- hirdetés -

Nem tetszik a pulcsi, vagy nem jó a mérete, a kapott könyvből már van egy, esetleg nem működik a kütyü, amit a Jézuska hozott? Karácsony után rengetegen térnek vissza a boltba, ahol a cserélni kívánt ajándékot vásárolták számukra. Sok esetben megtagadják a termék cseréjét, de nem minden esetben jogosan.

Rossz ajándékot a legkönnyebb vásárolni. Az utolsó pillanatban vásárolt, „csak kapjon valamit” ajándékok jelentős része visszakerül a vásárlás helyszínére karácsony után. De nem csak félre sikerült ajándékokat lehet kicserélni. Lehet gyári hibás a készülék, pár számmal nagyobb vagy kisebb a ruhadarab, esetleg kettőt is lehet kapni a vágyott könyvből. Fontos, hogy ne késlekedjünk a termék cseréjével. Lehetőség szerint még két ünnep között vissza kell vinni az üzletbe, mivel a vásárlástól számított három napon belül kötelesek visszavenni az ajándékot.

Hibás termék

Hibás termék esetében elsősorban a javítás lehet az első felkínált opció. Ha termék javíttatása több pénzbe kerülne, mint maga az áru, az értékesítő felajánlhat cserét. Abban az esetben, ha az üzletben nem áll rendelkezésre másik darab a cserélni kívánt ajándékból, azonos áron másik terméket is lehet akár választani. Tehát lehet kérni cserét, de minden valószínűség szerint, ha a termék javítható, a kereskedő elsősorban ezt fogja felajánlani.

Mobiltelefon esetében nincs szükség blokkra, a jótállás elegendő (Fotó: Kecskeméti Krisztina)

Viszont ebben az esetben is érvényes a három munkanap elv:

Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) kormányrendelet értelmében a rendelet hatálya alá tartozó termékek esetében ha a fogyasztó a fogyasztási cikk meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül érvényesít csereigényt, a vállalkozás nem hivatkozhat a polgári törvénykönyvről (Ptk.) szóló 2013. évi V. törvény 6:159. § (2) bekezdés a) pontja értelmében aránytalan többletköltségre, hanem köteles a fogyasztási cikket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.

Vagyis a három munkanap szempontjából nem az számít, hogy mikor kapta, mikor vette át szeretteitől az ajándékot, hanem az az időpont az irányadó, amikor vásárolták.

Ha tehát az ajándékot például december 23-án vásárolták, és a termék meghibásodása miatt rendeltetésszerű használatra alkalmatlan, akkor igen, élhet a jogszabályban biztosított 3 munkanapon belüli csere iránti igényével – olvasható a fogyasztóvédelem honlapján.

Mi a teendő, ha nem sikerül a két ünnep között elintézni a cserét? A jótállással rendelkező termékeket például a jótállás ideje alatt bármikor vissza lehet vinni. Amely termékekre nem vonatkozik kötelező jótállás (például ruha, cipő, vagy a 10 ezer forint alatti műszaki cikkek), azoknál a vásárlástól számított 2 évig lehet élni  szavatossági igénnyel. Kevesen tudják, de az online vásárolt termékek esetében a kézhezvételtől számított 14 napig – akár indoklás nélkül is! – el lehet állni a vásárlástól, és vissza lehet küldeni azt. A minőségi problémákat ebben az esetben is 2 évig lehet jelezni a kereskedő felé.

Online vásárlás esetében 14 napos elállási idő van érvényben (Fotó: Kecskeméti Krisztina)

Nincs se blokk se számla?

Ha sem a blokk, sem más dokumentum nem áll rendelkezésre, ebben az esetben csak a kereskedő jóindulatán múlik az, hogy foglalkozik-e szavatossági jogok érvényesítésével vagy sem. Szerencsés helyzetben a kereskedő emlékszik a vásárlás tényére, de még így sem biztos, hogy segítőkész lesz. A főszabály az, hogy a kereskedő a vásárlást igazoló bizonylat bemutatása hiányában nem köteles foglalkozni a minőségi kifogás kezelésével.

Mikor nem köteles a bolt visszavenni az árut? 

Minőségileg kifogástalan terméket (így például egy második könyvet, ruhát, vagy nem tetsző színű pulóvert) a boltos nem köteles visszavenni vagy kicserélni. A vállalkozás azonban önként, fogyasztóbaráti okokból dönthet úgy, hogy erre mégis lehetőséget biztosít, erről érdemes előre tájékozódni. Ha a termék nem rendeltetésszerű használat miatt hibásodik meg, a kereskedőnek szintén nincs kötelessége azt cserélni vagy saját költségére javíttatni – írja a privatbankar.hu.

További információkat a fogyasztóvédelem honlapján olvashat, melyet erre linkre kattintva érhet el!

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.