Karácsonyi eszem-iszom: mértékkel az ünnepek alatt is?

Nehéz ellenállni a megannyi finomságnak az ünnepek alatt. Térül fordul az ember és lassan, de biztosan eltűnik a szaloncukor, a zserbó, a bejgliről nem is beszélve. Ilyenkor elnézhető a bűnözés? 

A tél nem éppen a legideálisabb évszak a fogyókúrákhoz. Hideg van, korán sötétedik, fáradékonyabbak az emberek. Bizonyítást nyert az a tény, hogy hidegben, így télen többet eszik az ember. A december csak tovább ront a helyzeten. Mikulással jön a csokoládé, a karácsonyi vásárokon jól csúszik a forralt bor egy szerényebb, 30 centis kürtöskalács mellé, majd jön a szeretet ünnepe és bumm, oda az eddigi csodaforma. 

A dietetikusok javaslata alapján, nem csak az év többi napjára igaz a “ne essünk át a ló túloldalára” elv, azaz ünnepek alatt is fontos a mértékletesség.

Cukorhelyzet

Az ember veleszületett tulajdonsága, hogy imádja az édeset. Nem csak ünnepnapokon, hanem bármely napon is hajlamosak vagyunk túlcukrozni mindent. Néha a kevesebb több. Sütemények esetében a vanília remek ízfokozó, így kevesebb cukor felhasználásával is finom desszert készíthető. A 21.században már rengeteg cukorpótló közül lehet választani. Csak egy pár a megszámlálhatatlan édesítőszerek közül: eritrit, xilit, stevia, folyékony édesítőszer, valamint az összes háztartásban megtalálható édesítőtabletta és még lehetne sorolni.

Mézeskalács nélkül nincs karácsony (Fotó: pixabay)

Éhezés, majd féktelen evés

A karácsonyi vacsoránál nincs jobb. Töltött káposzta, sült húsok, halak, halászlé, rengeteg sütemény és megannyi más finomság. Karácsony első és második napja pedig a ebből bőségből fennmaradt jókora adagok eltávolításáról szól. Ilyenkor is tartható a napi négy-ötszöri étkezés? A dietetikusok szerint igen. Fontos a reggeli, majd egy könnyed tízórai, hogy az ember ne legyen farkas éhes ebédidőben. A délutáni uzsonnának is ez a szerepe, így nem lesz szükség bőséges vacsorára. Ha egész nap éhezteti magát az ember, és csak egyszer-kétszer vesz magához ételt, akkor több kalóriát is magához vesz, ellenben a négy-ötszöri étkezéssel kevesebb kalória jut a szervezetbe. A napi többszöri étkezés a vércukor szinten tartásánál is hatalmas szerepet tölt be. Ha naponta többször kevesebbet eszik az ember, azt a szervezete egy egyenletes vércukor-szinttel hálálja meg, ezzel is elkerülve a szédülést, a verejtékezést és a rossz közérzetet. Itt merül fel a kérdés:

Akkor ne is nassoljunk?

A válasz egyértelmű: dehogynem! Nassolni lehet, az ember tarthat szünetet az egész éves önmegtartóztatás után. Egyetlen dologra kell figyelni, az pedig a mértékletesség. Egy doboz bon bont eltüntetni tíz perc alatt nem a legjobb döntés, még karácsonykor sem. Ha betartjuk a napi többszöri étkezést, a megfelelő folyadékbevitel mellett, a nassolni való már nem is lesz annyira vonzó, de ne mondjuk nemet egy kis bűnözésre.


Az OrosCafé további használatához el kell fogadnod a cookie-k használatát. További információ

A cookie-beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül böngészel tovább az oldalunkon, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadot a cookie-k használatát.

Bezárás