- hirdetés -

A hosszú kényszerszünet után újra összeülnek a város képviselői. Összesen harminc napirendi pontról tárgyalnak csütörtökön 9 órától. Kövessék az eseményeket az OrosCafén.

A koronavírus-járvány miatt több mint négy hónapja nem tartottak testületi ülést Orosházán. Éppen ezért hosszú ülés vár a képviselőkre, összesen harminc napirendi pontról döntenek csütörtökön. Beszámol a rendőrség és a tűzoltóság is az előző év tevékenységeikről, de Dávid Zoltán polgármester tájékoztatja a képviselőket az elmúlt négy hónap eseményeiről, amelyek a koronavírus-járvánnyal kapcsolatosak.

Ezen túl döntéseket hoznak a város intézményeivel kapcsolatban, így az Egységes Szociális Központról, a Petőfi Művelődési Központról, illetve a Városüzemeltetési Zrt.-ről is szó lesz. Tartsanak az OrosCaféval, ahol folyamatosan beszámolunk az ülésen történtekről.

A Városháza nagyteremben már gyülekeznek a képviselők, hamarosan elkezdődik az ülés.

Dávid Zoltán polgármester megnyitotta a testületi-ülést. Beszámolt róla, hogy nincs jelen Dr. Szabó Ervin, Papp Róbert (mindketten Közösen Orosháza Városáért Mozgalom képviselői), illetve Németh Béla (Fidesz).

A 4-es napirendi pontot eredetben levetetné Dávid Zoltán, helyére a döntés a kegyeleti közszolgáltatási szerződés módosításáról elnevezésű napirend felvételét indítványozta a polgármester.

A 2-es napirendi pont után egy tájékoztatót hallgatna meg a testület a Dareh részéről. Ezeket a módosításokat javasolta Dávid Zoltán polgármester. Fetser János (MSZP) kérte, hogy egy bejelentések napirendi pontot is vegyenek fel.

Végül a módosításokat megszavazta a testület.

1.) Beszámoló Orosháza város közbiztonságának 2019. évi helyzetéről, valamint a közbiztonság érdekében tett intézkedésekről. A beszámoló ide kattintva érhető el.

Az Orosházi Rendőrkapitányság mint minden évben most is elkészítette közbiztonsági beszámolóját. A 2019-es adatokról Czecher Péter ezredes, orosházi kapitány számol be a testület előtt.

Rámutatott, hogy az orosházi kapitányság legfontosabb célja 2019-ben is a közterületek rendjének fenntartása és a lakosság szubjektív közbiztonság-érzetének javítása volt. Kiemelte, hogy a regisztrált bűncselekmények száma 2018-hoz képest 26,7 százalékkal csökkent, a 2018-as 344 esethez képest tavaly 252 bűncselekményt regisztráltak, amely az elmúlt 20 év legalacsonyabb adata.

Fontos, hogy csökkent a kiemelten kezelt bűncselekmények száma is. Ide soroljuk többek között a garázdaságot, rablást, a kiskorúak veszélyeztetését is. 2019-ben az előző évi adatokhoz képest 160-ról 106-ra csökkent, ami 33,7 százalékos mérséklődést jelent.

(Fotó: Horváth Bence)

Czecher Péter kiemelte, hogy a beszámolóban szereplő adatok alapján megállapítható, hogy Orosháza bűnügyi és közbiztonsági helyzete jó színvonalú. A város nem tartozik a bűnügyileg fertőzött területek közé.

A rendőrkapitány összegezve elmondta, hogy az éves eltervezett feladataiknak eleget tettek. Ennek eredményeképpen jó színvonalon tartották fent az Orosházi Rendőrkapitánysághoz tartozó települések közrendjét, közbiztonságát. Czecher Péter szerint ezt a különböző eredményességi mutatók támasztják alá, de az állítás valódisága legfőképpen a lakossági és társadalmi visszajelzésben mutatkozik meg.

A jövőt tekintve céljuk többek között a szélsőségektől mentes, kiegyensúlyozott biztonsági helyzet fenntartása, a közlekedésbiztonsági helyzet javítása is. Czecher Péter a végén megköszönte az önkormányzat támogatását és a különböző társ szervek támogatását.

Dávid Zoltán a város lakosságának a nevében mondott köszönetet a rendőrség munkatársainak magas színvonalú munkájáért. A városvezető elmondta, hogy olyan jó eredményeket értek el, amit a későbbiekben nehéz lesz felülmúlni.

Sebők Éva (KOV) kért szót, aki a Momentum helyi szervezetének elnökeként köszönte meg a rendőrség munkáját. Bármikor kértek, kaptak segítséget az orosházi rendőröktől.

(Fotó: Horváth Bence)

Lövei Ferenc (Fidesz) is csatlakozott a polgármester szavaihoz. A frakció nevében is elmondta, hogy büszke az orosházi rendőrökre, az elért eredményekre és a rendőrök teljesítményére.

A beszámolót egyhangúlag elfogadta a testület.

2.) A Tűzoltóparancsnok éves beszámolója a település tűzvédelmi helyzetéről és a kapcsolódó intézkedésekről. A beszámoló ide kattintva érhető el.

A beavatkozások számát tekintve a 2019-es év növekvő tendenciát mutat, mégis átlagos évnek volt mondható – mutatott rá Bohák János, az Orosházi Hivatásos Tűzoltó-parancsnokság parancsnoka. Beszámolójából kiderül, hogy a parancsnoksághoz összesen 12 település tartozik. 2019-ben csak Orosházán 253 káresethez vonultak a helyi tűzoltók. Ebből 159 alkalommal műszaki mentésnél voltak jelen, 61 tűzesetnél segítettek és 33-szor tévesen riasztották őket.

A műszaki mentések növekvő tendenciája a szélsőséges időjárás okozta károkhoz és azok felszámolásához köthetők. A káresetek évközbeni eloszlása sem változott, kiemelt időszaknak számít a tél végi, tavasz eleji és nyár végi kora őszi időszak. A beszámolóban olvasható, hogy az eltervezett gyakorlatokat, képzéseket is elvégezték.

A parancsnok elmondta, hogy egy új magasból mentő létrás szert kaptak, illetve beszélt a laktanya beruházásról elmondta, hogy a közbeszerzési eljárás hamarosan véget ért.

Rámutatott arra is, hogy az orosháziak komolyan veszik a szén-monoxiddal járó veszélyeket, ami megmutatkozik abban is, hogy kevés ilyen jellegű vonulásuk van.

(Fotó: Horváth Bence)

Bajkán György, tűzoltó alezredes, az Orosházi Katasztrófavédelmi Kirendeltség vezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy megváltozik az a rendelet, miszerint az önkormányzat szabályozhatja a belterületi égetéseket, a jogszabály január elsejével lép életbe. Megkérte az önkormányzatot, hogy előre gondolkodva foglalkozzanak ezzel a kérdéssel, tegyék meg az előkészületeket.

A kirendeltségvezető beszélt arról is, hogy a településen az intézményeknél a túlméretes fákat kezeljék ezzel is elkerülve egy esetleges vihar során keletkezett károkat.

Dávid Zoltán polgármester megköszönte a tűzoltók munkáját. Lövei Ferenc (Fidesz) úgy fogalmazott, hogy a rendőrök esetében örömmel veszik, ha az utcán látja őket, ám a tűzoltók esetében éppen az ellenkezője igaz. A képviselő is megköszönte a munkájukat.

Antal László (Fidesz) arra hívta fel a figyelmet, hogy a tűzoltók megszokott feladatköreik ellátása mellett egyéb felkéréseknek is eleget tesznek. Legyen szó falunapról, gyerekeknek szánt programokról, amelyeken bemutatókat tartanak.

A napirendet egyhangúlag elfogadta a testület.

+ Dareh beszámoló

Dávid Zoltán polgármester elmondta, hogy a városi hulladékgazdálkodásban szolgáltató változás történt. Az átállás nem ment zökkenőmentesen – tette hozzá a polgármester. A városvezető elmondta, hogy ebben a témában többször tárgyaltak már a Dareh Bázis Nonprofit Zrt.-vel.

A polgármester elmondta, hogy a gyűjtőszigeteknél felhalmozódó szemét komoly gondot okoz, ezt kéthetente ürítik, ami kevés. Kérte, hogy a szelektív hulladékgyűjtő edényeket cserélje nagyobbra a szolgáltató. Nem egyértelmű, hogy melyik kukába milyen fajta hulladékot helyezhet el a lakosság, ezt a problémát is orvosolni kell.

Azzal a kéréssel fordult a szolgáltató felé, hogy a lakosok szüneteltetni tudják a szolgáltatást. Kiemelten kérte, hogy a Dareh folyamatosan tájékoztassa a lakosságot az őket érintő tudnivalókról. 

Dávid Zoltán polgármester szerint kötelességük az orosháziak érdekét képviselni a szolgáltatóval szemben, azon dolgoznak, hogy a kialakult problémákra megoldást találjanak. A polgármester megköszönte, hogy bármikor kérte a szolgáltatót, mindig a rendelkezésére álltak.

Holopné Dr. Sztrein Beáta is elismerte, hogy a szelektív szigeteknél felhalmozódik a hulladék. Rámutatott, hogy Orosházán speciális az eset, hiszen ezek a szigetek a kommunális hulladéktárolók mellett találhatók a társasházaknál. Elmondta, hogy sok esetben a lakosság a szelektív hulladékszigeteknél teszi le vegyes kommunális hulladékait.

Első körben azt a megoldást találták ki, hogy igyekeznek minél inkább elválasztani a kommunális hulladéktárolókat a szelektív szigetektől, hogy az megőrizhesse funkcióját.

A jelzésekkel kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy már a nagyobb matricák gyártása megkezdődött.

Kiemelte, hogy a felmérések már zajlanak, hogy a társasházaknak milyen igényei vannak és hamarosan megoldódhatnak ezek a problémák.

Molnár Sándor koordinációs munkatárs is szót kért. Úgy kezdte, hogy a hulladék minden családot érint. Elmondta, hogy a városban nincs olyan hulladéktípus, amelyet ne tudnának elhelyezni az orosháziak. Azon dolgoznak, hogy az ehhez szükséges információkat eljuttassák a lakossághoz.

Molnár Sándor elmondta, hogy komoly gondot okoznak a gyűjtők mellett elhelyezett illegális hulladék is. A koordinációs munkatárs kifejtette, hogy a lakossággal közösen oldható meg ez a probléma. Abban az esetben, ha nem szankcionálják, hanem mindig elszállítják egy “szokásjog” alakul ki és továbbra is ilyen állapotok uralkodnak majd.

Rámutatott, az illegális hulladék elszállítása sincs ingyen, 30 millió forint körüli kárt okozott a városnak. Megoldás lehet a szelektív szigetek elkülönítése, bekamerázása, ami Békéscsabán már bevált.

Bojtor István alpolgármester elmondta, hogy a veszélyhelyzet idején többen tartózkodtak otthon, több hulladék keletkezett. Az alpolgármester ennek megszűnésével dől el, hogy milyen rend alakul ki. Megkérdezte, hogy mikor várható a lomtalanítás.

