- hirdetés -

Immár a harmadik Európa-bajnoki címét nyerte meg az autocross Touring kategóriában Kárai Tamás, és ráadásnak a magyar versenyhétvégén sem talált legyőzőre. Így nem is kétséges, hogy ő a Hét embere nálunk. Bemutatjuk.

A 2000-es évek elején nagy hagyománya volt Orosházán az autóversenyzésnek, sokan ültek a volán mögé az egykori autocross pályán a földvári úton. A most már háromszoros Európa-bajnok Kárai Tamás is ott kezdte autóversenyzői karrierjét. Sokat járt a versenyekre, megtetszett neki ez a közeg, így vett egy 2000 köbcentis Audi Quattrot és belevágott. A magyar bajnokságon már az első évben második lett a Touring kategóriában.

Aki ismeri Tamást, az tudja, ahogy munkájában, úgy a versenyzésben is maximalista. Nem volt neki elég a magyar bajnokság, ki akarta magát próbálni komolyabb ellenfelekkel szemben is. Azt mondja, az autóversenyzés egyfajta életérzés, hobbi, ami neki a kikapcsolódást jelenti. Még úgy is, hogy manapság sokkal több idejét veszi el a versenyzés, mint néhány éve.

Megcsapja az Eb benzinfüstje

2004-től már a közelebbi Eb futamokra is elutazott. A cseh és a szlovák pályákon hatalmas versenyeket rendeznek évtizedek óta, ide nevezett be az orosházi pilóta, újoncként. És ott sem vallott szégyent, gyorsan megszokta a nemzetközi közeget, hamar futamokat nyert, majd eljött a nagy pillanat is: 2005-ben, Szlovákiában, Losoncon megnyerte élete első Eb versenyhétvégéjét.
– Ez volt a választóvonal. Addig tényleg csak kedvtelésből jártunk ki versenyezni, de itt kiderült, sokkal többre vagyunk képesek. Így eldöntöttük, hogy végigcsinálunk egy teljes Európa-bajnoki szezont – mondja Tamás visszaemlékezve. Sikerek ugyan akadtak, de a végső cél, a bajnokság megnyerése nem jött, nem jöhetett még össze.

Ekkor már egy Mitsubishi Lancer EVO VI-os autóval versenyzett, de ez kevésnek bizonyult az épített autókkal szemben, elhatározták a váltást. 2010-ben jött a Skoda Fabia WRC, és alapjaiban megváltozott minden.

Kárai Tamás a Skoda Fabiával, ami már háromszor is Európa trónjára repítette (Fotó: Kovács Zoltán)
Kárai Tamás a Skoda Fabiával, ami már háromszor is Európa trónjára repítette (Fotó: Kovács Zoltán)

Komolyabb szervízháttér, speciális alkatrészek, naprakész tudás kellett. Csapatot épített maga köré, és hosszú, kemény munkával, rengeteg buktató és kisebb-nagyobb siker után 2011-ben révbe ért: Európa-bajnok lett a Touring Autocross szakágban
– Ehhez azért kellett egy kis szerencse is. Nem volt még egyben sem a csapat, sem az autó, sem én, de kihasználva az ellenfelek hibáit, nyertem. Óriási érzés volt – emlékszik vissza Tamás, aki ezzel Magyarországon elsőként nyert nemzetközi kupasorozatot az autóversenyzők közül.

A sikert nem adják könnyen

Egy évvel később címvédőként nagyobb teherrel indult az Eb-n. Sokáig vezetett is az összetettben, de az utolsó két versenyen négy motort is lenullázott. Az alkatrész elfogyott, sok apró hiba hátráltatta a csapatot, nem tudtak úrrá lenni a problémákon.
– Ez volt nekünk az igazi tanulóév. Azt hiszed, hogy minden rendben megy, aztán rájössz, hogy semmi nincs a helyén. Az Eb címet megszerezni könnyebb volt, mint megvédeni, nem is jött össze. Ekkor sok mindent átértékeltünk, az addiginál is komolyabban vettük a felkészülést és a háttérmunkát.

Ez pedig megtérült, hiszen 2013-ban újra az élen végzett az Eb-n, és most, 2014-ben, már két futammal a szezon vége előtt eldőlt: harmadjára is Tamás lett a bajnok Európában. Ennek ellenére nem dől hátra. Nyert a hazai futamon, Nyírádon, és az utolsó versenyen is ő akar a legjobb lenni. Egyszerűen nem szeret veszíteni, minden futamot kihívásnak tekint.

Ha kérdezik, Tomi mindig többes számban beszél. Noha ő ül az autóban, ő nyomja a gázpedált és küzd meg a pályán az ellenfelekkel, soha nem magát tolja előre.
– Ez igazi csapatmunka. Sok versenyző azzal küzd, hogy nem tud maga mellé olyan embereket szervezni, akikkel meg tudná valósítani az álmait. Nekem ez sikerült – mondja mosolyogva, és amikor arra kérem, hogy emeljen ki valakit a csapatból, kissé húzódozik. Végül, kis unszolásra megemlíti Korcsok Albit, a motorkonstruktőrt és Király Zsoltot, aki az autó “mindenese”. De szerinte így nem lehet rangsorolni, hiszen mindenki fontos munkát végez a közös sikerért. Ebbe pedig beletartozik a családja is. Felesége, Móni minden versenyhétvégén kint van, ő fogja össze a csapatot, és főz is rájuk.
– Az igazi hazai ízek mindig jobban esnek külföldön. Enélkül nem lennénk ilyen sikeresek – mondja nevetve Tomi.

Kameraláz kívül, elszántság belül

Néha már zavarba ejtően szerény. Nem szeret szerepelni, izgul a nyilatkozatok előtt, hogy mindent jól mondjon. De ha beül az autóba, minden megváltozik. Ő a Kárai Tomi, akit már Európában is tisztelnek ellenfelei, aki nem ismer lehetetlent és a végsőket kihozza az autóból és a helyzetekből. Másként persze nem is lehetett volna újra, immár harmadjára Európa-bajnok.

Kárai Tomi az autóban érzi igazán elemében magát (Fotó: Kovács Zoltán)
Kárai Tomi az autóban érzi igazán elemében magát (Fotó: Kovács Zoltán)

Már előre tekinget, készítik a jövő évi motort a Skodába, újabb beállításokat próbálgatnak. De új kihívás is van, a rallycross. Az elmúlt két évben, amikor ezek a versenyek nem ütköztek az Eb futamokkal rajthoz állt itthon ebben a szakágban is. Tavaly második lett, idén viszont sok volt az egybeesés, így már csak matematikai esélye van a magyar bajnoki címre. A két szakág eltér egymástól: az autó ugyanaz, de más a futómű, a fék, mások a kerekek és a beállítások. A rallycrossban a pálya 60-70 %-a aszfalt, az autocross pályán viszont maximum a rajt indul aszfaltról. Más stílus kell oda, de ez is fekszik neki.

A kommentelők a gratuláció mellett pedzegetik, miért nem próbálja ki magát a királykategóriában, a WTCC-ben. Tamás köszöni a bizalmat, de úgy érzi, az nem az ő világa, ráadásul sokkal több pénz kell hozzá. Ő inkább marad a rallycrossban és az autocrossban, ahol meg akarja szerezni negyedik Eb címét.

Kárai Tamás 1973. október 20-án született Orosházán. Tanulmányait szülővárosában végezte, és azóta is lokálpatriótaként éli életét. Két gyermek édesapja. Feleségével – családi vállalkozásként – daruzással és szállítmányozással foglalkoznak.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.