- hirdetés -

Vasárnaptól egyes gépjárművek tulajdonosainak nemcsak a forgalmi engedélyt kell maguknál tartaniuk, hanem a műszaki vizsgálati bizonyítványt is, melyet a műszaki vizsgán állítanak ki.Május huszadikától változik a gépjárművek műszaki vizsgáztatásának szabályrendszere. Az Európai Unió a műszaki vizsgálati bizonyítvány egységes használatát írja elő, amit a tagállamok 2018. május 20-tól kötelesek alkalmazni.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól kérdésünkre azt a választ kaptuk, hogy a műszaki vizsgálati bizonyítvány uniós szinten egységesen igazolja a járművek műszaki megfelelőséggel összefüggő érvényességét. A dokumentum lehetővé teszi, hogy az Európai Gazdasági Térség bármely országában közlekedő jármű esetében meg lehessen győződni a műszaki vizsgálati kötelezettség teljesítéséről.

Magyarországon 2015 decembere óta minden járműhöz kiállítják a műszaki vizsga után a műszaki vizsgálati bizonyítványt. Az okmány az uniós rendelkezésekkel összhangban készül el, azt minden tagállam elfogadja a műszaki érvényesség igazolására. A dokumentum a jármű azonosításához szükséges adatokon kívül egyebek mellett a műszaki vizsgálat eredményét, az azonosított hibákat és minősítésüket, a kilométer-számláló állását és a következő műszaki vizsga időpontját is tartalmazza.

Magyarországon 2015 december óta kiállítják a műszaki vizsga után a műszaki vizsgálati bizonyítványt (Fotó: Rosta Tibor)

2018. május 20-a után az Európai Unióban a műszaki vizsgán résztvevő járművekhez kötelezően állítanak ki a tagország hivatalos nyelvén műszaki vizsgálati bizonyítványt. A dokumentumot tehát behozatal esetén a gépkocsi megvásárlásakor az eladótól lehet megkapni, vagy ennek hiányában a hazai forgalomba helyezés előtti megvizsgálás során szerezhető be.

A külföldről behozott járművekkel kapcsolatos eljárások az eddigiekhez képest nem változnak. Ha a műszaki megfelelőség nem igazolt, a jármű forgalomba helyezés előtti műszaki megvizsgálását az eddigiekhez hasonlóan el kell végezni. Az idegen nyelven kiadott bizonyítvány helyett a hazai forgalomba helyezés előtt honosítási eljárásban, azonos adattartalommal és többletköltség nélkül, a korábbi gyakorlat szerint magyar nyelvű bizonyítványt állítanak ki.

A műszaki vizsgálati bizonyítvány elsősorban a közúton történő közlekedéshez szükséges jármű-műszaki megfelelőségről rögzít részletes információkat. A dokumentumot így kizárólag a közúti használat esetén szükséges beszerezni, forgalomba nem helyezett például törött vagy alkatrésznek szánt járművekhez nem. A bizonyítványnak nincs lejárati dátuma, de a tartalmában foglalt jármű műszaki megfelelőségnek, érvényességnek van.

A műszaki vizsgálati bizonyítványt az uniós és hazai előírások alapján a közlekedési hatóság közúti műszaki ellenőrzése során az alábbiakban részletezett haszongépjárművek vezetőinek kell a járműben tartaniuk, és a közúti hatósági ellenőr részére bemutatniuk:
Az autóbuszoknak és trolibuszoknak (M2, M3), a több mint 3,5 t megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsiknak és vontatóknak (N2, N3), a több mint 3,5 t megengedett legnagyobb össztömegű pótkocsiknak (O3, O4), és a kerekes traktoroknak, amelyeknek legnagyobb tervezési sebessége több mint 40 km/h (T5).

A rendőrség az ellenőrzések végrehajtása során május 20-át követően sem fogja a műszaki vizsgálati bizonyítvány bemutatását kérni (Fotó: Kecskeméti Krisztina)

Egyéb esetekben, tehát például a személygépkocsiknál a műszaki vizsgálati bizonyítványt kizárólag akkor kell a jármű műszaki alkalmasságának igazolásaként a járműben tartani, ha a forgalmi engedély betelte miatt abba a műszaki érvényességet nem lehetett bejegyezni, és az új forgalmi engedélyt még nem adták ki. A külföldre, uniós tagállamba autózóknak egységes európai okmányként ettől függetlenül is érdemes a kocsiban tartaniuk a bizonyítványt.

Az elmúlt napokban sokat hallhattunk arról is a témával kapcsolatban, hogy a 2018. május 20-a után vizsgáztatott gépjárművek esetében már nemcsak a forgalmi engedélyt, hanem a műszaki vizsgálati bizonyítványt is be kell mutatni a helyszínen ellenőrzést végző rendőrnek.

Mint megírtuk, az Országos Rendőr-főkapitányság az ügyben közleményt adott ki, melyben olvasható:
A sajtóhírek helytelen jogértelmezés eredményeként születtek, mivel a műszaki vizsgálati bizonyítvány bemutatására vonatkozó jogszabályi kötelezettség kizárólag jármű-honosítási eljárásra értendő. A közúti közlekedési ellenőrzés során annak bemutatására továbbra sem kötelezhető a járművezető, így a rendőrség az ellenőrzések végrehajtása során 2018. május 20-át követően sem fogja a műszaki vizsgálati bizonyítvány bemutatását kérni.

A teljes műszaki minősítési rendszert egy friss minisztériumi rendelet tartalmazza, melyből a felülvizsgálatok, az összes lehetséges hiba és ezek megítélése is kiolvasható. 

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.