- hirdetés -

Évente mintegy 30 ezer ellenőrzést folytat le a NAV, a cégek így jó eséllyel futhatnak bele olyan helyzetbe, hogy tárgyalni kell a hatósággal. Érdemes idén végiggondolni a teendőket, hiszen megújultak az adóellenőrzéseket szabályozó törvények és a terület újraszabályozása a teljes ellenőrzést érinti.

Az Origo Üzletrész-rovata szerint az eljárás megindításáról ugyan a NAV általában előre értesíteni szokta az adózót, de kivételes esetben váratlanul is jöhet az ellenőrzés. Ilyenkor érdemes lehet a kért iratokat szakemberrel átnézetni, nem érdemes ugyanis olyan adatokat átadni, amit nem muszáj.

Az ellenőröket be kell engedni a cég helyiségeibe, a cég tevékenységeivel összefüggő járművek, helyiségek átvizsgálására az ellenőrök jogosultak. Továbbá nyilatkozatot kérhetnek a cég alkalmazottaitól is. A cég képviselője minden egyes lépésnél jelen lehet. Ezt érdemes kihasználni, viszont meg is tagadhatják a válaszadást.

Megújultak az adóellenőrzéseket szabályozó törvények 2018-ban.

Az átadandó iratokról is érdemes lehet listát készíteni. A NAV csak olyan adatot vagy listát kérhet, amelynek az elkészítésére törvény kötelez, viszont nem ismerheti meg az ügyvédi titkot képező adatokat. Később pedig csak korlátozottan lehet új bizonyítékot előterjeszteni. A cég viszont bármikor kérhet az ügy állásáról felvilágosítást és nyilatkozatot is bármikor tehet.

Az ellenőrzést követően a NAV jegyzőkönyvben foglalja össze megállapításait. Ebben az általuk megállapított tényállást és annak bizonyítékait írják le. Bírságot csak határozatban szabhatnak ki.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.