Sebők Éva (KOV) jelezte a szolgáltató felé, hogy a gyűjtőedények az ürítés során megsérülnek. Arra kérte a szolgáltató képviselőit, hogy erre figyeljenek oda a munkatársak. Fontosnak tartja, hogy rendszerezettebb legyen a hulladékszállítás. 

Antal László (Fidesz) arra kérdezett rá, hogy mit is jelent pontosan az “illegális hulladék” fogalma. Ez is félreértésre adhat okot, 

Holopné Dr. Sztrein Beáta a lomtalanítással kapcsolatban elmondta, hogy szeptemberre van időzítve, de pontos időpontot még nem tud mondani. Amennyiben az önkormányzatnak igénye van, hogy hamarabb tartsák, akkor jelezzék feléjük minél hamarabb.

Holopné Dr. Sztrein Beáta (jobbra) és Molnár Sándor (balra) (Fotó: Horváth Bence)

Sebők Évának is válaszolt, elmondta, hogy már többször jelezték az alvállalkozó felé, hogy figyeljenek a gyűjtőedényekre. Amennyiben megsérülnek a kukák, azt jelezzék az ügyfélszolgálat felé és kicserélik azokat. A rendszerességgel kapcsolatban elhangzott, hogy a lakosság a szállítás napján reggel hatig tegye ki a gyűjtőjét, akkor biztos elszállítják a kukákat.

Bodóczi András (KOV) arról érdeklődött, hogyan zajlanak a kukák fertőtlenítése. Szeretné, hogy a szolgáltató rendszeresen felhívja a figyelmet a felelősségteljes hulladékgyűjtés fontosságára.

Holopné Dr. Sztrein Beáta elmondta, hogy a járvány miatt fertőtlenítést a tavasszal nem végezték el, amennyiben ilyen jellegű kérést kapnak természetesen elvégzik a feladatot.

Tóth-Kása Sándor (Fidesz) is annak adott hangot, hogy a gyűjtőedényekkel hanyagul bánnak az alvállalkozó munkatársai. Mint mondta az Orosházi Városüzemeltetési és Szolgáltató Zrt.-től nem ezt szokták meg. Felhívta a figyelmet, hogy az utcán szemét nem maradhat.

Fetser János (MSZP) is szót kért, elmondta, hogy részletesen kitárgyalják az interpellációját. Megköszönte a Dareh munkatársainak a korrekt válaszokat. Elmondta, hogy a kihelyezett kukák a műanyaghulladék tekintetében tűnnek kevésnek. Arra hívta fel a figyelmet, hogy fel kell mérni, hogy minden társasházban van-e szelektív gyűjtő. Problémásnak tartja a zöld hulladék elhelyezését is. Fetser János szerint a szolgáltatási szerződésbe bele kellene foglalni, hogy a nyár folyamán egy alkalommal a szolgáltató fertőtlenítse az edényeket. Arra is rávilágított, hogy az utóbbi időszakban a földes utcákban is akadozik a szolgáltatás.

Raffai János (KOV) úgy fogalmazott, hogy a lakosságnak is van feladata és felelőssége. A képviselő szerint tájékoztatás mellett talán szankciókat is ki kell szabni. Arra is felhívta a figyelmet, hogy nem havonta, hanem hetente is elszállíthatnák a zöld hulladékot – főleg a nyári időszakban – ami szervezési és finanszírozási kérdés, de erre megoldást kell találni.

Oravecz Nóra alpolgármester elmondta, hogy a start munkaprogramban a hulladékszigetek alját járólapokat helyeznek el. Kifejtette, hogy Orosházán jelenleg is zajlik egy felmérés, hogy mekkora az igény a zárható hulladékszigetekre. Bízik benne, hogy ezzel is tudják a szolgáltatók munkáját segíteni.

Molnár Sándor koordinációs munkatárs ismét felhozta, hogy szó nélkül bármikor elviszik az illegális hulladékokat, nem oldódik meg a probléma. A más városokban bevált módszerekkel (zárható szigetek, bekamerázás) mérséklődhet.

Dávid Zoltán polgármester zárásként azt kérte, hogy a már elindult munkafolyamat ne szakadjon meg, és a jövőben közösen oldják meg a problémákat.

3.) Beszámoló a polgármester veszélyhelyzetben hozott döntéseiről és azok végrehajtásáról. A beszámoló ide kattintva érhető el.

A veszélyhelyzet idején történt döntésekről, eseményekről Dávid Zoltán polgármester tájékoztatja a képviselő-testületet.

– Mozgalmas, kihívásokkal teli hónapokon vagyunk túl. Polgármesterként meglehetősen nehéz, ugyanakkor nagyon megtisztelő volt számomra vezetni a várost ezekben a rendkívüli időkben. Azt gondolom, hogy az operatív törzs és a megyei védelmi bizottság ajánlásait, útmutatásait követve sikerült hatékony erőfeszítéseket tennünk – kezdte beszámolóját Dávid Zoltán polgármester.

Rámutat, hogy a veszélyhelyzet mintegy 100 napja bizonytalan, aggodalmakkal teli időszak volt, de mégis azt láthattuk, ahogyan egymást segítik az emberek, hogy orosházi cégek, civilek nyújtottak önzetlenül segítséget, és önkéntesek jelentkeztek, hogy mindenhova eljuthasson az önkormányzat és segíthessen.

Köszönetet mondott az orosházi közösségnek, a lakosságnak, a cégeknek, az egészségügyben és szociális szférában dolgozóknak, valamint mindazoknak, akik a veszélyhelyzet idején munkájukkal, szolgáltatásaikkal a lakosság rendelkezésére álltak.

Felhívta a figyelmet, hogy a koronavírus-járvány felülírta az év elején megfogalmazott terveket. Többek között érzékenyen érintette Orosházát a gépjármű-adó kiesése, a tervezettől jelentősen eltérő iparűzési adó, a turizmus leállása, emellett a védekezés jelentős költségeket rótt a városra.

Ezután konkrét számokat is megfogalmazott Dávid Zoltán polgármester. A vírus miatti védekezésre az önkormányzat és intézményei közel 25 millió forintot költöttek. Elmondta, bízik abban, hogy ezt részben vagy egészben el tudják majd számolni.

(Fotó: Horváth Bence)

Ami már biztos, hogy kiesett 85 millió forint gépjárműadó önkormányzatot megillető bevétele, valamint 24 millió forint idegenforgalmi adó kieséssel is számolhatnak. Az egyéb bevételek, illetve az iparűzési adó kiesés pontos összegét egyelőre még nem lehet tudni, de jelentős összegekről van szó.

A vírus okozta járványhelyzet gazdasági és társadalmi következményeit még nem látjuk tisztán, ennek a felmérése még jelenleg is zajlik. A polgármester szerint az bizonyos, hogy még inkább átgondolt, óvatos és felelős gazdálkodásra lesz szükség. 

Miután felsorolta a veszélyhelyzet idején hozott intézkedéseket zárásként elmondta, hogy már most látható, hogy a vírus felülírta a mindennapokat és jelentős változásokat, károkat okozott. Hatása erre az évre bizonyosan érezhető lesz, de akár még tovább is. Dávid Zoltán szerint számolni kell azzal is, hogy újabb hullám érkezik majd, ami újabb kihívások elé állítja majd az önkormányzatot és az orosháziakat.

Bodóczi András (KOV) megjegyezte, hogy a hozott intézkedésekkel többé-kevésbé egyetért, azonban kifejtette, hogy a veszélyhelyzet idején több egyeztetést is tarthattak volna az ellenzékkel.

Raffai János (KOV) arról kérdezett, hogy az önkormányzat által beszerzett 500 gyorsteszt belföldről, külföldről szerezték be a teszteket és valóban alkalmas a vírus kimutatására. Aggodalmát fejezte ki, hogy nem egészségügyben jártas vállalkozótól szerezték be ezeket a teszteket.

(Fotó: Horváth Bence)

Bojtor István alpolgármester elmondta, hogy Magyarországon szerezték be, de külföldi termék. Alkalmas arra is, hogy kimutassa azt, hogy már valaki átesett a betegségen, vagy jelenleg is az.

Szokolai-Olasz Mónika (Fidesz) köszönetét és tiszteletét fejezte ki Dávid Zoltán polgármesternek a gyors és megfelelő fellépést és intézkedést a koronavírus-járvány idején.

Tóth-Kása Sándor (Fidesz) szerint komoly összefogás alakult ki szerte az országban és itt Orosházán is. Ezt jó előjelnek tartja egy esetleges második hullám esetén is.

Oravecz Nóra alpolgármester kért szót, majd elmondta, hogy a döntések indokoltak és szükségszerűek voltak. Felhívta a figyelmet, hogy fel kell készülni és felkészülten várják a következő hullámot.

(Fotó: Horváth Bence)

Elmondta, hogy a Dél-Békés Mentőcsoport is hasonló teszteket beszerezve tudta végezni a munkáját. Arra hívta fel a figyelmet, hogy a veszélyhelyzet alatt nehéz volt beszerezni a védekezéshez szükséges eszközöket, ezért örülni kell minden segítségnek, így annak is, hogy egy vállalkozó kapcsolatait kihasználva segíti az orosháziakat.

4) Döntés a kegyeleti közszolgáltatási szerződés módosításáról. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

Kérdés nem volt. 8 igen 3 tartózkodással elfogadták a napirendet.

5.) Döntés Orosháza Város Önkormányzat Napköziotthonos Óvoda intézményvezetői pályázatáról. Az előterjesztés ide kattintva érhető el.

A képviselő-testület dönt arról, hogy a városhoz tartozó Napköziotthonos Óvoda vezetését a továbbiakban is Németh Gabriella látja el. Sikeres pályázatának köszönhetően kinevezése öt évre szól, 2020. augusztus elsejétől 2025 július 31-ig.

Lövei Ferenc (Fidesz) szerint Németh Gabriella munkájával nem volt gond a múltban sem.

Dávid Zoltán polgármester elmondta, hogy a munkássága alatt az óvoda munkája példaértékű és a szakemberek is mintaként tekintenek rá.

Szavaztak a képviselők a kinevezéséről, amit egyhangú 12 igennel elfogadott a testület.

6.) Kodolányi János Egyetem 2019. évi támogatás elszámolása. Az előterjesztés itt olvasható. Az előterjesztés itt található.

A Kodolányi Egyetem részére 10 millió forint vissza nem térítendő támogatást biztosított az önkormányzat azokkal a feltételekkel, hogy további három évig Orosházán marad a székhely, biztosítják a városban a felsőfokú oktatást, illetve a Társadalmi Kapcsolatok Bizottsága által kijelölt három személy ingyenesen folytathatja a tanulmányait az intézményben.

Az összeget a Kodolányi az általa 2019-ben indított képzés működésére fordíthatta. Az egyetem az erről szóló pénzügyi és szakmai beszámolót elkészítette, ennek elfogadásáról döntenek a város képviselői.

Kérdés észrevétel ennél a napirendi pontnál nem volt. Végül 11 igennel és egy nemmel elfogadták a határozati javaslatot.

7.) Alapítványok 2019. évi támogatásának elszámolása. Az előterjesztés ezen a linken található.

