Szabó Sándornak köszönhető, hogy sokunk kedvenc csokoládéját egy lila tehén fémjelzi.
Orosházán, 1934-ben látta meg a napvilágot Szabó Sándor grafikus, a világhírű lila tehén megálmodója – erre hívta fel a figyelmet bejegyzésében az Orosháza Anno Facebook csoport egyik adminja. A posztban olvasható, hogy Szabó Sándor tanulmányai elvégzése után a Szegedi Nemzeti Színházban dolgozott, majd ezt követően 1956-ban Angliába emigrált, ahol reklámgrafikai oklevelet szerzett. 1961-ben Düsseldorfba költözött, és mindössze pár év kellett ahhoz, hogy a neves amerikai tulajdonú, frankfurti reklámiroda, a Young & Rubicam művészeti vezetőjévé lépjen elő. Itt kezdődött a lila tehén története.
Ahogy a bejegyzésben olvasható, 1972-ben a Suchard egy reklámpályázatot hirdetett, terméke új köntösbe öltöztetésére. A feladat a Young & Rubicam cég munkatársai számára is érdekes kihívásnak ígérkezett. A korábban a Merci csokoládé reklámot készítő Szabó Sándor és kollégái, belevetik magukat az alkotásba.
A lila szín már adott volt, a csokoládé csomagolásán lila alapon, a háttérben alpesi panorámát ábrázolt, rajta arany betűkkel pedig márkaneve díszelgett. Szabó Sándor ezt gondolta tovább, és szerette volna megjeleníteni azt, akinek köszönhető a lágy íz. Így lépett képbe a tehén. A grafikus az tejelőjószágot is lilában álmodta meg, ez az ötlete pedig elsöprő sikert aratott a Milkánál.
A fotogén Adelheidot – ugyanis így hívták a tehenet – Simmental környékén sikerült a fotósnak megörökítenie. A NeszeSzer! blog 2016-ban publikált írásában így emlékszik vissza Szabó Sándor a megújult csokoládé arculatának létrejöttére:
„A düsseldorfi műteremben pedig az akkor forgalomban lévő Milka csokikat is lencsevégre kaptuk. Plakátnagyságú fotót hívattam elő a megörökített tehénről, vastag kartonra ragasztottam, lilára festettem az állat foltjait, majd rápingáltam a „Milka” nevet, a kép fölé nagyjából ezt a mondatot írtam: „A jó csokit felismeri a lila csomagolásról!”.”
A posztban olvasható, hogy 1973-ban az Art Director’s Club versenyen a Milka reklám aranyérmet nyert, melyet Szabó Sándor vehetett át Düsseldorfban. A reklám cég igazgatója szerint: „Olyan szimbólumot teremtettetek, akár a Mercedes csillaga!”.
Így lett a világhírű édesség egy kicsit magyar és egyben orosházi is.