- hirdetés -

Igazán szeszélyes az őszi időjárás, ma még száz ágra süt a nap, de lehet, hogy nemsokára köddel ébreszt a reggel. Ezért kell felkészítenünk magunkat és járművünket is a rossz időre.

– Az őszi időjárási viszonyok közötti közlekedés során a látási és útviszonyok megváltozása alkalmazkodást igényel a közlekedőktől, legyen az gyalogos, kerékpáros vagy gépjárművezető – tudtuk meg Kis Rozália rendőr főhadnagytól, az Orosházi Rendőrkapitányság baleset-megelőzési előadójától. Ilyenkor fontos a gépjárművek felkészítése és a vezető felkészültsége is.

Az őszi időszak megkezdése előtt, a gépjárműveken érdemes ellenőrizni az ablaktörlőket, az ablaktörlő folyadék szintjét, illetve azt téli folyadékra kell cserélni.
– A látni és látszani elvnek megfelelően, a világító és jelző berendezések állapotát, kibocsátó fényét is felül kell vizsgálni, mert rendkívül balesetveszélyes, illetve szabálysértés, ha csak egy világítás működik gépjárművünkön – hangsúlyozta Kis Rozália.

Fontos, hogy a nyári gumikat a rossz idő beálltával télire cseréjük (Fotó: Rosta Tibor)

A legfontosabb, ha az átlaghőmérséklet tartósan 7 Celsius fok alá esik, feltétlenül téli gumiabroncsra kell cserélni a nyárit.
– A négyévszakos abroncsok használata szabályos, hiszen a mintázata, olyan amely használható télen és nyáron is, illetve minőségét tekintve, olyan ami alkalmazkodik mindkét időjárási viszonyhoz – emelte ki a rendőr főhadnagy.

Kis Rozália felhívta a figyelmet arra is, az őszi és téli időszakban bekövetkezett balesetek többségét a járművezetők felkészületlensége, rutintalansága okozza.
– Nem számolnak a csúszós útviszonyokra, a látótávolság csökkenésére ködös időben. Ezért még nagyobb szerepe van az út és látási viszonyoknak megfelelő sebességgel történő vezetésnek, mert a gépjármű fékútja megnő, így hosszabb távolságon belül tud csak megállni – hangsúlyozta.

Az őszi és téli időszakban bekövetkezett balesetek többségét a járművezetők felkészületlensége, rutintalansága okozza (Fotó: Rajki Judit)

– Az utak állapota, a víztócsák, a sárfelhordás, a jegesedés, a hó okozta közlekedési körülmény a gépjárművezetők vezetéstechnikai felkészülését igényli, úgymint a fékezés, kormányzás, kanyarodás, kikerülés rutinját – mondta a rendőr főhadnagy.

Fontos, hogy abban az esetben, ha sáros földúton járunk, mielőtt feljövünk a szilárd útburkolatra a gépjárművet le kell takarítanunk. Hiszen ha felhordjuk a sarat és nem takarítjuk azt le, a többi jármű rátapossa az útra, ez pedig egy olyan réteget képez, amit nem lát a gépkocsivezető. Ez rendkívül balesetveszélyes.

Kis Rozália végezetül egy jót tanáccsal zárta: a téli vezetés során a gépjárművet ne blokkoló fékezéssel állítsuk meg, mert lehetetlenné válik a kormányzás.
– Ilyen esetben a keresztbe forduló járművet ellenkormányzással stabilizáljuk, majd fékezünk. Addig ismételjük ezt az úgynevezett pumpáló fékezést, amíg a jármű meg nem áll – figyelmeztetett rendőr főhadnagy, úgy zárta mindenki érjen haza.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.