- hirdetés -

Az orosházi Pásztor András és a zalaegerszegi Süle Krisztián párosa nyerte idén a Saharun Budapest–Marokkó 2017 sivatagi autóversenyt. Marokkó roppant változatos és épp emiatt kaland az egész verseny. Nézzük a részleteket az orosházi élménybeszámolóból.

A kalandot, kihívást, erőpróbát kedvelő autósok szívesen teszik próbára magukat és autójukat extrém körülmények között. Ha valami igazán nagy kihívás, a Szahara az a javából. A profik a Dakarra, az Afrika Racere neveznek, a kevésbé profik, illetve az amatőr kalandkeresők a Bamako Rallyt, vagy mint esetünkben, a Saharunt választják.

Pásztor Andrásék nem először vágtak bele a nagy kalandba. Tavaly második helyen végeztek Tunéziában, egy hasonló megmérettetésen, de előtte megjárták a Bamakó Rallyt is. Már itthon, néhány nappal a hazaérkezés után kértük Andrást, hogy meséljen a március 8-19. közti versenyről, élményeiről.

Taktika, tájékozódás, stratégia és jó adag szerencse

– Tulajdonképpen egy taktikai, navigációs versenyről beszélünk. A kezdetek onnan datálódnak, amikor megjelentek az első PDA-k és egyéb autóba szerelhető navigációs rendszerek, és onnan kezdődik az off-road versenyek ezen ága.

Pamm
Pásztor András és zalaegerszegi társa – nekik kellett kitalálni az útvonalat, a lényeg az volt, hogy a megadott időre célba érjenek

Huszonhét tagú nemzetközi mezőny vágott neki az útnak Budapestről, de az igazi verseny (3200 km-es felvezető után) Tangerből indult – mesél a kezdetekről az orosházi induló.
– Minden versenyautóba beépítenek egy speciális adatrögzítőt, amelyből kiolvasható, mikor, merre jártál, milyen sebességgel, átmentél-e a megadott GPS koordinátán stb. A napi start előtt kap minden versenyző egy feladatlapot, melyen különböző koordináták és az azokhoz kapcsolódó feladatok vannak (pl. a megadott pont ötven méteres körzetében van egy betű, vagy egy szám. Ezt kell felírni a feladatlapra, amit este a célban kiértékelnek) – részletezte a kihívásokat. – Innentől kezdve stratégiai a verseny, hisz az útvonalat mindenki maga találja ki, de a megadott időre be kell érni a napi célba. Volt olyan napunk, amikor egyetlen versenytársunkkal sem találkoztunk, mert ők más stratégiát választottak. Nagyon nem volt mindegy, merre indultunk – avatott be.

Térképek, kősivatag, homokdűnék, tengerpart

Reggelente megkapták a feladatlapot és kezdődött a térképek tanulmányozása. Domborzati-, közúttérkép, katonai térképek, légi felvételek – ki, mit tud beszerezni.

– Marokkó roppant változatos és épp emiatt kaland az egész verseny. Elindulsz egy kősivatagban, aztán száguldhatsz a tengerparton, később eltévedhetsz a dűnék közt.Teljesen magunkra vagyunk utalva, segítőcsapat itt nincs. A szállást, az étkezést, az autó javítását, mindent magunknak kell megoldani.

Ez utóbbira egyébként volt is példa. Egy törött rögzítőbilincs miatt kellett rögtönöznünk, de az autószerelés szerencsére nem ismeretlen terület. Spaniferrel rögzítettük az alkatrészt, aztán a következő településen kerestünk egy gumis műhelyt, ahol volt a tulajdonosnak hegesztője, ezzel megoldottuk a problémát.

A csapat harmadik tagja, az Isuzu D max
A csapat harmadik tagja, az Isuzu D max

Második éve versenyez ezzel az autóval az orosházi Pásztor András, szükség volt már bizonyos változtatásokra. Megerősítették a futóművet, kicsit megemelték a kasznit, haspáncélt, elektromos csörlőt kapott. Gyártottak hozzá vas trepniket, amikkel a homokból ki tudnak jönni elakadás esetén (használták is azokat a versenyen). Megtudtuk, a motorhoz különösebben nem nyúltak, a 2,5 literes dízel erőforrás így is elég komolynak mondható.

A Pásztor-Süle versenyző páros a tíz napos megmérettetés összértékelésében két budapesti duó előtt az első helyet szerezte meg a Saharun Budapest-Marokkó 2017 versenyen. A győztes autósok nem ülnek sokat a babérokon, már készülnek a júniusi újabb erőpróbára, a szlovéniai off-road versenyre.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.