- hirdetés -

Ötödik alkalommal vágott neki a Szaharának az orosházi Pásztor András vezette egység a múlt hónapban. A Saharun Rally-n tavaly harmadik helyen zártak, ezt szerették volna megjavítani.

Egy ilyen terep rally versenyen három „személyes” a csapat. A sofőr, a navigátor és a terpjáró. Ha bármelyikük nem teszi magas színvonalon a dolgát, nincs remény a sikerre. Pásztoréknál mindhárman, ő, Süle Krisztián navigátor és az autó is jól teljesítettek és megismételték tavalyi harmadik helyezésüket. De ne szaladjunk ennyire előre, hallgassuk az orosházi pilótát:

– Budapestről, március 14-én rajtolt a Saharun 2019 mezőnye, melyben a 19 autó és 9 motor mellett, idén egy quad is starthoz állt. Másnap, pénteken, az olaszországi Civitavecchiában szállt kompra a mezőny és egy könnyed hajókázás után szombaton érkezett Tuniszba. Másnap indult a verseny Tozur felé. Ez a nagy sós sivatag felső része. Onnan lehet ismerős, hogy itt található pl. a Csillagok háborúja híres forgatási helyszíne. Maga a verseny nagyon hasonlított az eddigiekhez. Taktika, stratégia és napi tizenkét órás vezetés a sivatagban. Minden versenyautóba beépítenek egy speciális adatrögzítőt, amelyből kiolvasható, mikor, merre jártál, milyen sebességgel, átmentél-e a megadott GPS koordinátán stb. A napi start előtt kap minden versenyző egy feladatlapot, melyen különböző koordináták és az azokhoz kapcsolódó feladatok vannak (pl. a megadott pont ötven méteres körzetében van egy betű, vagy egy szám. Ezt kell felírni a feladatlapra, amit este a célban kiértékelnek). Innentől kezdve stratégiai a verseny, hisz az útvonalat mindenki maga találja ki, de a megadott időre be kell érni a napi célba. Nekünk viszonylag jól sikerült.

Nem ötcsillagos ugyan, de afrikai hotel a javából (Fotó: Pásztor András)

Milyen érdekesség volt az idei versenyen az eddigiekhez képest?

Vettek tőlünk egy Isuzut, de a megrendelőnek az volt a kívánsága, hogy készítsük fel sivatagi versenyre. Ezt az indulás előtti héten megtettük. Kicsit megemeltük a kasznit, mert akár köves terepen, akár homokban jobb a nagyobb hasmagasság, az orr részt, váznyúlványokat megerősítettük, stb. A puding próbája pedig az evés – kivittük a versenyre kipróbálni. Mögöttünk végzett, a negyedik helyen.

Mik voltak a legjobb élmények a versenyen?

Millió csillagos hotel

Egy-egy ilyen túrán számtalan, apróbb nagyobb élmény éri az embert. Mentünk régi Dakar útvonalakon is, aztán a dűnék. Óriási élmény közlekedni a dűnék, dűne tálcák közt. Nem mindegy melyik részén, milyen szögben megy az ember. Az egyik része teljesen kemény, a másik nagyon puha. Nagyon kellemes volt a termálvizes oázisban éjszakázni, de áthaladni a nevezetes Rommel-hágón is. Rendkívül pozitív az is, hogy amellett, hogy ellenfelek vagyunk, segítünk egymásnak baj esetén. Volt, hogy az egyik versenyzőtársunk sokáig nem érkezett be a célba. Kimentünk éjjel a sivatagba megkeresni. Sikerült rátalálni, semmi gond nem lett, de már akkor a rendőrök is keresték, nehogy baj legyen.

Műszaki hiba? Defekt?

Nem volt semmi komoly. Néhány gumi lefordulás volt. A sivatagban lényegesen kisebb guminyomással közlekedünk (0.8-0.9 bar) és emiatt ez előfordul.

Ötezer kilométer megtétele után, március 26-án Hammametben ért véget a Saharun. Az eredményhirdetés után autópálya, komp és viszlát Afrika. Az orosházi pilóta már a következő, ezúttal európai rallyra készül.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.