A határtalan kapcsolat – kézdivásárhelyiek jártak Orosházán

Múlt pénteken érkezett és október 3-án utazott haza az a 15 kézdivásárhelyi gyermek és két kísérőjük, akik a Határtalanul! program keretében érkeztek Orosházára és vendégeskedtek itt öt napig. A diákok közül többen most először jártak Magyarországon.

Ahogyan a Kossuth Lajos Szakközépiskolából Kézdivásárhelyre utazó szintén 15 diák és 2 tanár között is volt, aki sosem járt még a Székelyföldön. Például a 14. B-ben tanuló Novák Bence.
– A kirándulás célja az volt, hogy megismerjük a kinti magyarság hogyan él, hogyan őrzi nyelvét és kultúráját. Egyik nap az ottani hasonló korú középiskolásokkal közösen sütöttünk kürtős kalácsot, ami jó alkalom volt az ismerkedésre is – villantott fel egy kis részletet a szeptember 25-e és 29-e közötti öt nap történéseiből.

Hozzátette, hogy számára az egyik legnagyobb élményt a természeti környezet jelentette, de jártak a Csíki Sörgyárban is, ami érdekességén túl szakmai program is volt.
– Vendéglátós tanulókat vittünk, ezért a sörgyártás technológiájának megismerése hozzátartozott az előzetesen eltervezett menetrendhez, amelyet igyekeztünk úgy összeállítani, hogy mindenki megtalálja benne az érdeklődésének megfelelő elemeket. A csíksomlyói kegytemplomtól kezdve a Székely Nemzeti Múzeumon át számos gyönyörű és emlékezetes helyen jártunk.

Utolsó nálunk töltött napjukat játékos vetélkedő zárta (Fotó: Kecskeméti Krisztina)

Ezt már Gyenge Edit, a Mezgé tanára árulta el, ahogyan azt is, mennyivel adhat többet egy határon túli kirándulás egy magyarországinál.
– Gyönyörű kultúrát láthatunk és ismerhetünk ott meg, a magyar nyelvnek olyan ápolását, amit itthon már alig találunk a köznyelvben. Kint beszélik azt az irodalmi nyelvet, amiről a mi diákjaink tanulnak és el sem tudták képzelni, hogy milyen gyönyörű kifejezéseket használnak a korosztályukhoz tartozó ottani gyerekek – emelte ki.

Gazdag orosházi program

Ezeket a választékos megfogalmazásokat nem csak Kézdivásárhelyen hallhatták, ugyanis szeptember 29-én nem egyedül indultak haza. Magukkal hozták a testvériskola 15 diákját és 2 tanárát Orosházára.
– Már a visszaúton megálltunk és megnéztük Vajdahunyad várát, másnap Gyulára látogattunk, ahol várlátogatásban volt részünk, valamint bejártuk az Almásy-kastélyt. A harmadik nap Kiskunmajsára utaztunk, az ’56-os hősök emlékmúzeumába, ami nagy élmény volt számunkra. Ezután következett Szeged, ahol voltunk a Vadasparkban, a Móra Ferenc Múzeumban és a dómban. A negyedik, azaz a mai nap városnézéssel indult, a városi múzeumban folytatódott, sétáltunk a városban, láttuk a körtefát a főtéren, majd élményfürdőztünk Gyopároson – sorolta a meglehetősen sokszínű programot Derzsi Enikő, az Apor Péter Szaklíceum tanára, aki látogatásunkkor éppen a táborzáró játékos vetélkedő zsűrijében látott el feladatokat.

Az orosházi és a székelyföldi diákok közösen oldották meg a feladatokat (Fotó: Kecskeméti Krisztina)

A kézdivásárhelyi és orosházi gyerekeknek vegyes csapatokban kellett különféle humoros próbatételeket kiállni. Így például ismert népdalokat eldúdolni vagy magyar táncokat felismerni, esetleg eljárni. A hangulat remek volt, közben pedig észrevétlenül szövődtek tovább a barátságok.
– Vannak, akiket jobban megismertem az elmúlt 9 napban, így biztosan tartani fogom velük a kapcsolatot a jövőben is – árulta el Novák Bence.

A Határtalanul! kirándulásoknak pedig épp ez az egyik célja amellett, hogy lehetőséget teremtenek magyar és magyar közötti találkozásra.
– Olyan gyerekek juthatnak el általa Magyarországra, akik egyébként talán sosem jöhetnének – summázta röviden a program legfőbb erényét Derzsi Enikő.

Az OrosCafé további használatához el kell fogadnod a cookie-k használatát. További információ

A cookie-beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül böngészel tovább az oldalunkon, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadot a cookie-k használatát.