Beszámolnak a városban működő alapítványok is. Az előterjesztésben olvasható, hogy valamennyi 2019-ben önkormányzati támogatáshoz jutott szervezet elkészítette a pénzügyi beszámolóját. Ezek elfogadásáról döntenek a képviselők.

9 igen és 3 tartózkodással elfogadták a napirendet.

8.) Beszámoló a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról. Az előterjesztés ide kattintva olvasható. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

Kérdés észrevétel ezúttal sem volt. A határozatot végül 8 igen és 4 tartózkodással elfogadták.

9.) Az Orosházi Táncsics Mihály Gimnázium, Szakgimnázium és Kollégium 2019/2020. évi Tehetséggondozó Programjának támogatása. Az előterjesztés itt érhető el.

A Schola Humanitatis Alapítvány részére tehetséggondozó programjának megvalósításához bruttó két és fél millió forintot biztosítana az önkormányzat – erről szól az előterjesztés határozati javaslata.

Az önkormányzat és a Szegedi Tudományegyetem egy együttműködési megállapodást kötöttek, ami lehetővé tette a tehetséggondozást a Táncsics gimnáziumban.

Blahó János intézményvezető mellékelt leveléből kiderül, hogy a program kiemelt gondot fordít a középiskolai továbbtanulás segítésére is, ezért matematika, biológia, magyar nyelv és irodalom tekintetében tehetségfelkészítést vállalnak. Ehhez kéri az alapítvány a támogatást.

Kérdés és vita ezúttal sem volt. Az előterjesztést 11 igen és 1 tartózkodás mellett elfogadták a képviselők.

10.) A Justh Zsigmond Városi Könyvtár dokumentumainak módosítása. Az előterjesztés ide kattintva érhető el.

Sebők Éva (KOV) felhívta a városvezetés figyelmét, hogy a kormány által hozott döntés megnehezíti a könyvtáros szakma életét. Arra kérte a testületet, hogy félretéve a pártpolitikát szavazzanak nemmel.

  1. határozati javaslat 8 igen 4 nemmel elfogadták.
  2. határozati javaslat mindkét pontját 8 igen és 4 nemmel fogadták el.

11.) A Nagy Gyula Területi Múzeum dokumentumainak módosítása. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

Fetser János (MSZP) arról kérdezett, hogy a Képtár miért tart bezárva.

Dávid Zoltán polgármester elmondta, hogy  megkeresik az intézményvezetőt és írásban válaszol a feltett kérdésre.

Szavaztak: 8 igen 4 nem, elfogadták a határozati javaslatokat.

12.) Településrendezési eszközök módosításának jóváhagyása, Településszerkezeti terv módosítása, Orosháza Város Helyi Építési Szabályzatáról szóló 9/2017. (III. 31.) önkormányzati rendelet módosítása + 3 számú melléklet javítása. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

Az előterjesztés a Szentesi útra tervezett kerékpárútról, illetve a város észak-keleti részére tervezett kisebb naperőműparkról szól. 

A kerékpárút műszaki terve három nyomvonalon vesz az országos út telkén kívül idegen területet, ezért a megvalósításhoz magántelkek leszabályozása, illetve közterületek bővítése vált szükségessé. Ezek mindegyike a város külterületén kívül esik.

A homokbánya mellett található területen az Euronergy Iota Kft egy napelemparkot telepítene. A változással érintett telekcsoport 2,1 hektár. Az ehhez szükséges szakmai véleményezések megtörténtek.

Az összefoglalásban az olvasható,hogy mindkét ügy kölcsönösen előnyös a feleknek, éppen ezért a testület hozzájárulását kérik.

Kérdés, hozzászólás ezúttal sem volt. Szavazás után 8 igen 4 tartózkodással elfogadták a napirendet.

13.) Orosháza Város Településszerkezeti Terve, Helyi Építési Szabályzata és Szabályozási Terve módosítására vonatkozó változtatási szándék elfogadásáról. Az előterjesztés ezen a linken olvasható.

Hosszas vita alakult ki azzal kapcsolatban, hogy zöld felületeket vesz el az üveg újrahasznosítással foglalkozó Re-Glass Kft. 

Sebők Éva (KOV) arra kérte a testületet, hogy most ne szavazzák meg az előterjesztést, tárgyalják meg a kérdést. Az ellenzéki képviselő szerint a zöldfelületek megtartása fontos kérdés.

Oravecz Nóra alpolgármester elmondta, hogy alapvetően egyetért Sebők Éva felvetéseivel, de felhívta a figyelmet arra, hogy ez egy kültéri terület, szántó területek veszik körül. Egy komoly iparűzési adóval rendelkező vállalkozó fordult hozzájuk kéréssel, úgy hiszi ezt meg kell hallaniuk.

Bojtor István alpolgármester szerint figyelembe kell venni azt, hogy a cég környezetvédelmi hasznossága hogyan valósul meg jobban. Azáltal, hogy a hasznosítani kívánt területtel hatékonyabbá válik a cég amúgy is környezetvédő tevékenysége, addig a szóban forgó kis zöld terület nem feltétlen jelent akkora előrelépést a környezet szempontjából.

Fetser János (MSZP) alapvetően egyet tudott érteni a felvetéssekkel. Elmondta, hogy az üveg újrahasznosításával komoly energiákat spórolhat meg az üvegipar, kevésbé terheli a környezetet. A Re-Glass vezetőivel kapcsolatban elmondta, hogy lokálpatrióták, hajlandóak kompromisszumokra. Amennyiben a városvezetés megkeresi őket, biztos hajlandóak pótolni a város másik területén a zöld felületeket.

(Fotó: Horváth Bence)

Molnár Béla alpolgármester szerint is komoly probléma, hogy olyan helyeken követelik a környezetvédelmi problémák megoldását, ami indokolatlan. Ezt “zöldfasizmusnak” nevezte.

Sebők Éva (KOV) kikérte magának az alpolgármester kijelentését. Úgy gondolja, ha korábban egy párbeszédet kezdeményeztek volna ebben a témában tovább folytatódhatott volna a beszélgetés.

  1. határozat: 10 igen 2 nem
  2. határozat: 12 igen
  3. határozat: 9 igen 3 tartózkodás
  4. határozat: 8 igen 1 nem 3 tartózkodás
  5. határozat: 8 igen 3 nem 1 tartózkodás

Fél óra szünetet rendelt el Dávid Zoltán polgármester.

13:05

Folytatódik a testületi ülés.

14.) Az Orosházi Városüzemeltetési és Szolgáltató Zrt. 2019. évi feladatellátásának teljesítése. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

Fetser János (MSZP) szerint kevés az előterjesztés tárgyalására szánt idő. Véleménye szerint a város lefelé gurul a lejtőn. Elmondta, hogy több mint 120 millió forint veszteséget termelt a Városüzemeltetési Zrt., kiemelte, hogy ezt nem lehet támogatni. Nehezményezte, hogy nem látta azokat az intézkedéseket, amelyek megakadályozták volna a veszteséget. Arra kérte az illetékeseket, hogy számoljanak be, hogy az utóbbi öt évben milyen eredményeket produkált a fürdő és a szálló.

Emlékeztetett a Mátrai Stadion, a Mikolay-kert és Gyopárosfürdő rossz állapotára. Számon kérte, hogy miért nem akadályozták meg a veszteség termelését. Elfogadhatatlannak tartja a város állapotát.

Bojtor István alpolgármester elfogadja, hogy mindent lehet jobban csinálni. Elmondta, hogy Gyopárosfürdőt – mint az országban bárhol – nem lehet önmagában nyereségesen üzemeltetni. Véleménye szerint a a fürdő látogatottsága javítható, fejleszthető, a termelt veszteség csökkenthető. Ezzel kapcsolatban tervben van egy olyan szakmai grémium összeállítása, ami ezt segíti elő.
Az alpolgármester azzal kapcsolatban, hogy a VÜRT támogatási összege nőtt elmondta, hogy ezzel arányosan a közszolgálati szerződésben ellátott feladatok is megnövekedtek. Példaként hozta fel, hogy tavaly háromszor annyi melegaszfaltot használtak fel a város kátyúinak kijavításához.

Bojtor István kiemelte, hogy valóban nem kell elhallgatni, hogy nincs minden rendben, de a jövőben arra kell koncentrálni, hogy a fürdő működtetéséhez szükséges feltételeket megteremtsék.

Fetser János (MSZP) elmondta, hogy korrekt választ adott az alpolgármester. Mint fogalmazott, ebben minden évben egyet is értenek, de a problémája az, hogy évek óta nem történik változás.

Molnár Béla alpolgármester emlékeztetett, hogy 2008-ban, amikor szintén a testület tagja volt, egy egymilliárd forintot meghaladó pályázatot dolgozott ki Gyopárosfürdő fejlesztésére, amit akkor leszavazott a testület.

Az alpolgármester szerint érdemes elgondolkodni azon, hogy milyen módon vonzzák be a vendégeket a fürdőben. Hozzátette, a szeptembertől májusig tartó időszakot nem lehet nyereségesen üzemeltetni. Molnár Béla elmondta, hogy korábban nem fejeződtek be a fejlesztések, nem építettek több középkategóriás szálláshelyet, amelyek ebben az időszakban áthidalhatnák ezt a problémát. Rámutatott, hogy a testületnek két választása van: elkötelezetten kiáll a fejlesztés mellett vagy konzerválják ezt az állapotot.

Elmondta, hogy szakemberek bevonásával egy újabb munkát kezdtek el, amiben átvizsgálják a gazdasági helyzetet, ezáltal fellendíthető lenne a strand.

Fetser János (MSZP) arra kérte képviselő társait, hogy ne a fürdőre hegyezzék ki a problémát, hiszen véleménye szerint a város is rossz állapotban van.

Név szerint szavaztak a képviselők:

1.határozati javaslat:

Antal László: igen, Bodóczi András: nem, Bojtor István: igen, Dávid Zoltán: igen, Fetser János: nem, Kovács Péter: igen, Lövei Ferenc: igen, Oravecz Nóra: igen, Raffai János: nem, Sebők Éva: nem, Szokolai-Olasz Mónika: igen, Tóth-Kása Sándor: igen.

2. határozati javaslat:

Antal László: igen, Bodóczi András: nem, Bojtor István: igen, Dávid Zoltán: igen, Fetser János: nem, Kovács Péter: igen, Lövei Ferenc: igen, Oravecz Nóra: igen, Raffai János: nem, Sebők Éva: nem, Szokolai-Olasz Mónika: igen, Tóth-Kása Sándor: igen.

3.határozati javaslat:

Antal László: igen, Bodóczi András: nem, Bojtor István: igen, Dávid Zoltán: igen, Fetser János: nem, Kovács Péter: igen, Lövei Ferenc: igen, Oravecz Nóra: igen, Raffai János: nem, Sebők Éva: nem, Szokolai-Olasz Mónika: igen, Tóth-Kása Sándor: igen.

15.) Az Orosházi Városüzemeltetési és Szolgáltató Zrt-vel kapcsolatos döntések meghozatala. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

Az első határozati javaslatot 8 igen, 3 nem és 1 tartózkodás mellett, a második határozati javaslatot 8 igen és 4 tartózkodás mellett, a harmadik határozati javaslatot 11 igen és 1 tartózkodás mellett, míg a negyedik határozati javaslatot 9 igen és 3 tartózkodás mellett elfogadták a képviselők.

