- hirdetés -

Örök téma Orosházán a Csizmadia Sándor utcai sorompókérdés. Kocsisor, türelmetlen autósok, hosszú percekig leengedett sorompó – néha úgy, hogy egy vonat sem halad el. Gyakori látvány ez az említett átjárónál, a miértre kerestük a választ a vasúttársaságnál.

A MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságától megtudtuk, az érintett útátjáró teljes sorompójának kezelése, lecsukása a Mezőtúr–Mezőhegyes vonalon, valamint a Békéscsaba–Szeged vonalon közlekedő vonatok esetén történik ütemesen, óránkénti gyakorisággal.

A szabály az szabály!

A vasúti közlekedést szabályozó forgalmi utasításokban rögzítették a sorompók kezelésének szabályait. Ezek betartása mind a közlekedő vonatokon utazók, mind az útátjárón közlekedők biztonságának garantálása érdekében szigorúan kötelező. E szabályok egyike, hogy az érkező vonat előtt olyan időben kell lezárni a sorompót, hogy az indokolatlanul ne késleltesse a közúti közlekedést, ugyanakkor a közlekedő vonat feltartóztatása sem megengedett késett sorompókezelés miatt. Menetrend szerinti vonatközlekedés esetén ez az idő a vonat érkezése előtt kb. 4 percre tehető.
Ugyanakkor a Csizmadia úti útátjárón történik az orosházi üveggyár és az orosházi Tárház sajátcélú vasúti pályahálózatának rendszeres kiszolgálása is tolatási műveletként.

Szigorú szabályok vonatkoznak a sorompókezelésre (Fotó: Rajki Judit)
Szigorú szabályok vonatkoznak a sorompókezelésre (Fotó: Rajki Judit)

– Esetenként előfordul, hogy e műveletek elvégzése hosszabb időt vesz igénybe, de a sorompót ekkor sem tartjuk 10 percen túl zárva, hanem rövid időre felengedjük, majd ismét leengedve folytatjuk a félbehagyott tolatást – emelte ki a társaság.
Kérdésünkre, hogy miért történik az, hogy gyakran percekig lecsukják a sorompót, majd felengedik – úgy, hogy egy vonat sem haladt el – szintén kaptunk választ. Ismét a szigorú sorompókezelési szabályok egyikére hivatkozva elmondták:

„Tolatás megkezdése előtt az útsorompót le kell zárni, abban az esetben is, ha a tolatás nem terjed túl az útátjárón, de a mozgás az útátjáró felé irányul” – védve ezzel is a közúton közlekedők biztonságát egy esetleges jármű megfutamodástól.

– Ritkán, de előfordulhat az is, hogy a tervezett vonatindítás vagy érkezés előtt a sorompót lezárják, de az éppen közlekedő vonat például a mozdony meghibásodása esetén mégsem tud az átjárón a tervezet időben áthaladni. Vagy karbantartás, javítás során a hiba jellege miatt a helyreállítás érdekében kell zárva tartani a sorompót. Ilyen esetekben érzékelhető a közúton közlekedők részéről, hogy lecsukják és felnyitják a sorompót, de a vonat nem jött. Természetesen a vasúttársaság mindent megtesz az ilyen esetek minimalizálása érdekében – emelte ki a MÁV.

Kampány indul a megelőzésért
Országszerte közös ellenőrzéseket végez a vasúti átjáróknál a MÁV és a rendőrség: a Nemzetközi Útátjárós Biztonsági Napon (ILCAD) szórólapokkal hívják fel a gyalogosok, a kerékpárosok és a gépjárművezetők figyelmét a KRESZ betartására. Tavaly 16 ember halt meg tavaly vasúti átjáróban.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.