- hirdetés -

A decemberi menetrendváltással több változásra is számítani kell a MÁV-nál. Többek között módosul egyes jegyek érvényessége és bevezetik a csere lehetőségét is.

A decemberi változások közül a legfontosabb, hogy a 100 kilométer alatti utazásra szóló jegyek érvénytartama négy órára módosult. A vasúttársaság ezt azzal indokolta, hogy a nem kezelt jegyek visszatérítésével egyre többen visszaéltek.

Egy példát is hoztak: a reggel 7 órakor vásárolt, 100 kilométeres távolságnál rövidebb útra érvényes menetjegy 11 óráig felhasználható, viszont még a jegyvizsgáló szándékos elkerülése sem teszi lehetővé, hogy a délután – munkából, iskolából – a kiindulási állomásra visszatérő utas visszakérje menetjegyének az árát. A vasútársaság előzetes felmérései alapján a változás nem okoz majd kényelmetlenséget az utasoknak.

A MÁV-START közleményében kihangsúlyozta, hogy utasbarát módon, rugalmasan fogja kezelni a 100 kilométer alatti, 4 órásnál hosszabbra nyúló – elsősorban regionális vasútvonalakat érintő – utazások ügyét. A már megkezdett vonatút a célállomásra közvetlenül közlekedő járaton az érvénytartam lejártát követően is befejezhető lesz. A lényeg, hogy az átszállást is magában foglaló utazásnál elegendő lesz az érvénytartam harmadik órájának 59. percében megkezdeni az utazást az utolsó –már a célállomásra tartó – vonattal.

További fontos változás, hogy az érvénytartam kezdete után csak a kiindulási állomáson lehet kérni a jegy árának visszatérítését (kivéve, ha az utazás forgalmi akadály miatt hiúsul meg). A december 8-ig elővételben megváltott jegyek a régi szabályok szerinti (hosszabb) érvénytartammal használhatók fel, de visszaváltásuknál december 9-i országos menetrendváltástól már az új szabályok lesznek az érvényesek.

A decemberi menetrendváltáskor megváltozik a MÁV-START üzletszabályzatának több pontja, a legfontosabb módosítás a menetjegyek érvénytartamára vonatkozik. A mavcsoport.hu-n közzétett módosítási tervezetet bárki véleményezhette, a javaslatok többségét a vasúttársaság beépítette a végleges szövegbe.

A díjszabás is módosul december 9-től

Fontos változás a csere lehetősége, amely abban az esetben könnyíti meg az adminisztrációt, ha az utas nem tudja jegyét az eredetileg tervezett időpontban felhasználni. Ha az utas azt szeretné, hogy – a díjszabásban megengedett módon – a vasúttársaság visszatérítse a jegye árát, de egyúttal új menetjegy vásárlását is kezdeményezi, akkor a visszatérítést és az új vásárlást egy cserének kell tekinteni abban az esetben, ha az eredeti és a csere során kiadott új menetjegy értéke azonos, vagy az új menetjegy értéke magasabb és az utas a két menetjegy árának különbözetét megfizeti.

Abban az esetben, ha az új menetjegy értéke nem éri el az eredeti menetjegy értékét, akkor az eredeti jegy árát vissza kell téríteni és új menetjegyet kell kiadni. Csere esetén nem számítanak fel kezelési költséget.

Csere csak pénztárban és csak abban az esetben lehetséges, ha a menetjegy visszatérítését a díjszabás vagy a kedvezményre vonatkozó szabályozás nem zárja ki.

A legfeljebb 100 kilométer távolságra kiadott menetjegy az érvényességi idején belül, a rajta feltüntetett kiindulási állomáson cserélhető. A 100 kilométernél hosszabb távolságra kiadott menetjegyek esetében a cserét a menetjegy érvénytartamának legfeljebb első napjáig lehet kezdeményezni.

Az e-vonatjegy visszaváltása kizárólag az internetes jegyértékesítési felületen, illetve a Vonatinfó alkalmazásban, online váltható vissza, az érvényesség megkezdése előtt legkésőbb 1 órával.

Az automatás átvétellel vásárolt menetjegy az érvényesség végéig visszaváltható: kinyomtatás előtt online, kinyomtatás után a pénztárban vásárolt jegyekkel egyező módon és feltételekkel. Az online visszaváltásnál a MÁV-START a pénztárihoz képest kedvezőbb mértékű kezelési költséget számít fel.

A módosítás tervezetét egyébként a MÁV-START közzétette saját honlapján, a szöveget 15 napon belül bárki észrevételezhette. A vasútvállalat a jogszabályoknak, előírásoknak megfelelően minden javaslatot megvizsgált és az elfogadható módosításokat beszerkesztette az üzletszabályzatba, melyet ezt követően jóváhagyásra benyújtott az Innovációs és Technológiai Minisztérium vasúti igazgatási szervének.

Az üzletszabályzat változásairól készséggel adnak bővebb tájékoztatást a pénztárosok és a jegyvizsgálók, de az utasok kérhetnek információt a MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálat +36 (1) 3 49 49 49-es telefonszámán is, illetve Telekom-hálózatból hívhatják a +36 (30) 499 4999-es, Telenor-hálózatból a +36 (20) 499 4999-es, Vodafone-hálózatból pedig a +36 (70) 499 4999-es számot.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.