16) Munkásszállás üzemeltetésével kapcsolatos döntések meghozatala. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

Az önkormányzat és az Orosházi Városüzemeltetési és Szolgáltató Zrt. 2019. november 29-én üzemeltetési szerződést kötöttek egymással a munkásszálló (a továbbiakban: Munkásszállás) üzemeltetésére 2019. december 1-jétől 2020. június 30-ig terjedő határozott időtartamra.

Az üzemeltetési szerződés 5. pontja kimondja, hogy az Üzemeltető a működtetés beindításáról, az első tapasztalatokról az Önkormányzat 2020. év áprilisi testületi ülésén köteles beszámolni, annak érdekében, hogy a képviselő-testület elviekben tudjon dönteni az üzemeltetés 2020. év július hó 01. napjától történő formájáról, módjáról.

A kormány által kihirdetett veszélyhelyzet tartama alatt testületi ülést nem tartottak a képviselők, az üzemeltető benyújtotta az áprilisban esedékes beszámolót, de polgármesteri döntésre június hónapig nem került sor, majd az üzemeltető 2020. június 30-án nyújtotta be a munkásszálló üzemeltetésével kapcsolatos mai, pénzügyi beszámolóját. A beszámoló tartalma szerint az ingatlant az üzemeltető nem tudta rendeltetés szerint hasznosítani, mivel a koronavírus járvány miatt életbe léptetett kormányzati megszorító intézkedések hatásaként a helyi munkáltatók ideiglenes leépítéseket hajtottak végre az általuk foglalkoztatott munkavállalók között, így az eredetileg betervezett – a szállón elhelyezni kívánt – munkavállalói kontingens tényleges alkalmazására végül nem került sor.

Az Üzemeltető a Munkásszállás szabad kapacitásából 20 férőhelyet biztosított ingyenesen, kizárólag az arányos rezsidíj megfizetésének kötelezettsége mellett az Orosházi Kórháznak, dolgozóik koronavírus járvány alatti biztonságos elhelyezése érdekében. A kórháztól ténylegesen 2 kórházparancsnok vette igénybe folyamatosan a munkásszállást.

A beszámoló készítésének időszakában az üzemeltető egy munkaerő közvetítő céggel megkötött, jelenleg is élő szerződéssel rendelkezik, mely cég 40 és 80 fő egyidejű elszállásolása mellett, mezőgazdasági munkások elhelyezésére veszi igénybe 2020. június 29-e és 2020. augusztus 2-a között a munkásszállást. Az önkormányzat a fentiek figyelembevételével a továbbiakban is a városüzemet kívánja megbízni a munkásszálló üzemeltetésével.

Sebők Éva (KOV) arra kérte a területért felelős Bojtor István alpolgármestert, hogy a szeptemberi testületi ülésen is térjenek vissza a kérdésre. Ennek az alpolgármester nem látta akadályát.

Mindkét határozati javaslatot 9 igen és 3 nem szavazat mellett elfogadták a képviselők.

17) Döntés az Orosházi Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. végelszámolással történő megszüntetéséről. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

Az Orosházi Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. hulladékgazdálkodási tevékenysége 2020. március 31. napjával megszűnt, ennek értelmében az önkormányzat által alapított céget megszüntetik.

A napirendet elfogadta a testület.

18) A Petőfi Kulturális Közhasznú Nonprofit Kft.-vel kapcsolatos döntések meghozatala. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

A Petőfi Kulturális Közhasznú Nonprofit Kft. közfeladat ellátásáról szóló 2019. évi szakmai beszámolóját, a tavalyi év egyszerűsített éves beszámoló mérlegét, valamint a 2020. évi üzleti és szakmai tervét az előterjesztésben a képviselő-testület elé tárja.

Vita, kérdés nem volt.
1.határozati javaslat: 8 igen 1 nem 3 tartózkodás
2.határozati javaslat: 8 igen, 1 nem 3 tartózkodás
3.határozati javaslat: 8 igen, 1 nem 3 tartózkodás
Mindhárom határozati javaslatot elfogadta a testület.

19) Kalandpark működésével kapcsolatos döntés meghozatala. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

A város önkormányzata és a Petőfi Kulturális Közhasznú Nonprofit Kft. 2020. március 20-án üzemeltetési szerződést kötöttek egymással, melyben az önkormányzat 2020. április 1-jétől kezdődően határozatlan időtartamra átadta az Alföldgyöngye Hotel, a konyha épülete és a Kalandpark, mint 100 százalékban önkormányzati tulajdonban lévő vagyonelemek üzemeltetését a szerződésben meghatározott feltételekkel az üzemeltetőnek.

Az üzemeltető június 15-én arról tájékoztatta az önkormányzatot, hogy az üzemeltetésre átadott kalandpark működési engedélye 2020. április 30-án lejárt. Ennek kapcsán az üzemeltető felkérte a kalandpark építőjét, mérje fel annak jelenlegi állapotát és nyújtson szakmai véleményt a létesítmény további működésével kapcsolatban. A felmérés alapján a kalandpark nem értékesíthető sem idegenforgalmi attrakcióként, sem más módon.

Az üzemeltető közvetett információi szerint a kalandpark eredeti formájában 2017 óta nem működik, viharkár rongálta meg az elemeket, valamint a területen zajló beruházások megkezdésekor a fő elemet, a csúszó-pályát eltávolították. A rendezvénytér átadásával kapcsolatban a Polgármesteri Hivatal a biztonságos működtetés érdekében megrendelte a területen lévő fák bevizsgálását, kivágását, melynek során kivágták azt a 8 méter magas fát is, amely a fő tartóeleme volt a kötélpályának. Ennek következtében a kötélpálya helyreállítása az üzemeltető szerint nem lehetséges vagy az egy új terv elkészítését igényli, melynek az elsődleges információk szerint jelentős anyagi vonzata van, mely a költségvetésében nem áll rendelkezésre. Emellett a kalandpark szomszédságában zajló rendezvénytér kialakítását és a konferenciaközpont átalakítását célzó munkálatok nem teszik lehetővé a kalandpark hosszú távú működtetését, mivel a kötélpálya érinti a kialakítás alatt álló rendezvényteret és az átalakítással érintett konferenciaközpontot.

Az üzemeltető álláspontja szerint a megszüntetést támasztja alá az is, hogy a rendelkezésre álló adatok szerint az elmúlt években egyszer sem volt nyereséges vagy nullszaldós a kalandpark üzemeltetése.

Egyhangúlag, 12 igennel elfogadták a napirendet.

20) Döntés az OrosCafé Kft. megalapításáról. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

Az önkormányzat jelenleg a Petőfi Kulturális Közhasznú Nonprofit Kft-n keresztül láttatja el médiaszolgáltatási feladatát, amely gazdasági társaság az Orosházi Városi Televízió működtetésével, az Orosházi Élet című ingyenes városi közéleti hetilap szerkesztésével és kiadásával, valamint az OrosCafé hírportál szerkesztésével és üzemeltetésével tesz eleget feladatának.

A Petőfi Kulturális Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezetése egy új cég, az OrosCafé Kft. megalapítására tett javaslatot. Tekintettel arra, hogy a Kft. főtevékenysége a film, videó és televízió műsor gyártás lenne, a bejegyzést követően 2020. augusztus 01. napjától az önkormányzat az OrosCafé Kft-vel láttatná el a médiaszolgáltatásra vonatkozó feladatát közszolgáltatási megállapodás keretében.

Sebők Éva (KOV) arról kérdezett, hogy miért kell 100 ezer forintot fizetni a Petőfi Művelődési Központnak. Nehezményezte, hogy az alapító okiratban ez a mondat szerepel: “Az alapító az üzletrész harmadik személyre történő átruházását nem korlátozza.”. Sebők Éva attól tart, hogy a későbbiekben veszélybe kerülhet a városi média.

Molnár Béla alpolgármester a Sebők Éva által feltett korlátozásra azért van szükség, hogy a cégnek legyen mozgástere.

Fetser János (MSZP) elmondta, hogy korábban hosszasan érveltek a média Petőfi Művelődési Központ összevonása mellett. Most pedig újból szétválnak, ami rengeteg pénzbe került az orosháziaknak.

(Fotó: Horváth Bence)

Nánási János cégvezető-főszerkesztő elmondta, hogy az eszközök beárazásával megkerestek egy szakértőt, aki megállapította ezeket.

Tóth-Kása Sándor (Fidesz) elmondta, hogy nem érti Sebők Éva felvetéseit, hiszen a tulajdonosi kör nem változik meg. Továbbra is önkormányzati tulajdonú marad a cég. Véleménye szerint annyi történik, hogy kitisztul a tevékenységi köre.

Molnár Béla alpolgármester szerint Sebők Éva kijelentései csupán hangulatkeltésre jók.

Bodóczi András (KOV) név szerinti szavazást kért minden határozati javaslat esetén.

1.határozati javaslat: Antal László: igen, Bodóczi András: nem, Bojtor István: igen, Dávid Zoltán: igen, Fetser János: nem, Kovács Péter: igen, Lövei Ferenc: igen, Oravecz Nóra: igen, Raffai János: nem, Sebők Éva: nem, Szokolai-Olasz Mónika: igen, Tóth-Kása Sándor: igen.

2.határozati javaslat: Antal László: igen, Bodóczi András: nem, Bojtor István: igen, Dávid Zoltán: igen, Fetser János: nem, Kovács Péter: igen, Lövei Ferenc: igen, Oravecz Nóra: igen, Raffai János: nem, Sebők Éva: nem, Szokolai-Olasz Mónika: igen, Tóth-Kása Sándor: igen.

3.határozati javaslat: Antal László: igen, Bodóczi András: nem, Bojtor István: igen, Dávid Zoltán: igen, Fetser János: nem, Kovács Péter: igen, Lövei Ferenc: igen, Oravecz Nóra: igen, Raffai János: nem, Sebők Éva: nem, Szokolai-Olasz Mónika: igen, Tóth-Kása Sándor: igen.

4.határozati javaslat: Antal László: igen, Bodóczi András: nem, Bojtor István: igen, Dávid Zoltán: igen, Fetser János: nem, Kovács Péter: igen, Lövei Ferenc: igen, Oravecz Nóra: igen, Raffai János: nem, Sebők Éva: nem, Szokolai-Olasz Mónika: igen, Tóth-Kása Sándor: igen.

5.határozati javaslat: Antal László: igen, Bodóczi András: nem, Bojtor István: igen, Dávid Zoltán: igen, Fetser János: nem, Kovács Péter: igen, Lövei Ferenc: igen, Oravecz Nóra: igen, Raffai János: nem, Sebők Éva: nem, Szokolai-Olasz Mónika: igen, Tóth-Kása Sándor: igen.

