- hirdetés -

Sok egyedülálló idős él az orosházi tanyavilágban. A mindennapokban nekik is segítséget nyújtanak a tanyagondnokok.

Orosháza tanyavilágában, illetve a külterületein mintegy 1200 lakos él. A tanyagondnoki feladatokat két körzetben, két autóval Kun László és Paluska Tamás, látja el. Jelenleg 141 fővel vannak kapcsolatban. A tanyagondnoki szolgálatról Halustyik Évával, az Egységes Szociális Központ Családsegítő Szolgálat vezetőjével beszélgettünk.

Mi jellemző a tanyákon élőkre?

Sok az idős, egyedülálló, kevés nyugdíjjal rendelkező ember. A fiatalokra, középkorúakra az alacsony iskolai végzettség, a munkanélküliség jellemző. Több, sokgyermekes család él az ilyen területeken, akik a gyermekek utáni ellátásokból és különböző segélyekből, igen szerényen élnek.

Milyen időközönként látogatják a segítők a tanyán élőket?

A tanyán élőkhöz rendszeresen érkezik a segítség (Illusztráció: Rajki Judit)

A tanyagondnokok munkájuk kezdetekor, és azóta is folyamatosan feltérképezik a tanyavilágot, felkeresik az ott élőket, tájékozódnak életkörülményeikről, problémáikról. A szolgáltatást igénylőknek szükség szerint- akár napi szinten- megadják a kért segítséget. Havonta egy alkalommal ellátogatnak azokhoz is, akik jelenleg még nem igénylik a szolgáltatást.

Főként miben kérik a segítségüket?

A lakosság leggyakrabban az információnyújtást, a bevásárlást, az ügyintézést, az egészségügyi intézménybe történő szállítást, a gyógyszerkiváltást, a táp- és takarmánybeszerzést, gázpalack cserét, valamint apróbb ház körüli munkák elvégzését igényli. Sokan élnek a térítésmentes vérnyomásmérés lehetőségével is, melyet szolgáltatásként nyújtunk a tanyán élők számára. A házi segítségnyújtás keretében 9-10 fő számára, hétköznaponként ebédszállítást is végeznek a tanyagondnokok. A Családsegítő Szolgálattal közösen több programot is szerveznek, pl. filmklub, életmód klub, idősek napja, karácsonyi ünnepség, melyre egyre nagyobb igény mutatkozik a tanyákon élők részéről. Kiscsákón, minden hónap első hétfőjén kihelyezett ügyfélfogadás keretében van lehetőség az ügyek intézésére.

A hó, előtte pedig a belvíz mennyiben nehezítette a gondnokok munkáját, kijutását a tanyára?

A tanyagondnokok munkáját nagyban nehezítette a sok csapadék, mivel csak az egyik gépkocsi alkalmas a felázott földutak megközelítésére. Gyakran szükséges volt a gépjárművek egymás közti cseréjére, hogy mindenki időben megkaphassa az igényelt szolgáltatást.

Kellett-e a hideg miatt sürgősen közbelépniük a tanyagondnokoknak?

Sürgős, azonnali beavatkozásra szerencsére még nem volt szükség. Fűtésgondjaik enyhítésére azonban többen szerettek volna tűzifát igényelni.

Hogyan fogadják a segítőket a tanyákon élők?

Kezdetben sokan bizalmatlanok voltak, ezért nehezen ment a kapcsolatfelvétel. Az eltelt időszak alatt azonban sikerült egy kölcsönös bizalmon alapuló, közvetlen személyes kapcsolatot kialakítani a lakossággal, melynek eredményeként egyre többen kérik a szolgáltatást. Tudják és érzik, hogy számíthatnak munkájukra, és megoszthatják gondjaikat a segítőkkel.

Volt, aki teljesen elutasította a segítséget?

Igen. Voltak, akik elzárkóztak mindenféle kapcsolatfelvételtől.

Küzdenek-e napi nehézségekkel a segítők?

Természetesen vannak problémák, melyek nehezítik a napi munkát. Az időjárásról és a bizalmatlanságról már szó esett, de komoly gondot jelent a tanyák körül szabadon lévő kutyák jelenléte is.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.