- hirdetés -

A Magyar Közút Orosházi Üzemmérnöksége alá 380, a Városüzemeltetési Zrt-hez 200 kilométer út tartozik. Mindkét társaság felkészült a télre.
Téli üzemmódra állt át a Magyar Közút Nonprofit Zrt., ami több mint 30 ezer kilométeres országos állami közúthálózatot üzemeltet. 77 üzemmérnökségén sikeres gépszemlét tartottak, köztük az orosházin is. Hóeltakarítás, síkosság elleni védekezés és a hóakadályok mielőbbi megszüntetése – ez a feladata 380 kilométer útszakaszon az orosházi üzemmérnökségnek.

Ha leesik a hó, elindulnak a hókotrók (Fotó: Rosta Tibor)
– Az 5, sószóróval és hóekével felszerelt kombinált gépünk mellett egyéb speciális gépünk is fel van készítve a téli időjárásra. Felállt az ügyeleti rendszer: hat fő folyamatos váltásban készen áll a szükséges munkálatok elvégzésére, 500 tonna útszóró sót tároltunk be – tudtuk meg Kiss Ákostól. A Magyar Közút Orosházi Üzemmérnöksége vezetője elmondta, vannak folyamatosan és szakaszosan kezelendő utak. Az előbbi kategóriába sorolja a magyar állam például a 47-es főutat. Itt a hókotrás és a sózás is a teljes útszakaszon értendő. A szakaszosan kezelendő utak – ebbe a kategóriába tartozik a helyi üzemmérnökség által kezelt útszakasz 70 százaléka – esetében csak kereszteződésekben, útkanyarulatokban, buszmegállókban, vasúti csomópontokban sóznak. A hóeltakarítás azonban itt is a teljes útszakaszra vonatkozik.
Kiss Ákos felhívta a figyelmet arra, hogy a közlekedésben 25 % az út szerepe, 25 % pedig az időjárásé. A közlekedők kezében 50 % van, ennek fele a jármű felkészültsége, a másik fele pedig a járművezető személye. Ezért kéri a télen útra induló gépkocsivezetőket, hogy felkészült gépjárművel és fokozott figyelemmel közlekedjenek.

Az útviszonyokról és a közlekedési helyzetről a cég honlapjáról is lehet tájékozódni. A téli közlekedéssel kapcsolatos tudnivalókat a rendőrség is közzétette. A közleményt innen töltheted le (.pdf).

Növénykímélő anyaggal olvasztanak

A Városüzemeltetési Zrt. szintén felkészült a téli időjárásra, az önkormányzat által jóváhagyott síkosságmentesítési terv alapján dolgozik a társaság.
– A kezelésünk alá tartozó mintegy 200 kilométer szilárd burkolatú utak mentesítésére 3, ekével és sószóró tartállyal felszerelt tehergépjárművünk van. A szilárd burkolatú utakon a sószóró adalékanyagunk kőporral kevert só – tudtuk meg Pápai Bélától, a Városüzemeltetési Zrt. építési részlegének vezetőtől.
A cég szakemberei folyamatosan figyelik az időjárás előrejelzéseket és mennyiben szükséges – csakúgy, mint a Magyar Közútnál – megkezdik a sózást, vagy épp a hóeltakarítást.
A Városüzemeltetési Zrt. kezelése alá további 30 km közjárda és kerékpárút tartozik, amelyeken egy új síkosságmentesítő anyagot használnak. Egy kormányrendelet alapján (346/2008) belterületen – közutak kivételével – síkosságmentesítéshez csak olyan anyag használható, ami a fás szárú növények egészségét nem veszélyezteti.
– A Városüzemeltetési Zrt. az előírásoknak megfelelő anyagot szerzett be a síkosságmentesítéshez. Az útkáli tartalmaz káliumot és magnéziumot is, ez nem károsítja a növényeket, mint a nátrium-klorid (vagyis só), sőt, javítja azok állapotát. Az útkáli felhasználható minden fás szárú növény melletti sáv szórására. További előnye az útkálinak, hogy mínusz 15 fokig hatásos, szemben a sóval, ami csak mínusz 6-ig. A konyhasó a növényeken kívül a betonfelületekre is káros hatással van – mondta el Magon Péter kertészmérnök, a Városüzemeltetési Zrt. munkatársa.
Az útkálit egyelőre különböző cégeken keresztül szerezhetik be a lakosok, de vélhetően hamarosan mezőgazdasági boltokban is kapható lesz. A közjárdák és kerékpárutak síkosságmentesítésére 4, ekével és sószóróputtyonnyal ellátott kistraktor áll rendelkezésükre.

Mindkét cég arra kéri a közlekedőket, fokozottan ügyeljenek a csúszós utakon. Arra is felhívják a figyelmet, hogy a kezelésük alá tartozó útszakaszon nem tudnak mindenhol egyszerre jelen lenni, ezért a közlekedők türelmét és megértését kérik.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.