, ha a család, az iskola és a társadalom összefog a megelőzés érdekében.

A drogot tesztek segítségével könnyen és gyorsan kimutathatjuk a szervezetben.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.