21) Az Alföld Gyöngye Hotel és Konferenciaközpont részleges műszaki felújításához szükséges fedezettel kapcsolatos döntések meghozatala. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

A szálloda a Petőfi Kulturális Közhasznú Nonprofit Kft.-nek történt átadását követően állapotfelmérés alapján megállapítást nyert, hogy a szállodai szobák haladéktalan műszaki felújítása, illetve az épület klimatizálásának kiépítése szükséges annak érdekében, hogy a háromcsillagos superior minősítés továbbra is biztosított legyen, valamint a szolgáltatási színvonal emelkedésével a szálloda tervezett kihasználtsága és ezáltal a gazdaságosabb üzemeltetés megvalósulhasson.

A szálloda műszaki felújítása, a folyamatos üzemeltetés érdekében és a rendelkezésre álló források korlátozottsága miatt, tervezetten több ütemben történne meg. Az első ütemre 2020-ban kerülne sor, amikor a szálloda második emeletének klimatizálása, valamint 13-13 darab szoba, illetve fürdőszoba felújítása, továbbá 13 darab szobához szükséges eszközök, mint többek között ágybetét, matrac, mini hűtőszekrény beszerzése realizálódna.

A munkák elvégzésére vonatkozóan indikatív árajánlatokat kért a Kft., amelyek alapján egy darab szoba felújítási költségének átlaga 3.012.420, forint + ÁFA azaz bruttó 3.825.773 forint, a második emeleti klímarendszer kialakítási költségének átlaga 15.919.633 forint + ÁFA, azaz bruttó 20.217.934, forint. Ez alapján a tervezett 13 darab szoba felújításának és a második emeleti klímarendszer kialakításának számított költsége az indikatív árajánlatok átlaga alapján bruttó 69.952.988 forint.

Név szerint szavaztak:

Antal László: igen, Bodóczi András: nem, Bojtor István: igen, Dávid Zoltán: igen, Fetser János: nem, Kovács Péter: igen, Lövei Ferenc: igen, Oravecz Nóra: igen, Raffai János: nem, Sebők Éva: nem, Szokolai-Olasz Mónika: igen, Tóth-Kása Sándor: igen.

8 igen és 4 nem mellett elfogadták a napirendet.

22) Döntés a Gyopárosi út 3. szám alatti ingatlanon elhelyezkedő pálya egyesületi használatáról és az önkormányzati támogatással való elszámolásról. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

Az OMTK-ULE tárgyi eszköz beruházás eredményeként a Gyopárosi út 3. szám alatti ingatlanon elhelyezkedő 60 x 40 méteres, levegővel felfújt sátorszerkezettel fedett műfüves labdarúgó pályát valósított meg, amely az önkormányzat tulajdonát képezi. Az önkormányzat tulajdonosi hozzájárulását adta, hogy az egyesület a beruházás eredményét a könyveiben (számviteli nyilvántartásaiban) idegen ingatlanon végrehajtott beruházásként nyilvántartsa és azt 15 évig a könyveiben szerepeltesse, amortizálja.

A műfüves labdarúgó pálya létesítésének célja az volt, hogy az egyesület azt sporttevékenység biztosításának céljából használatba vegye, így a használati szerződés az alábbi feltételekkel kerülne megkötésre a beruházást megvalósító Egyesülettel:
Az Ingatlant 2020. év március hó 01. napjától kezdődően a sporttevékenység végzéséből adódó feladatainak befejezéséig használhatja térítésmentesen az egyesület, az önkormányzat vállalja, hogy az ingatlan üzemeltetéséhez szükséges földgáz és elektromos áram díját a közüzemi szolgáltatóknak megtéríti, az ingatlan használatával, fenntartásával, állagmegóvásával és üzemeltetésével kapcsolatos egyéb költségek, valamint kötelezettségek az
egyesületet terhelik. Az önkormányzat vállalja, hogy az ingatlanra teljes körű vagyonbiztosítást köt és azt a megállapodás hatálya alatt folyamatosan fenntartja.

Az első számú határozati javaslatot 9 igennel és 3 tartózkodással elfogadták.

A második határozati javaslatról név szerint szavaztak:

Antal László: igen, Bodóczi András: tartózkodik, Bojtor István: igen, Dávid Zoltán: igen, Fetser János: tartózkodik, Kovács Péter: igen, Lövei Ferenc: igen, Oravecz Nóra: igen, Raffai János: tartózkodik, Sebők Éva: tartózkodik, Szokolai-Olasz Mónika: igen, Tóth-Kása Sándor: igen.

23) Zöld infrastruktúra fejlesztése, közösségi funkciók kialakítása Orosháza-Gyopárosfürdőn” tárgyú projekttel kapcsolatos döntések meghozatala. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

Az önkormányzat a tárgyi projekt kivitelezésre közbeszerzési eljárás eredményeként vállalkozási szerződést kötött 2019. január 29-én a MAXICARGO Kft-vel. A szerződés szerinti vállalkozói díj összege 295.551.283 forint + ÁFA, melyhez az önkormányzat 64.014.563 forint + ÁFA önerőt biztosított. A vállalkozási szerződés 2019. február 14-én lépett hatályba, a teljesítési határidő 14 hónap, azaz 2020. április 14. napja.

Időközben a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló kormányrendelet alapján Dávid Zoltán határozatában a fenti pótmunkák tekintetében a döntést elhalasztotta. A polgármesteri döntésre és a vállalkozási szerződésben meghatározott teljesítési határidőre figyelemmel a szerződés módosítására került sor a teljesítési határidő tekintetében.

Az első számú szerződésmódosításban meghatározott új teljesítési határidőt 26 hónapban határozták meg, azaz 2021. április 14-ig tart. Jelenleg a szerződés módosítás Közreműködő Szervezet általi ellenőrzése zajlik. A kivitelezés időszakában az alábbi esetekben válik szükségessé a szerződésben nem szereplő, előre nem látható műszaki szükségességből további munkák (pótmunka) megrendelése: a mozi helyiségben a közönség közlekedését, illetve menekülését biztosító útvonalon található 2 darab 180×250-es, a szakhatósági előírásoknak megfelelő kétszárnyú biztonsági, pánikzárral ellátott, hangszigetelt ajtó beépítése, az épület egységes megjelenésének biztosítása érdekében a beruházási munkákkal nem érintett homlokzati felületek, valamint alsó ereszdeszkázat felújítása és festése, az épület délnyugati homlokzatán hozzáépített épületrész nyílászáróinak módosítása szükséges az egységes megjelenés, illetve szakhatósági előírásnak megfelelés érdekében, a szabadidőközpont tervezetthez képest megnövekedett energiaszükséglete miatt emelt műszaki tartalmú elektromos hálózat kiépítése, az épületben kialakítandó mozi esetében, a mozitechnológiának megfelelő tartószerkezet kialakítása, a tárgyi projekt keretében megvalósuló közösségi tér épület üzemszerű használatához elengedhetetlenül szükséges a gyengeáramú hálózat kiépítése, amely magában foglalja a tűzjelző rendszert, IF wifi, vagyonvédelmi és hangosítási rendszert. A pótmunkák szükségességét a műszaki ellenőr igazolta.

A meglévő és az új létesítmények megnövekedett villamos teljesítmény igényeinek megfelelő ellátásához új hálózat kiépítése szükséges egyrészt az NKM áramhálózat tulajdonában álló, Orosháza, Gyopárosi út 3. számú területen lévő 630kVA-os transzformátor állomásból vételezett villamos teljesítmény, másrészt az önkormányzat tulajdonában álló 1000 kVA-os transzformátor állomásból vételezett villamos teljesítmény vonatkozásában. A hálózatépítés tervezési munkáinak költségigénye 1.744.554 forint + ÁFA.

Fetser János (MSZP) név szerinti szavazást kért.

Sebők Éva (KOV) azt nehezményezte, hogy újabb pótmunkákat kell alkalmazni. Az ellenzéki képviselő arról kérdezett, hogy miért van így minden beruházás esetében.

Molnár Béla alpolgármester elmondta, hogy az elektromos hálózat bővítése már régóta szükséges. Ezek korszerűsítése tartalmazza is. Elmondta,hogy mint minden laktanyában történő beruházás soha vissza nem térülő beruházás lesz. Molnár Béla alpolgármester elmondta, hogy az biztos, hogy be kell fejezni, hiszen ellenkező esetben súlyos összegeket kell visszafizetni.

Név szerint szavaztak:
1.határozati javaslat: Antal László: igen, Bodóczi András: nem, Bojtor István: igen, Dávid Zoltán: igen, Fetser János: nem, Kovács Péter: igen, Lövei Ferenc: igen, Oravecz Nóra: igen, Raffai János: nem, Sebők Éva: nem, Szokolai-Olasz Mónika: igen, Tóth-Kása Sándor: igen.

2.határozati javaslat: Antal László: igen, Bodóczi András: nem, Bojtor István: igen, Dávid Zoltán: igen, Fetser János: nem, Kovács Péter: igen, Lövei Ferenc: igen, Oravecz Nóra: igen, Raffai János: nem, Sebők Éva: nem, Szokolai-Olasz Mónika: igen, Tóth-Kása Sándor: igen.

3.határozati javaslat: Antal László: igen, Bodóczi András: nem, Bojtor István: igen, Dávid Zoltán: igen, Fetser János: nem, Kovács Péter: igen, Lövei Ferenc: igen, Oravecz Nóra: igen, Raffai János: nem, Sebők Éva: nem, Szokolai-Olasz Mónika: igen, Tóth-Kása Sándor: igen.

24) Pályázat benyújtása önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztés támogatására. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

A helyi önkormányzatokért felelős miniszter az államháztartásért felelős miniszterrel közösen pályázatot hirdetett önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések támogatására. A támogatás célja az önkormányzatok által fenntartott bölcsődébe és óvodába járó gyermekek minél magasabb színvonalon történő ellátása, az egészségügyi alapellátás biztosítása, feltételeinek javítása, valamint a közös önkormányzat székhely hivatalának fejlesztése, felújítása az igazgatási tevékenység biztosítása érdekében. Célja továbbá a mindennapos testnevelés feltételeinek megteremtése, valamint az önkormányzati tulajdonú, belterületi közlekedési infrastruktúra fejlesztések megvalósulása.

A pályázati alcélok között a belterületi utak, járdák, hidak felújítása is szerepel. Az önkormányzat pályázatot kíván benyújtani az Ond utca burkolatának felújítására. Az igényelhető támogatás összege 40 millió forint, a beruházás összköltsége indikatív árajánlatok alapján bruttó 43.828.196 forint, melyhez a 65 százalékos támogatás (28.488.327 forint) figyelembevételével a képviselő-testületnek a beruházás összköltségének 35 százalékát, azaz 15.339.869 forintot szükséges önerőként biztosítania.

Név szerint szavaztak ennél a napirendi pontnál is.

Antal László: igen, Bodóczi András: tartózkodik, Bojtor István: igen, Dávid Zoltán: igen, Fetser János: igen, Kovács Péter: igen, Lövei Ferenc: igen, Oravecz Nóra: igen, Raffai János: igen, Sebők Éva: tartózkodik, Szokolai-Olasz Mónika: igen, Tóth-Kása Sándor: igen.

25) TOP projekt megvalósításával kapcsolatos döntés meghozatala. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

Az önkormányzat 2018-ban pályázatot nyújtott be a Platán Idősek Otthona energetikai felújítására, melyre 2019. július 24-én támogatást nyert. A megítélt támogatási összeg 136.498.000 forint, melyből a kivitelezésre fordítható összeg 122.902.980 forint.

