Répával a szemünkért – Hogyan őrizzük meg látásunk egészségét?

A látás romlását az esetek többségében nem lehet észlelni, ezért az orvosi segítség elmulasztásával hatalmas károk keletkezhetnek. De hogyan lehet kivédeni az esetleges látásromlást?

A látás felbecsülhetetlen képesség. Az életet el sem lehet képzelni nélküle, mégsem éri akkora megbecsülés, gondoskodás, mint kellene. Mivel szemünk páros szerv, nehéz észlelni, ha csak az egyik indul romlásnak. Az emberi agy bizonyos mértékig képes alkalmazkodni a változáshoz. Ezért fordulhat elő az, hogy az éveken át tartó látásromlást csak akkor lehet érzékelni, ha a mindennapos tevékenységek – például vezetés, olvasás, vagy a munkavégzés – megnehezülnek. 

Ajánlott negyven éves kor felett évente szűrővizsgálatokra járni még abban az esetben is, ha nincs panasz. Homályos látás, gyulladás, árpa, vagy gyakori szem és fej fádalom esetén minél előbb orvoshoz kell fordulni.

Több praktika is ismert szemünk egészségének megőrzésére (Fotó: Kecskeméti Krisztina)

A káros UV sugarak komoly károkat okozhatnak a szemben. Ezért minden évszakban fontos egy megfelelő UV védelmet biztosító napszemüveg viselése. Aki számítógépen dolgozik, szembesülhet azzal, hogy elfárad, esetleg kiszárad a szeme. Ebben az esetben ügyelni kell a monitor helyes elhelyezésére, a megfelelő világításra, a gyakori pislogásra és rövidebb szünetek rendszeres beiktatására. Érdemes figyelmet fordítani a megfelelő folyadékbevitelre, valamint a megfelelő tápanyagokban és vitaminokban gazdag étrendre. A sárgarépának nagy szerepe van ebben, hiszen a zöldségben található beta-karotin A-vitaminná alakul a szervezetben. Az A-vitamin, a retinol, és a béta-karotin mind jótékony hatással vannak a látás és szem egészségének megőrzésére. 

A B2-vitamin, valamint a riboflavin szintén javítják a látásélességet, védik a szem nyálkahártyáját, javítják a szem alkalmazkodóképességét, és enyhítik a szem fáradtságát. Tej, máj, élesztő, leveles zöldségfélék, hal, valamint a  tojás is tartalmazza őket.

A bogyós gyümölcsökben, mint a kék szőlőben, a fekete ribizliben, vagy az áfonyában is megtalálhatók olyan hatóanyagok, melyek jót tehetnek a látószervnek. A rezveratrol például ilyen. Ez a vegyület a gyümölcsök héjában, legfőképp a szőlő, a kék/vörös szőlő héjában, valamint a borban található meg. Azon kívül, hogy a szemre gyakorolt hatása jótékony, a vércukorszint csökkentésében is hatékony szerepet tölt be.

Az omega-3 zsírsavak rendszeres bevitele csökkenti a szemszárazságot, valamint az időskori sárgafolt-degeneráció kockázatát egyaránt. Ásványi anyagokat tekintve a cink és a szelén is hasznos a szem egészségének megőrzésében, hiszen erősíti a sejtfalakat. Árpa és kötőhártya-gyulladás esetén a kamillavirág vagy a zsurló főzete hatékony lehet. Pollen allergia esetén viszont nem ajánlott ezeknek a gyógynövényeknek a használata, mivel ez tovább ronthat a betegségen. 

Megannyi praktika áll rendelkezésre szemünk és látásunk egészségének védelmére. Viszont a  legcélszerűbb védekezési mód a szemorvos rendszeres felkeresése, és az éves rutinvizsgálatok elvégzése. 


Az OrosCafé további használatához el kell fogadnod a cookie-k használatát. További információ

Amennyiben a beállítás változtatása nélkül böngészel tovább az oldalunkon, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadot a cookie-k használatát.

Bezárás