Ahogy az élet minden terén, úgy az orvosi ügyeleti ellátásban is jelentős változások történtek a koronavírus-járvány következtében. A pandémia ideje alatt négy eljárásrend szerint intézkednek a kistérségi orvosi ügyeletet ellátó egészségügyi szakemberek.
Új körülményekhez kell alkalmazkodnia az orvosi ügyeletnek a járvány idején. A betegellátást érintő változások nem ritkán kihívás elé állítják az ügyeleti gárdát, azonban mindent megtesznek a betegek érdekében.
– Mi is keressük a helyünket ebben az új rendszerben, számunkra is nehezen kezelhető a helyzet. Nem ehhez szoktunk mi sem. Vannak észszerű, de nagyon szigorú szabályok, csak ez a boldog békeidőkben szocializálódott beteg és orvos számára is nagyon új. Furcsa és sokszor nehezen betartható. Bár kétségtelenül az egészségügy a betegről szól, ám jelen helyzet nemcsak nekik nehéz, hanem nekünk is – nyilatkozta dr. Dankó Alpár, a kistérségi orvosi ügyelet vezetője a megváltozott körülményekről. A járvánnyal kapcsolatban hozzátette, a jelenlegi helyzet talán drámaibb, mint tavasszal volt, gyakorlatilag bárki, bárhol potenciális fertőzőforrásként léphet fel. Az egészségügyi ellátásban ehhez kell alkalmazkodni, ahogy a szociális életben, úgy az egészségügyben is csökkenteni kell a fizikai kontaktusok számát. Ennek figyelembevételével működik a központi orvosi ügyelet is.
Négy eljárásrend szerint intézkednek az ügyeletet ellátó orvosok. A betegnek mindenekelőtt telefonon kell értesítenie az ügyeletet, higgadtan és nyugodtan kell tájékoztatnia az orvost panaszairól, állapotáról. Ha az orvos úgy ítéli meg, hogy a panaszok alapján nem indokolt azonnali intézkedés, akkor telefonon keresztül utasításokat ad a betegnek, melyek betartásával javul az állapota. Dr. Dankó Alpár kiemelte, sokan szkeptikusak a telefonon történő diagnosztizálással. Hozzátette, bármilyen az egészségi állapotban történő változás esetén értesíteni kell az ügyeletet. Azonban megnyugtat mindenkit, ez az eljárás tökéletesen működik.
Második eljárásként a beteget panaszai és egészségügyi állapotára való tekintettel berendelheti az orvos az ügyeleti rendelőbe. Ebben az esetben a beteg csak egyedül tartózkodhat az ügyelet területén, gyermek, idős vagy felügyeletre szoruló beteg esetén pedig csak egy képviselő. Harmadik eljárásrend szerint az ügyelet kivonulhat a beteg otthonába, ez azonban csak tartósan fekvőbeteg és sérültek ellátása esetén lehetséges.
A negyedik eljárásrend szerint az orvos értesíti a mentőt, ez a legsúlyosabb, kórházi ellátásra szoruló, esetleg életveszélyes esetekben történik. Dr. Dankó Alpár elmondta, a megváltozott körülmények miatt a betegek türelmét kérik. Hozzátette, az ügyelet ellátás működik, mindenre van egy vészforgatókönyv, amely nem engedi, hogy a rendszer összeomoljon.
Oravecz Nóra, az Orosházi Kistérség Többcélú Társulásának elnöke elmondta, egy beteg sem marad ellátás nélkül.
– A jelenlegi helyzetben mindennél fontosabb embertársaink egészségének védelme. A központi orvosi ügyelet bár az eddigi körülményektől eltérően, de továbbra is működik. Mindent megteszünk annak érdekében, hogy egy beteg se maradjon ellátás nélkül – nyilatkozta Oravecz Nóra.