- hirdetés -

A múlt heti vénasszonyok nyara verőfényes napjai után – úgy tűnik – visszafordíthatatlanul itt az ősz, de ez a sokak számára csodás évszak sok veszélyt is rejt a közlekedők számára.

Az esős, sokszor ködös idő, a sár, a nagy mennyiségben lehulló falevelek, mind-mind veszélyforrás az utakon, a száraz aszfalthoz, a jó látási viszonyokhoz hozzászokott autósoknak. Mire kell vigyáznunk, hogyan kell felkészülnünk? Ennek néztünk kicsit utána.

Elsőként a Harruckern Autós iskola oktatója sietett segítségünkre.
– Több összetevője van az őszi, téli közlekedésre való felkészülésnek. Először is saját fejünkben kell rendbe tenni a dolgot. Mindenki siet, mindenki késésben van, igyekszik gyorsan a céljához érni, ami természetes, de közben egy pillanatra sem szabad elfelejteni, hogy a fizikát a legmodernebb autóval sem lehet becsapni. Tudomásul kell vennünk, hogy a megváltozott útviszonyok között másként kell közlekednünk, mint nyáron – figyelmeztet az oktató.

Nagyon fontos, hogy a járművünkön a közlekedés biztonságát szolgáló berendezéseinket ellenőrizzük. Jól működő, tiszta, és beállított fényszórók, fagyálló folyadékkal feltöltött ablakmosó tartály és a többi.
– Mindenképpen ellenőrizzük, hogy az ablaktörlő lapátok jól és csíkmentesen törölnek-e. Amennyiben nem, akkor ne sajnáljuk azt a kis befektetést egy pár új ablaktörlőre. Amikor megyünk valaki mögött és az veri fel a sáros vizet, akkor is jól kell látnunk. A biztonságos közlekedés elengedhetetlen része, + 5 fokos napi átlaghőmérséklet alatt a téli gumi. A négy évszakos gumi nem megoldás – emeli ki Duna András.

Útviszonyok megváltozása

Az őszi, hűvösebb reggeleken a párásság miatt az úton levő por megnedvesedik és egy vékony nyálkás réteget képez. Ilyenkor megnő a járművek fékútja és a csúszásveszély is.

Különösen veszélyes ez akkor, ha esetleg reggelre ez megfagy és az úton nem látszik.
– Nagyon körültekintően kell megválasztanunk a követési távolságot. Csúszós úton a féktávolság kétszeresére, háromszorosára is megnőhet. Nagyon tud csúszni a nedves úton megtapadó lehullott levélszőnyeg és a mezőgazdasági gépek által felhordott sár is, különösen kanyarodás közben. Ezekre számítanunk kell. Ködös, párás időben mindig használjuk a tompított fényszórót és ne előzzünk megszokásból és mert épp nem látunk szemben lámpát. Lehetnek olyan felelőtlen szembejövők, akik elfelejtik felkapcsolni. Városon belül ilyenkor (is) nagyon lényeges a kikerüléseknél a nagyobb oldaltávolság tartása. A kerékpáros számára is csúszik az út, bizonytalanabbul megy. Ilyen idő tájt, évszak váltáskor mindig megnő a kerékpáros balesetek száma – hangsúlyozza a gépjármű oktató.

Fokozottan figyeljünk a sáros úton (Fotó: Kecskeméti Krisztina)

Számítanunk kell arra is, hogy hideg időben a gyalogosok is másként viselkednek, mint egyébként. Mindenki fázik, siet a melegre. Esetleg akkor is lelép az útra, ha már nem lenne szabad, hiszen „van azon fék”. Van. De az ABS sem mindentudó, tehát vigyázzunk egymásra!

Téli gumiabroncs

A hideg idő beálltával az autók nyári abroncsai megkeményednek. Tapadásuk lényegesen lecsökken. Megnő a fékút, kanyarokban, gyorsításnál lényegesen csökken a tapadás. +5 fok alatt cseréljük le nyári gumijainkat! A téli abroncsra vonatkozó kérdéseinkre a Kígyó utcai gumi szervizben Tóth Gábortól kaptunk választ.

Itt már fenn van a téli abroncs (Fotó: Rajki Judit)

– A téli gumikat a nyáritól alapvetően a gumi összetétele különbözteti meg. A téli abroncs sokkal lágyabb összetételű gumiból készül, ami biztosítja, hogy a fagyos körülmények között sem keményedik meg és megőrzi a tapadást. A mintázatot a gyártók úgy alakítják ki ezeken, hogy havas, latyakos utakon is kivezessék a csapadékot és megőrizzék a kontaktust az úttal. Nyilván van különbség az egyes gyártók termékei között árban is, minőségben is, egyet azonban jó, ha megnézünk minden vásárláskor. A gumiabroncsok oldalán megtalálható az ún. DOT szám, melyben az utolsó két szám a gyártási évet, az előtte levő kettő pedig a gyártás hetét mutatja. Semmiképp se vegyünk két-három évnél régebben gyártott gumit, ha pedig még megvan a régi, ne feledjük, hogy 4 mm profilmélységig használható – sorolja a tudnivalókat Tóth Gábor.

Mint megtudtuk, egyre többen közlekednek felelősen és cserélik rendszeresen autójuk gumijait az évszakoknak megfelelően.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.