Az energetikai korszerűsítés magában foglalja a nyílászáró cserét, a homlokzati hőszigetelést és a fűtéskorszerűsítést. Az előkészítés keretében történt felmérés alapján az épület állapota további beavatkozásokat indokol, figyelemmel arra, hogy jelenlegi állapota a fajlagos újépítés költségeinek 30 százalékát teszi ki. Azaz az épület alapja, a falak és a födém használható. Ugyanakkor nem rendelkezik aljzatszigeteléssel, továbbá a tetőcsere is szükséges.

A támogatás felhasználása önmagában nem eredményez egy modern, a mai kor követelményeinek megfelelő tulajdonságokkal bíró ingatlant, ehhez további forrás biztosítása szükséges.

Fetser János (MSZP) kért szót és elmondta, hogy nem támogatja, hogy visszamondják ezt a 136 millió forintot. Módosító indítványokat is tett. Az egyik, hogy ne adja vissza a testület ezt az összeget, a másik hogy egy város által felvett hitelösszeget csoportosítson át az önkormányzat és a Teréz utcai szociális otthon felújítására fordítsák.

Molnár Béla alpolgármester javasolta, hogy az előterjesztést a következő testületi ülésen tárgyalják újra.

Szavaztak erről, 12 igennel elfogadták a módosító javaslatot.

26) Ügyrendi- és Tulajdonosi jogokat gyakorló Bizottságba tag választása. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

Antal László írásban bejelentette az Ügyrendi és Tulajdonosi jogokat gyakorló Bizottságban betöltött tisztségéről való lemondását, tagsága 2020. március 19-én megszűnt. A lemondásra tekintettel az Ügyrendi- és Tulajdonosi jogokat gyakorló Bizottságba új tagot kell delegálni, valamint elnökhelyettest is választani kell. Az Ügyrendi- és Tulajdonosi jogokat gyakorló Bizottság 1. képviselő tagjának Raffai Jánost, valamint 2. képviselő tagjai közül elnökhelyettesnek Szokolai-Olasz Mónikát megválasztotta.

12 igennel elfogadták a képviselők a napirendet.

27) Orosháza Város Önkormányzat Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról szóló 4/2015. (II.25.) rendelet módosítása. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

Az előterjesztésben olvasható, hogy áttekintve a rendeletben foglaltak 2019. évi hatályosulását, az éves segélyezési gyakorlat tapasztalatait, az orosházi lakosok, elsősorban a gyermekeket nevelő családok és az idősek igényeit tükröző visszajelzéseket – figyelemmel a tavaly évben elfogadott Szociális Szolgáltatástervezési koncepcióban és az Idősügyi Koncepcióban megfogalmazott alapelvekre és törekvésekre, továbbá tekintettel a 2020. évben a koronavírus okozta gazdasági nehézségekre – megállapítást nyert, hogy a rászorulók az egyes települési támogatások részletszabályozásának módosításával hathatósabb segítségnyújtásban részesülhetnek.

Ezen cél megvalósulása érdekében elsősorban egyes települési támogatások jogosultsági feltételeinél megállapított jövedelem határok megemelése, illetve egyes szociális ellátások jogosultsági feltételeiről, mértékéről, igénybevételük módjáról szóló rendeleti szabályozás pontosítása, kiegészítése vált szükségessé. A rendelet módosításai a szociálisan rászoruló egyének, családok életminőségén kívánnak javítani, ezzel egyidejűleg ösztönözni kívánják a kérelmezőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy önmaguk, illetve családjuk eltartásáról – amennyiben egészségi állapotuk, családi körülményeik lehetővé teszi – elsősorban keresőtevékenységből származó jövedelemből tudjanak gondoskodni.

Kérdés és vita nélkül szavaztak: 9 igen 3 tartózkodás mellett elfogadták a napirendet.

28) Orosháza Város Önkormányzata 2019. évi költségvetés végrehajtási rendelete + melléklet. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

Sebők Éva (KOV) arról érdeklődött Dávid Zoltán polgármestertől, hogy mikor lesznek kereshető formátumban ezek az anyagok.

Dr. Horváthné dr. Barta Edit válaszolt a kérdésre, elmondta, hogy az oroshaza.hu oldalon az előterjesztések már kereshető formátumban is elérhetőek, azonban ez még csak próbaüzem.

Név szerint szavaztak:

Antal László: igen, Bodóczi András: nem, Bojtor István: igen, Dávid Zoltán: igen, Fetser János: nem, Kovács Péter: igen, Lövei Ferenc: igen, Oravecz Nóra: igen, Raffai János: nem, Sebők Éva: nem, Szokolai-Olasz Mónika: igen, Tóth-Kása Sándor: igen.

8 igen és 4 nem mellett elfogadták a napirendet.

29) 2019. évi éves belső ellenőrzési jelentés. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

Vita és kérdés nélkül szavaztak, 8 igen és 4 tartózkodással elfogadták a képviselők a napirendet.

30) Az Orosházi Piac látogatási rendjéről szóló önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezéséről. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

Az utolsó napirendi pontot is elfogadták a képviselők, 11 igen és 1 tartózkodás mellett.

Interpellációk:

Fetser János interpellációja Dávid Zoltán polgármester részére:

Az interpelláció tárgya: Nem bántja a szemét a sok szemét?

Tisztelt Polgármester Úr!

Az orosházi lakosok megfelelő tájékoztatás hiányában a közösségi médiában próbálnak információkhoz jutni a szemétszállításban kialakult káosz miatt. A DAREH oldalán a harmadik negyedévre tervezett ürítési naptár helyén Orosházánál a “HOPPÁ, 404” találatot kaptam a mai napon. A Global Refuse oldala is ide navigál. (Az oroscafe.hu oldalon szerencsére megjelentek az időpontok, de különös, hogy a társulás ezt az információt nem érzi szükségesnek közzétenni.)

A felborított, esőben nyitva hagyott, vagy ürítéskor megrongált gyűjtőedények, földesutcából el nem vitt hulladék, a szélviharban szabadon az autók közé guruló, le nem fixált kerekű társasházi konténerek, a ritkított hulladékszigeti ürítések mellett megszaporodtak az olyan bejegyzések is, hogy nem ürítették ki a magánházaknál a kommunális hulladékgyűjtőt, mert zöldhulladéknak látszó dolog volt benne. Erről értesítést kaptak a ki nem ürített edények használói. (Az egyik panaszos pl. egy csokor hervadt virág miatt kapott értesítést a ki nem ürített kommunális edényére.)
Vajon a társasházak konténereit is ilyen alaposan átvizsgálják? Természetesen nem. Ezek az emberek ugyanúgy fizettek a szemetük elszállításáért, és mivel nem kötelező sem a sárga kuka, sem pedig a zöldhulladék gyűjtésére alkalmazott barna edény használata, így a szelektív gyűjtés kötelezősége megkérdőjelezhető. Ráadásul a zöldhulladékhoz még el sem kezdődött a gyűjtőedények kiosztása a magánházak tulajdonosai részére, ennek tervezett időpontjáról sem kaptak semmilyen tájékoztatást az orosháziak.

Már eddig is nagy probléma volt, hogy a társasházakhoz kihelyezett konténerek mellé gyűlt az illegálisan lerakott szemét, a hulladékszigetek még heti kétszeri ürítésnél mellett is borzalmas látványt nyújtottak.
Egész Orosháza egyre igénytelenebb képet mutat, leépül, láthatóan gazdátlan, nem képviselik méltón az itt élők érdekeit!

Ön tárgyalt a Dareh képviselőivel június 19-én. Kérem, hogy legalább most tájékoztassa a lakosságot az alábbi kérdések tisztázásával:
A hulladékszigeteknél milyen időközönként várható a jövőben az ürítés?
Milyen sűrűséggel történik majd a társasházi konténerek fertőtlenítő mosása?
Mikortól várható a társasházaknál a lakásonkénti szerződéskötés?
Mikor várható a zöldhulladékgyűjtő edények kiosztása? Kiszállítják-e majd azokat?
Miért nem pótolják haladéktalanul az elmaradt lomtalanítást a rendkívüli helyzet elmúltával? Miért marad el az egyik időpont? Ön tett-e javaslatot a pótlásra?
Mindenki háztól szállításért fizeti a szemétszállítási díjat, a földes utcák lakói is. Miért nem ürítették a gyűjtőedényeiket?
Nem csak az orosházi ürítési időpontok, de a hulladékszállítást végző cégekkel megkötött szerződéseknek sem bukkantunk a nyomára. Miért nincsenek az elvárható információk a Dareh oldalára feltöltve? Ön látta-e ezeket a szerződéseket?
A gyűjtőedények nagyrésze nem a jelenlegi szolgáltató tulajdona. A több éve kiosztott lakossági edények tulajdonosa a Városüzemeltetés, nem a jelenlegi szolgáltató.

Fizetett-e a Dareh a Városüzemeltetésnek a gyűjtőedényekért az átvételkor? Mi lett a Városüzemeltetés szállítójárműveinek a sorsa?
Miért nem tájékoztatták a lakosságot a zöldhulladékkal kapcsolatos problémák előtt, miért csak a kommunális szemét el nem szállításakor szembesültek a nyilvánvaló túlkapásoktól sem mentes szigorításokkal?
Nem fél, hogy a káosz következtében csak a már így is rendkívül sok illegális szemétlerakó hely száma nő majd? A jövőben azokat mely cég fogja felszámolni, ártalmatlanítani? Ki igazolja majd ezeket a teljesítéseket?
Önnek nem bántja a szemét a sok szemét?

Várom megtisztelő válaszát.

Orosháza, 2020. július 3.

Fetser János
önkormányzati képviselő

Dávid Zoltán válasza:

Tisztelt Képviselő Úr!

A „Nem bántja a szemét a sok szemét?” tárgyú interpellációjára az alábbi választ adom:

1. A hulladékszigeteknél milyen időközönként várható a jövőben az ürítés? 

A hulladék elszállításának gyakoriságát a helyi önkormányzati rendelet szabályozza, melynek értelmében jelenleg a hulladékgyűjtő szigeteken elkülönítetten gyűjtött hulladék esetében a minimális ürítés gyakorisága kétheti egyszeri alkalomban került megállapításra, melynek a szolgáltató eleget tett. 

Látható azonban, hogy ez jelenleg nem elegendő. Ezért kérésemre a társaság az elmúlt időszakban több alkalommal is az előírtnál  gyakrabban ürítette ki a szelektív szigetek konténereit. Jelenleg ezt heti gyakorisággal teszik.  

Több alkalommal is egyeztettem a gyűjtési és szállítási feladatokat ellátó gazdasági társaság cégvezetőjével, annak érdekben, hogy közös munkavégzéssel, az Orosházi Városüzemeltetési és Szolgáltató Zrt. tevékeny részvételével javítsanak a város területén található szelektív szigetek állapotán. 

Ezzel párhuzamosan megvizsgáltatom a helyi hulladékszállításra vonatkozó önkormányzati rendeletet és lépéseket teszek annak módosítása érdekében. 

