- hirdetés -

Anikó egy különleges óvó néni, akit imádnak a gyerekek. Nemcsak mert fiatal és mosolygós, hanem azért is, mert egy számukra roppant érdekes világot csempészett az óvodai életbe. Ez a virtuális világ, amit neki köszönhetően legális formában, keretek között, a tananyag feldolgozásának eszközeként élvezhetnek a kicsik.

Liszkai Anikó a Könd utcai telephely óvodapedagógusa. Mindent, amit tud, önképzés útján sajátított el. Decemberben részt vett a Legyél Te az év digitális Da Vinci tanára! pályázaton, és amellett, hogy harmadik helyezésért ért el, még a különdíjat is elhozta.

– A Da Vinci TV és a Felelős szülők iskolája közösen hirdetett egy országos videópályázatot, melyre óvodapedagógusok, általános, közép- és főiskolai oktatók nevezhettek. Egy 5 és 13 éves kor közötti gyerekek számára készített tananyag digitális feldolgozását kellett megvalósítani és videón bemutatni – kezdte Anikó.

Anikó választása az Edison nevű robotra esett, mely nemrég került a Könd utcai óvodásokhoz.

– Két éve foglalkozom robotikával. Az első robotunk DOC Manócska volt, majd jött Cyber robot, ami már applikációval irányítható. Aztán Blue Bot és Pet bits cica robot is hozzánk került. Edison, az új robotunk már a nagyobbaknak való. Van benne vonalkódolvasó, emellett fény- és tapsvezérlésű és számítógépről is programozható. Ő legó alapú felülettel rendelkezik, így építhető. Hogyan tudjuk használni? Például a gyermek kap egy problémahelyzetet. Van egy pálya, amire tárgyakat helyezek el, és a robot különböző funkcióival kell azokat a kihelyezett dolgokat összegyűjteni. De ezen túl rengeteg lehetőség van még benne – mesélte az óvónő.

Anikó 2018-ben egy országos robotépítő versenyen az első helyen végzett. Akkor jutalomként kapott három olyan társasjátékot, ami a programozás alapjait oktatja a gyerekeknek. Ekkor kezdte el igazán beleásni magát a témába, ami úgy tűnik, igazi szerelem lett.

– Az óvodában a robotika és a digitális pedagógia hangsúlyos szerepet kap nálunk. Nagyon sok a sajátos nevelési igényű és a hátrányos helyzetű kisgyermek. Az ő felzárkóztatásunkra ez egy új módszerként jelenik meg. Illetve a tehetséges gyermekek gondozására is van egy tehetségműhelyem, ahol szintén robotikával, illetve a kiterjesztett és virtuális valóság oktatási lehetőségeivel foglalkozom. Nézzünk egy példát! A műhelyben kiindulunk mondjuk egy természettudományos kísérletből, azt kötjük egy applikációhoz vagy egy robotpályához. Ezáltal matematikai, földrajzi, biológiai ismeretekre tehetnek szert a gyerekek. De a hagyományápolással is összekötöttem már ezt. Tavaly a március 15-ei ünnepség keretein belül is robotoztunk – folytatta Anikó.

Liszkai Anikó a pályázatra készített videójában az Edison robottal történő foglalkozás lehetőségeit mutatta be.

– Evvel még senki sem foglalkozott az óvodában, mert úgy vélték, ezt a fajta robotot ott nem lehet alkalmazni ilyen kicsiknél a bonyolultsága miatt. Az általam készített videóban különböző festett robotpályák voltak, amikről hőre száradó, habgyurmából készült tárgyakat kellett összegyűjteni. Ez többek közt például az íráshoz szükséges mozgáskoordinációt is előkészíti az iskolákba menőknek – folytatta az óvónő.

A harmadik helyezés mellett Anikó a különdíjat is átvehette, amit a Neteducatio ajándékozott a számára. Az óvodapedagógus könyvcsomag mellett egy digitális pedagógiai képzést nyert.

– Meglepetésként ért a különdíj is, és utána még inkább az, hogy a harmadik hely is az enyém lett. Megkaptuk jutalomként a szervezők egyik applikációját, ami az oktatást segíti, és már az óvodában is jól lehet használni. Kaptunk mellé egy tabletet, amihez járt egy azon használható rajzceruza, egy S Pen is. Ennek nagyon örültem, hiszen még nincs hasonló az óvodánkban – mondta el Anikó.

Az óvodapedagógus meghívást kapott a Jelen-jövő konferenciára, amit a hazai robotikakutató csoport, az IKT MasterMinds hirdetett meg. Budapesten 90 percben hallgathatják majd meg az előadását a robotika és digitális oktatás iránt érdeklődők.

– A gyerekeket nagyon vonzza a digitalizáció, otthon is nagyon sokat játszanak az okostelefonokon. Célom, hogy a szülőket is megtanítsam arra, hogyan találhatnak és használhatnak hasznos applikációkat. Azt tapasztalom, hogy ezek által a gyerekek érdeklődése is változik, és nem csupán meséket néznek a telefonokon, hanem megtanulják okos dolgokra is használni azokat. Ezáltal fejlődik a kreatív, logikus, problémamegoldó gondolkodásmódjuk és a digitális kompetenciájuk – zárta gondoltait Liszkai Anikó.

Képek Liszkai Anikó robotika foglalkozásaiból:

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.