- hirdetés -

A gyerekek minden évben alig várják, hogy beköszöntsön a vakáció és végre kezdetét vegye a szabadság. A szülők viszont kétségbeesetten kezdik keresni a lehetőségeket, hol lehet a gyermeknek a legjobb, amíg ők dolgoznak. Pszichológussal beszélgettünk a felmerülő kérdésekről.A nyári vakációval együtt minden évben elérkezik a gyermekek szabadsága és vele a szülők aggódása. Mi legyen a gyerekkel? Ki vigyáz majd rá? Menjen táborba? Milyen táborba? Jól fogja érezni magát? Három tábor sok? Egy tábor kevés?… és még sorolhatnánk azokat a kiapadhatatlan kérdéseket, amitől a szülők haja égnek áll, már az iskolaszünet előtti időszakban is.

A nyári szünidővel kapcsolatban felmerült kérdéseinkre Orlai Lilla pszichológus ad válaszokat.
– A táborok sok szülőnek jelentenek könnyebbséget a kisgyermekük felügyeletét illetően, hiszen kevesen tudják a szabadságukat csak a nyári hónapokra időzíteni, illetve a család segítségére sem lehet mindig számítani – kezdte a pszichológus. Hozzátette, a táborok jó lehetőséget nyújtanak a gyermekeknek, hogy az idejüket kortársaik között, felnőtt felügyelettel, hasznosan töltsék.

A táborok sok élménnyel gazdagíthatják a gyerekeket  (Fotó: Kecskeméti Krisztina)

Az új ismeretek, készségek és barátságok kialakulásának a táborok kedveznek, a nyári élmények adta feltöltődés az iskolakezdéshez is lendületet adhat.
– Optimális táborozással töltött idő nem létezik, azonban a táborról táborra járás egy idő után eltelítődéshez vezet, a korai kelések és az időkeretek betartása fárasztóvá válik a gyermek számára, hiszen a különlegesség élményét a rutin váltja fel, és amennyiben a tábor nem a gyerek saját választása volt, kifejezetten rosszul élheti meg az ott töltött időt – ismertette Orlai Lilla. 

Tanuljon a gyerek vakáció idején?

Sok szülő aggódik, hogy gyermeke elfelejt olyan lényegi információkat a nyáron, amelyek az iskolában elengedhetetlenek. Ezért előrelátóan már a szünidő alatt leülteti gyermekét, hogy tanuljon az év eleji felmérőkre, remélve, hogy jót tesz ezzel a lurkónak. De vajon így is van?

– Semmiképpen nem ajánlott a vakáció idején történő kötelező jellegű oktatása, tanítása, tanulásra buzdítása a gyermeknek, hiszen pont az iskolai terhek alól való felszabadulás a nyári szünet lényege – hangsúlyozta Orlai Lilla.
Kiemelte, a tapasztalat alapú ismeretelsajátításhoz a nyárnál kevés időszak alkalmasabb: a természet megfigyelése, a tücskökről, bogarakról, nyári záporokról, szivárványról való beszélgetés, a kirándulások során a helyi látványosságok megtekintése, utána olvasása, mind-mind a tanulást, a tanuláshoz szükséges részképességek fejlődését segítik elő.

Semmiképpen sem ajánlott a vakáció idején történő kötelező jellegű tanítása a gyereknek (Fotó: internet)

Kell az egyedüllét!

A gyermek figyelmét nem kell folyamatosan lekötnünk, hagynunk kell, hogy önállóan megtalálja azt a tevékenységet, amely kikapcsolódást nyújt számára. A család időbeosztásától, szokásaitól is függ az, hogy a gyermek mennyit van egyedül a saját kreativitását használva.

Orlai Lilla pszichológus szerint, ideális esetben az életkor előrehaladtával a gyermek egyre inkább képes, hosszabb ideig arra, hogy önállóan elfoglalja magát, ilyenkor fantáziavilágában elmerülve játszik, alkot, figyeli az őt körülvevő világot, vagy csak szöszmötöl, „semmittesz”.
– Fontos, hogy ebben az állapotban meghagyjuk őt, hiszen ilyenkor kívülről nem túl látványos, mégis fontos fejlődési folyamatok zajlanak benne – hangsúlyozta a pszichológus.

A közös családi programok száma a szünetben megnövekedik, amit a kisebbek nagy örömmel vesznek, a kiskamaszok, kamaszok számára viszont terhet jelentenek.
– Ők már a családból kifelé, a kortársak irányába fordulnának, ami a családon belül sok konfliktust okozhat. Áthidaló megoldást jelenthet a kamasszal történő kompromisszumok keresése, például a családi programra egy barátot, barátnőt is meginvitálni, vagy hosszabb, családdal együtt töltött időszakért cserébe barátokkal történő kimenőt ajánlani – hívta fel a figyelmet Orlai Lilla.

Nem mumus az unalom!

Az unatkozó gyermekekről sokszor hajlamosak vagyunk azt hinni, nem képesek kreativitásra csak fekszenek az ágyban, vagy ülnek a televízió előtt üres tekintettel. Orlai Lilla pszichológus szerint, az unalom a gyermekek számára kifejezetten hasznos lehet.
– A mai rohanó világban, amikor a szülőknek és a gyerekeknek is minden percük be van táblázva, nincs idő megállni, lelassulni, kicsit a belső történésekkel foglalkozni, élvezni a semmittevés örömét. Néhány kamasz ezt még ösztönösen kiharcolja magának, és a felgyülemlő szennyes és koszos tányérok okán kialakuló veszekedések ellenére is órákig képes mozdulatlanul feküdni és a plafont bámulni – mondta, mosolyogva a pszichológus.

Nem baj ha unatkozik a gyermek, sőt kifejezetten hasznos is lehet  (Fotó: Rajki Judit)

Orlai Lilla elmondta, a kisebb gyerekek, akiket a szülők, tanárok, hétvégén pedig a nagyszülők az év többi részében folyamatosan animálnak, nyáron nagyobb valószínűséggel szembesülnek az unalom frusztráló érzésével.
– A saját, negatív érzések tartalmazása és jelen idejű teljes megélése, majd az önálló megoldása egy ilyen helyzetnek akár rajzolással,  vagy bármilyen más tevékenységgel, – ami alól az elektronikai kütyük persze kivételek – az énhatékonyság és a frusztráció tolerancia fejlődését segíti elő, illetve a gyermek megtanulja, milyen jó társasága is tud lenni ő saját magának – sorolta a pszichológus.

Orlai Lilla zárásként kitért arra, hogy a családi kirándulások és a táborok nem összehasonlíthatóak, hiszen amíg a táborok a kortárskapcsolatokban történő szociális ügyesedést, a közös nyaralások a családi kapcsolatok megerősítését szolgálják. Hangsúlyozta, egyik élmény sem helyettesítheti a másikat. A legkedvezőbb talán a gyermek számára az lenne, ha mindkettőt megtapasztalhatná a nyári vakáció idején.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.