Ettől függetlenül a gyűjtési és szállítási feladatokat ellátó gazdasági társaságtól származó információ alapján elmondhatom, hogy tárgyalásaink eredményeképpen hamarosan zárható, kellő méretű, nagy matricával ellátott konténerek lesznek a hulladékgyűjtő szigeteken. 

 2. Milyen sűrűséggel történik majd a társasházi konténerek fertőtlenítő mosása?

A Hulladéktörvény értelmében a hulladékgyűjtő edények rendeltetésszerű használatáról, őrzéséről és rendszeres tisztántartásáról, fertőtlenítéséről az ingatlanhasználónak kell gondoskodnia. A társasházi ingatlanhasználók az edények tisztítását, fertőtlenítését kérhetik a szolgáltatótól is. Ezt a feladatot a korábbiakban az OHU Nonprofit Kft. a Dareh Bázis Zrt-vel összehangoltan szervezte le évente egy alkalommal, augusztus-szeptemberi időszakban. 

A Dareh Bázis Zrt. rendelkezik a hulladékgyűjtő edények mosatására, fertőtlenítésére szolgáló speciális gépjárművel, melyet a városban található társasházak igénye és megrendelése esetén, előre ütemezett időpontban, az idei évben is a megrendelők rendelkezésére bocsájt. 

3. Mikortól várható a társasházaknál a lakásonkénti szerződéskötés? 

Jelenleg az Orosházi Városüzemeltetési és Szolgáltató Zrt. készít egy felmérést a kezelésében lévő társasházi ingatlanokról, melyben vizsgálja az egyes lakásokban élő személyek számát, az egyes társasházi ingatlan részére rendszeresített konténerek kapacitását, azok ürítési gyakoriságát, melyben egyben jogi szempontból vizsgálja a lakásonkénti szerződéskötés lehetőségét is. 

Amint ennek a vizsgálatnak az eredményét megkapom, abban az esetben tudok Önnek választ adni kérdésére.

4. Mikor várható a zöldhulladék gyűjtő edények kiosztása? Kiszállítják-e majd azokat? 

Még a koronavírus járvány miatt bevezetett korlátozó intézkedések előtt első körben megkezdődött a város lakosai részére a zöldhulladék gyűjtésére rendszeresített 240 literes barna színű edények kiosztása, ami a helyi elektronikus és írott sajtóorgánumokban is széles körben meghirdetésre került.

A járvány miatti korlátozó intézkedések feloldásával a Dareh Bázis Zrt-től kapott információm alapján az edények újbóli osztása ismételten elkezdődik az Orosházi Városüzemeltetési és Szolgáltató Zrt. telephelyén. Erről a lakosokat az eddigi gyakorlat szerint időben értesítik. A zöldhulladék gyűjtésére szolgáló edények átvételéről mindenkinek személyesen kell gondoskodnia.

5. Miért nem pótolják haladéktalanul az elmaradt lomtalanítást a rendkívüli helyzet elmúltával? Miért marad el az egyik időpont? Ön tett-e javaslatot a pótlásra? 

Az országos gyakorlatot követve a gyűjtési és szállítási feladatokat ellátó gazdasági társaság előrébb hozza az őszi házhoz menő lomtalanítás időpontját, igazodva a lakossági igényekhez. A lomtalanítást előreláthatólag egy szombati napon egyszerre 10 autóval fogják elvégezni, amennyiben időben és megfelelően tudják azt közösen kommunikálni a lakosság felé. Kértem a szolgáltatót, hogy időben tájékoztassák a lakosságot az időpontról éppen úgy, mint a lomtalanítás menetéről. 

Egyeztetésünk alkalmával a társaság arról is tájékoztatott, hogy a járványhelyzet miatt meghiúsult gyűjtési időpont pótlására nincs mód kapacitás hiányában. Tehát már csak egy lomtalanítás lesz az év hátralévő részében, hiszen Orosháza mellett a szolgáltatási terület valamennyi településén biztosítania kell a lomtalanítás lehetőségét a társaságnak a lakosságnak.  

6. Mindenki házhozszállításért fizeti a szemétszállítási díjat, a földes utcák lakói is. Miért nem ürítették a gyűjtőedényeiket?

A hulladékgazdálkodási közszolgáltatást minden ingatlanhasználónak kötelező igénybe vennie. A háztartási hulladék összegyűjtése házhoz menő rendszerben történik, tehát a hulladékgyűjtő edényt a gyűjtés idejére az ingatlan előtti közterületen kell elhelyezni. Amennyiben az útviszonyok vagy egyéb akadály nem teszi lehetővé azt, hogy a szolgáltató szállítójárműve az ingatlan előtt megálljon, ott a szolgáltató által kijelölt legközelebbi, arra alkalmas gyűjtőpontra kell elhelyezni a hulladékgyűjtő edényt. A földes utcák lakói így már évek óta kellő információval rendelkeznek ezen kijelölt gyűjtőpontokról. 

7. Nem csak az orosházi ürítési időpontok, de a hulladékszállítást végző cégekkel megkötött szerződéseknek sem bukkantunk a nyomára. Miért nincsenek az elvárható információk a Dareh oldalára feltöltve? Ön látta-e ezeket a szerződéseket? 

A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás elvégzésére a települési önkormányzat csak egy hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződést köt. A hulladékgazdálkodási közfeladatok ellátására A Dareh Bázis Hulladékgazdálkodási Nonprofit Zrt.-vel kötött szerződést Orosháza város Önkormányzata, melynek előterjesztésével kapcsolatos részletes írásos anyagot Ön is megkapta, arról szavazhatott. A törvény rendelkezése értelmében a Közszolgáltató a hulladékgazdálkodási közfeladatok elvégzésére alvállalkozót vehet igénybe. 

A hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződések közzététele a közszolgáltató feladata a  hulladékról szóló törvény 53. paragrafus első bekezdésének f) és g) pontja alapján:

 f) *  a közszolgáltatói alvállalkozóra vonatkozó közérdekű adatokat – ha a közszolgáltató közszolgáltatói alvállalkozót alkalmaz -,

g) *  az általa megkötött hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződést és annak módosítását

az ügyfélszolgálatán és a honlapján mindenki számára ingyenesen hozzáférhetővé teszi.

Az ürítési naptár a www.dareh.hu oldalon jelenleg elérhető, viszont korábban valóban volt egy olyan pár napos időszak, amikor technikai hiba miatt nem volt elérhető az orosházi gyűjtési naptár, a hibát a szolgáltató már kijavította. Az elektronikus formában történő tájékoztatással párhuzamosan, attól függetlenül a hulladékszámlákkal együtt minden lakos nyomtatott formában is postán megkapta az éves gyűjtési időpontokat tartalmazó hulladéknaptárt. 

8. A gyűjtőedények nagy része nem a jelenlegi szolgáltató tulajdona. A több éve kiosztott lakossági edények tulajdonosa a Városüzemeltetés, nem a jelenlegi szolgáltató. 

Mivel a korábbi szolgáltató hulladékszállítással kapcsolatos tevékenységét befejezte, a tulajdonában lévő edények lakosoktól való begyűjtése csak jelentős költséggel, hosszú idő alatt tudott volna megvalósulni, így e gyűjtőedények tulajdonjoga a gyűjtési és szállítási feladatokat ellátó gazdasági társaság részére korábban értékesítésre került. 

9. Fizetett-e a Dareh a Városüzemeltetésnek a gyűjtőedényekért az átvételkor? Mi lett a Városüzemeltetés szállítójárműveinek sorsa? 

A gyűjtést szállítást elvégző új szolgáltató piaci áron fizetett a gyűjtőedényekért, az említett szállítójárművek pedig jelenleg is az Önkormányzat tulajdonában lévő társaságoknál vannak.   

10. Miért nem tájékoztatták a lakosságot a zöldhulladékkal kapcsolatos problémák előtt, miért csak a kommunális szemét el nem szállításakor szembesültek a nyilvánvaló túlkapásoktól sem mentes szigorításokkal? 

Az előző években bevezetésre került a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés, mely beváltotta a hozzá fűzött reményeket. A sárga szelektív hulladékgyűjtő edényeket a Városüzemeltetés nagyrészt kiosztotta a családi házas övezetben élők számára. Az edények tartalma is egyre nagyobb arányba tartalmazott/tartalmaz újrahasznosítható összetevőket. Azonban a házhoz menő zöldhulladék gyűjtést kevesebben veszik/vették igénybe az ingatlanhasználók. Az előző szolgáltató is igyekezett népszerűsíteni, illetve minden évben tájékoztatni a lakosságot a házhoz menő zöldhulladék gyűjtés lehetőségéről, igénybe vételének feltételeiről. Szükséges, hogy a lakosok betartsák a zöldhulladék gyűjtésére vonatkozó szabályokat, a gyűjtési és szállítási feladatokat ellátó gazdasági társaság által bevezetett szigorítások nem tartalmaznak a törvényi előírásokon felüli túlkapásokat. 

11. Nem fél, hogy a káosz következtében csak a már így is rendkívül sok illegális szemétlerakó hely száma nő majd? A jövőben azokat mely cég fogja felszámolni, ártalmatlanítani? Ki igazolja majd ezeket a teljesítéseket? 

Mint ahogyan korábban az 1. pont kifejtése alkalmával részletesen tájékoztattam képviselő urat, többszöri és meglátásom szerint eredményes tárgyalásokat folytattam a szolgáltatóval többek között annak érdekében is, hogy a Városüzem a jövőben tevékenyen részt vegyen a szelektív szigeteken tapasztalható állapotok normalizálása érdekében. Most azon dolgozunk, hogy tisztázzuk ennek finanszírozási feltételeit. Reményeim szerint ennek hatásaként nem nő tovább a város területén illegálisan elhelyezett szemétlerakó helyek száma.

A jövőben a jelenlegi gyűjtési és szállítási feladatokat ellátó gazdasági társaság és az Orosházi Városüzemeltetési és Szolgáltató Zrt. egymással egyeztetve fogja elvégezni a szelektív szigetek mellé elhelyezett illegális lom hulladék felszámolását, elszállítását és ártalmatlanítását.

A gyakorlat szerint a Városüzem ezzel kapcsolatos teljesítésének leigazolása a polgármesteri hivatal illetékes munkatársának feladata. 

12. Önnek nem bántja a szemét a sok szemét?

De igen, bántja az én szememet is a szelektív szigeteken tapasztalható sokszor áldatlan állapot, de szeretném emlékeztetni képviselő urat arra, hogy az ott található szemét nem magától keletkezik. Orosháza lakosságának jelentős többsége pontosan tudja, hogy melyek a hulladákgyűjtés szabályai, rendeltetésszerűen használja a szelektív szigeteket és fontosnak tartja, hogy rendezett, igényes legyen ezeknek a szigeteknek az állapota. Velük, valamint a szolgáltatóval együttműködve, képviselőtársaim segítségére is számítva hiszem azt, hogy a helyzet rendeződik, én ezen vagyok és ezért dolgozom. 

Kérem válaszom elfogadását!

Orosháza, 2020. július 09.

Tisztelettel: 

Dávid Zoltán

 polgármester

Fetser János interpellációja Dávid Zoltán részére:

Az interpelláció tárgya: A labda a város térfelén pattog!

