- hirdetés -

Bár sokan mást mondanak, Orosházán nem volt több biciklis baleset idén, mint a tavalyi év ezen időszakában. A hét esetből csak kettő történt a kerékpárút érintésével és legtöbbször a kerékpáros volt a hibás.

Nemrégiben újabb biciklis baleset volt városunkban, ezúttal a Győry Vilmos téren. Akkor az OrosCafé.hu-n megjelent cikkhez igen sok hozzászólás érkezett, melyben olyan ötletekkel álltak elő az olvasók, melyek segítségével talán csökkenteni lehetne a kerékpáros balesetek számát. Balázs Máriát, az Orosházi Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti alosztályának vezetőjét ezekről a javaslatokról kérdeztük. Emellett azt is elmondta, mi a legtöbb esetben a gond.
A tavalyi évhez viszonyítva idén nőtt a biciklis balesetek száma?
Az idén hét esetben volt kerékpáros résztvevője a balesetnek. Ez pontosan megegyezik a tavalyi év ezen időszakával. A tavalyi évhez képest viszont idén a kerékpárosok többször voltak előidézői a baleseteknek: ötször voltak okozói, és csak két esetben elszenvedői – mondta Balázs Mária.

Javaslatok kontra szakma

Az OrosCafé.hu olvasói több ötlettel álltak elő, hogyan lehetne biztonságosabbá tenni a kerékpárúton való közlekedést. Ezek közül néztünk meg néhány javaslatot.
Nézzük az első felvetést: „Az ilyen veszélyes útkereszteződésekhez villogó sárga fény szükséges.”

Nincs több kerékpáros baleset mint egy éve (Fotó: Melega Krisztián)
Nincs több kerékpáros baleset mint egy éve (Fotó: Melega Krisztián)
A KRESZ alapból azt írja, hogy a kerékpárúton a kerékpárosnak van elsőbbsége, hacsak nincs kitéve egy elsőbbségadás kötelező, vagy stop tábla. Tapasztalataink szerint az autósok 99 százaléka tudja, hogy Orosházán hol vannak a kerékpárutak, ezért a balesetek szinte minden esetben abból adódnak, hogy valamelyik fél figyelmetlen. A sárga villogó egyébiránt csak tájékoztatást ad, nem kötelez semmire.
„Lehetne STOP tábla a kerékpárosoknak is”. Vagy akárcsak a gyalogosok a zebrán való átkeléskor, úgy a kerékpárosok is figyelhetnek az autósokra.
A gyalogos és a kerékpáros a KRESZ szempontjából két különböző kategória. A KRESZ egyértelműen leírja, hogy a kerékpárúton a kerékpárosnak van elsőbbsége. Így csak segítség az a járművezetőknek, ha a kerékpárúton közlekedő kerékpáros is odafigyel. De a jogszabály erre nem kötelezi őt.
„A növényzet miatt nem beláthatóak a kerékpárutak.”
Igen, ezt mi is többször jeleztük már a Polgármesteri Hivatalnak, főleg mikor megépült a kerékpárút, és ők eleget is tettek ennek a kérésnek. Azóta folyamatosan figyelemmel kísérik, hogy a növényzet, a bokor ne takarja a kilátást. Ezt folyamatosan figyeli a közútkezelő, az önkormányzat és a városgazdálkodás, valamint mi is, és ha ilyet észlelünk, akkor azonnal szólunk nekik.
Ez utóbbi javaslattal kapcsolatban megkerestük Hajdú Zoltánt, az önkormányzat környezetvédelmi ügyintézőjét is:
– Ilyen esetekben helyszíni bejárás alapján döntjük el, hogy hol, milyen mértékben szükséges visszavágni a növényzetet. A rendőrök mellett a lakosságtól érkezik bejelentés azzal kapcsolatban, hogy a kerékpárút hol nehezen belátható a növényzet miatt. Ilyenkor a Városüzemeltetési és Szolgáltató Zrt.-nek ezt jelezzük, és ők elvégzik a szükséges munkálatokat. A Győry Vilmos térnél, a Szent István szobor mögötti növényzet soron kívüli visszavágását már megrendeltük. A jövőben, ha a lehetőségeink engedik, akkor a problémás útkereszteződésnél díszcserjék helyett virágágyást fogunk kialakítani, ami biztosan nem fogja zavarni az autósokat az útkereszteződés és a kerékpárút beláthatóságában.

Azok, akik a növényzettel kapcsolatban bejelentést szeretnének tenni, keressék levélben, telefonon vagy akár személyesen Hajdú Zoltán környezetvédelmi ügyintézőt a Polgármesteri Hivatalban (III.emelet 6. iroda).

Az elektromos kerékpár kiemelt veszélyt hordoz

Megnéztük a leggyakoribb okokat. Amikor a kerékpáros az elszenvedője a balesetnek, abban az esetben elsősorban az elsőbbségi szabályok megsértése a gond, főként a bekanyarodó jármű okoz balesetet. Idén két ilyen eset volt, ebből egyben – ami a kerékpárút érintésével történt -, ez volt az ok. A másik esetben pedig az, hogy a két szemben közlekedő összeütköző biciklis ittasan kerekezett.
– Nagyon sokszor fogyasztanak a kerékpárosok alkoholt, és ebből kifolyólag nem tudják felmérni a közlekedési helyzetet – emelte ki Balázs Mária.
Orosháza belterületén a kerékpárosok gyakran azért okoznak balesetet, mert az egyirányú forgalmi úton a behajtani tilos tábla ellenére szemben a forgalommal közlekednek. Emellett sokan nem tartják be a rájuk vonatkozó elsőbbségadási szabályokat.
– Sajnos a kerékpáron való közlekedést nem kötik semmilyen jogosítványhoz, képzéshez, habár annak nagyon örülünk, hogy az iskolákban egyre elterjedtebb a KRESZ oktatása – mondta a közlekedésrendészeti szakember, aki hozzátette, hogy elektromos kerékpárral is igen gyakran okoznak balesetet.
– Fontos tudni, hogy az elektromos kerékpárra ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a normál kerékpárra, de mivel gyorsabban haladnak, mint egy átlag kerékpáros ezért nagyobb a veszélye annak is, hogy súlyosabb személyi sérüléssel járó baleset okozójává vagy elszenvedőjévé válnak. Összességében az idén öt esetben okoztak balesetet a kerékpárosok, és ebből háromszor elektromos kerékpárral közlekedőkről volt szó.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.