Tisztelt Polgármester Úr!

2018-ban és 2019-ben Bogdánffy Csaba címzetes igazgató és a város sportéletében meghatározó személy a közmeghallgatások alkalmával hívta fel a figyelmet a Mátrai Stadion elhanyagolt, rohamosan pusztuló állapotára. Javasolta, hogy a telep gondnoki teendőit szinte a haláláig szívvel-lélekkel végző Szénási József utódját kellene megtalálni, olyan személyt, aki folyamatos odafigyeléssel képes ezt az Orosháza történetében és a városban élők tömegsportolási lehetőségében egyedülálló adottságú örökségünket méltó módon gondozni.

Ön a 2019-es kérdésre reagálva megígérte, hogy megvizsgálják a gondnoki ingatlan kérdését, valamint kérte Benkő Ferenc vezérigazgató segítségét az állapotok javítására. Ez több mint fél éve történt.

Még 2019. március 21-én videó filmen szintén bemutattam a világhírű, és több sportágban is kimagasló teljesítményt nyújtó sportoló, Mátrai Sándor nevét viselő stadion katasztrofális állapotát. 

Akkor nem csak a stadionban, de a Mikolay-kertben és az Extrém-parkban is bemutattam a balesetveszélyes és elhanyagolt állapotokat.

A sporttelep kiváló helyen, a belvárosban van, jelenleg is szereti és napi szinten használja a lakosság tömegsport céljából. A Mikolay-kerttel, az Extrém-parkkal ezek együttes rendbetétele és megfelelő számú parkoló kiépítése esetén olyan kiváló, egészséges programlehetőség lehetne az orosházi kisgyermekes családoknak, melyre a Főtér az adottságai miatt soha nem lesz alkalmas.

2020. júniusában az ismételt ellenőrzésem alkalmával megdöbbentő állapotokat találtam ismét, nem csak a futball és futópálya, a lelátó  állapota romlott tovább, de mára a Mátrai emlékgyűjteménynek is helyt adó klubház állaga is komoly veszélybe került, mivel az ereszek eltömődtek, több helyen lyukasak, áznak a falak.

Ezek az állapotok nem most keletkeztek.

  • Ki a felelős, hogy már az új épület is az enyészet irányába megy?
  • 2018 óta ön milyen intézkedéseket tett a Mátrai-Stadion megvédésére?
  • A város költségvetéséből évi ötmillió Forint kerül a Városüzemeltetéshez, a Mátrai Stadion gondozására. Ön szerint jól hasznosult ez a pénz?
  • Miért csak az elhanyagoltsággal, és gazdátlansággal találkozni az egész városban?

Várom megtisztelő válaszát.

Orosháza, 2020. július 3.

Fetser János

   önkormányzati képviselő

Dávid Zoltán válasza:

Tisztelt Képviselő Úr!

A „A labda a város térfelén pattog!” tárgyú interpellációjára az alábbi választ adom:

A városban a sportlétesítmények és sportpályák üzemeltetését – így a Mátrai Stadiont is – a közszolgáltatási szerződés keretén belül az Orosházi Városüzemeltetési és Szolgáltató Zrt. látja el.

A Mátrai Stadiont legnagyobb létszámban jellemzően a városban élő lakosok, tömegsport keretén belül első sorban futásra veszik igénybe.  

A koronavírus járvány miatt sajnálatos módon azonban a Mátrai stadion ez év júniusáig csak részben tudta fogadni a mozogni vágyókat, ugyanis március közepétől május végéig a kormányzati intézkedések következtében zárva volt. 

Az interpellációjában érintett ingatlanokkal kapcsolatos kérdéseivel megkerestem Benkő Ferenc vezérigazgatót, aki az alábbiakról tájékoztatott.

„A VÜRT a pálya karbantartására gondnokot foglalkoztat 8 órás munkaviszonyban. A koronavírus járvány ideje alatt a pálya gondozásával megbízott gondnok felére csökkentett munkaidőben, napi 4 órában látta el feladatát, a költséghatékonyság és a munkahelyek megtartása érdekében. Jelenleg ismét teljes munkaidőben dolgozik.

A közszolgáltatás keretén belül a város 2019. évben 4 millió 666 ezer 234 Ft-ot biztosított a létesítmény üzemeltetésével kapcsolatban, mely összegből 2 millió 164 ezerv 775 Ft a foglalkoztatott gondnok munkabérét, míg 845 ezer 351 Ft a felmerülő közüzemi költségek kifizetését tartalmazta.   

Mint ismeretes, az OMTK-ULE sportegyesület egy nyertes pályázattal rendelkezik a Mátrai Stadion esetében, mely pályázat segítségével, még ebben az évben megkezdik a stadion füves pályájának teljes körű rekonstrukcióját, mely érinti a körülötte található salakos futópályát is.

Az interpellációban érintett ingatlanokon (Mátrai Stadion, Extrém-park, Mikolay-kert) az alábbi munkák történtek, vagy előkészítésre kerültek.

Mátrai Stadion:

Gondnoki ingatlan tetőjavítás, ereszcsatorna falevelektől való tisztítása.

A Klubház ereszcsatorna tisztítása.

Év elején felmértük a Mátrai stadion Fűtőház utca teljes hosszában a régi leromlott állapotban lévő betonkerítés cseréjét, 2020.01.27-én árajánlatot adtunk erre, ami a koronavírus miatti megszorítások eredményeként végül nem került kivitelezésre.

Extrém park: 

Megrongált elemek helyett új kerítés építése.

Mikolay kert:

Homokcsere a játszótéri homokozóban.

Játszótér rugós játék lábtartó csere.

Játszótér rugós játék ülőke csere, hintajavítás.

Fűnyírás 5 alkalom/ év.”

További kérdéseire azt tudom mondani, hogy az Orosházi Városüzemeltetési és Szolgáltató Zrt. feladata a közszolgáltatási megállapodásban biztosított források felhasználásával a rábízott ingatlanokkal és közterületekkel kapcsolatos állagmegóvási és karbantartási munkák elvégzése. 

A Mátrai Stadion kapcsán tájékoztatom, hogy az Orosházi Spartacus Birkózó Klub átmeneti otthonaként is működni fog a jövőben, addig, amíg az új birkózócsarnok elkészül. 

Az természetesen látható, hogy az említett terület felé nagyobb odafigyeléssel kell fordulnunk, hiszen ez fontos része a városnak, ezért lehetőségeinkhez mérten, illetve a pályázati forrásokra építve teszünk lépéseket. 

Kérem válaszom elfogadását!

Orosháza, 2020. július 09.

Tisztelettel: 

Dávid Zoltán

 polgármester

Fetser János interpellációja Dávid Zoltán polgármester részére:

Az interpelláció tárgya: Végállomás, nem megy tovább?

Tisztelt Polgármester Úr!

Mint ismeretes, 2020. június 6. napjától „ideiglenes járványügyi menetrend” lépett életbe a Magyar Államvasutak 34 mellékvonalán, melynek értelmében radikálisan csökkent az adott vonalakon közlekedő járatok száma.

Orosháza a szentesi és a Szarvas – Mezőhegyes vonal kapcsán érintett az ügyben.

Míg 2007-ben a FIDESZ több önkormányzati képviselője is demonstrált a Szentes – Orosháza vonal további működtetése mellett, 2020-ban egy megvalósult intézkedést tűrnek némán.

Hol a következetesség? Hol van a felelősségérzet, amit Önnek – polgármesterként – éreznie kellene?

Akadnak polgármesterek, akiket a FIDESZ jelöltjeként választottak meg tavaly települési elöljáróvá, de Önnel ellentétben nyilvánosan ki merik mondani azt, amit gondolnak a vidék ilyen módszerrel történő sunyi ellehetetlenítéséről, komolyan veszik esküjüket, amit a helyi közösség érdekének képviseletére tettek.

A leginkább elismerésre méltó eset Balassagyarmaton történt: a helyi – fideszes – polgármester állt az élére a nógrádi térség elégedetlen településvezetőinek, ügyük támogatójaként megnyerve a térség – ugyancsak fideszes – országgyűlési képviselőjét is.

Egy másik példa: Kisköre polgármester asszonya egyenesen az ideiglenes menetrend azonnali visszavonását követelte.

Mert számukra fontosabb az érintett régió lakóinak érdeke a meghunyászkodó, vakon párthű szervilizmusnál.

És mi történt Orosházán?

Írásbeli kérdésemre válaszolva 2020. június 10-én közölte, hogy tájékoztatást kért Dr. Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkártól a városunkat érintő változásokról.

Megérkezett-e már a válasz az államtitkártól?

Tartalmaz-e a tájékoztatás olyan elemet, amit ne tudhatnánk már az életbe lépett új menetrendből?

Nem gondolja, hogy ebben az esetben a puszta tájékoztatás kérés elégtelen eszköz a város érdekeinek képviseletére?

Várom megtisztelő válaszát.

Orosháza, 2020. július 3.

Fetser János
önkormányzati képviselő

Dávid Zoltán válasza:

Tisztelt Képviselő Úr!

A „Végállomás nem megy tovább?” tárgyú interpellációjára az alábbi választ adom:

A június 6-án életbelépett ideiglenes járványügyi menetrend Orosháza vonatkozásában is változást eredményezett több vasúti vonalon is.

Az új menetrend szerint Mezőtúr-Orosháza-Mezőhegyes vonatkozásában a 7 párról 2 pár személyvonatra csökkent a közlekedő vonatok száma, kiegészítve vonatpótló autóbuszokkal a kieső vonatokat, az Orosháza-Szentes vonalon 2 párról 1 párra csökkent a közlekedő személyvonatok száma, a másik vonatpár helyett a helyközi buszjárat vehető igénybe. 

Azt gondolom, felelelős városvezetőként az a feladatom, hogy képviseljem az orosháziak érdekeit. Ez csak úgy történhet, hogy minden lehetséges forrásból tájékozódom és azon információk alapján hozom meg a további lehetséges döntéseket.

Tehát a felelős gondolkodás itt kezdődik és nem ott, hogy minden információ nélkül hozunk meg döntéseinket.

Éppen ezért a vasúti menetrenddel kapcsolatosan megkerestem Dr. Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárt tájékoztatást kérve az Orosházát érintő változásokról. Emellett több mint 20, számos munkavállalót foglalkozató helyi cég vezetőjét is megkerestem, hogy tájékoztassanak arról, milyen módon érinti a dolgozókat a bevezetett menetrend változás.

Korábban már ebben a témában érkezett levelére adott válaszomban leírtam, hogy az államtitkárságról még  nem érkezett válasz a kérdéseimre, de a helyi cégvezetők visszajelzése szerint dolgozóikat nem érinti a vasúti menetrend változás.

A menetrenddel természetesen felelős városvezetőként nem tudok egyetérteni, de mivel ideiglenes menetrendről van, szó azt gondolom nem lehet a jövőre vonatkozóan felelőséggel további döntéseket hozni, csak akkor, ha az államtitkárság válaszát megkaptam. 

Kérem válaszom elfogadását!

Orosháza, 2020. július 09.

Tisztelettel: 

Dávid Zoltán

 polgármester

A testületi ülés zárt ülés keretében folytatódik.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.