Német hét – középpontban a megbékélés és Németország

A huszonnegyedik órában van a magyarországi németség, hogy megőrizze és továbbadja identitásának zálogát, az anyanyelvét – mondta Ritter Imre, a német nemzetiség parlamenti szószólója március 20-án, a német kultúra hetének ünnepélyes megnyitóján a Táncsics gimnáziumban. A programsorozat idén Németországot helyezi a középpontba vetélkedőkkel, versenyekkel megszólítva az érdeklődő gyerekeket.

– Ha körülnézünk itt az aulában, akkor megállapíthatjuk, hogy majdnem minden generáció képviselteti magát – kezdte köszöntőjét Dr. Abonyi Lajos, az orosházi német nemzetiségi önkormányzat első elnöke, majd kiemelte, a német nyelv és kultúra hetének idei mottója a Duna és József Attila folyóról írt híres versének egy sora, mi szerint „a harcot, amelyet ősink vívtak, békévé oldja az emlékezés”.
– A német nemzetiségi önkormányzat kicsit mindig visszanyúl a múltba, ez most is így történt. Itt látható elöl a Duna, amely összeköt minket, németeket és a magyarokat és ez most a megbékélésnek a szimbóluma – fogalmazott.

Az anyanyelv a jövő záloga

Köszöntőjét az Eötvös József Katolikus Óvoda műsora követte, majd Ritter Imre, a magyarországi németség parlamenti szószólója mondta el gondolatait hangsúlyozva, hogy az anyanyelv megőrzése a következő évek legfontosabb feladata.
– Szeretnénk a német nemzetiségi óvodákban, általános iskolákban, gimnáziumokban olyan szintre emelni a nemzetiségi nyelvoktatást, valamint a pedagógus, óvodapedagógus képzést és kialakítani a nemzetiségi bölcsődehálózatot, hogy ezeken keresztül vissza tudjuk adni a gyerekeinek a német anyanyelvüket – vázolta a tennivalókat.

A nyelv és a kultúra erősíti az együttműködést (Fotó: Kecskeméti Krisztina)

A nyelv és a kultúra erősíti az együttműködést (klikk a képre) Fotók: Kecskeméti Krisztina

Mint mondta, azok a gyerekek, akik ezt az intézményekben megkapják, már nevelhetik a saját gyermekeiket kétnyelvűként, ami elemi érdeke a magyarországi németségnek, hiszen identitásuk, kultúrájuk csak ideig-óráig maradhat e nélkül életben.
– A parlamenti képviselettel a huszonnegyedik órában ugyan, de óriási lehetőséget kaptunk. Most már több mint 50 német nemzetiségi intézményt vettek át az országos és a helyi nemzetiségi önkormányzatok. Szeptember 1-től mintegy 12 ezer gyermek fog olyan óvodában, iskolában tanulni, ahol német nemzetiségi önkormányzat a fenntartó – ismertette Ritter Imre, aki a megnyitó előtt Dávid Zoltán polgármesterrel is találkozott. Ennek kapcsán elmondta, úgy látja, a helyi és nemzetiségi önkormányzat, valamint az intézmények között példaértékű az együttműködés Orosházán.

Hogyan éltek a múlt századi németek Magyarországon?

Ezt támasztotta alá a folytatásban előadott kulturális program, amelyeket a Táncsics gimnázium diákjai mutattak be, megelőzve Dr. Blahó János igazgató zárszavát. Az intézményvezető aláhúzta, hogy a nyelvi és kulturális kapcsolatok jelentősen hozzájárulhatnak a közös munka fejlesztéséhez.

– Ennek egyik fontos eredménye, hogy a dél-alföldi régióban is két transznacionális nagyvállalat, a Mercedes, illetve a Knorr Bremse működik, és itt a közelünkben, Nagyszénáson pedig a Toolex – mondta.

Az együttműködést példázza az is, hogy a megnyitón kívül a gimnázium aulája biztosított helyszínt a keddi német nyelvű vetélkedőnek, amely két téma köré épült.
– Az egyik annak a négy tartománynak, illetve ezeken belül településeknek a mai helyzete, ahonnan az őseink a 18. század elején idevándoroltak. A másik a Magyarországon élő németségnek a tegnapi, tegnapelőtti szókincsét, életmódját, a romlatlan, az ipari forradalom előtti paraszti hétköznapokat öleli fel.

Képfelismerés, párbeszéd bemutatása és kvíz is volt a feladatok között, amelyeket háromfős csapatokban oldottak meg a diákok (Fotó: Kecskeméti Krisztina)

Képfelismerés, párbeszéd bemutatása és kvíz is volt a feladatok között, amelyeket háromfős csapatokban oldottak meg a diákok (klikk a képre) Fotó: Kecskeméti Krisztina

Ezt már Dr. Formann István, a német nemzetiségi önkormányzat második elnöke mondta el, miután a helyére ültette a vetélkedőn részt vevő 63 diákot. A háromfős csapatok között volt, amelyik már rutinos versenyzőként várta a kezdést, mások először vállalkoztak a megmérettetésre. Nagy Fruzsina és két társa az előbbiek táborát erősítették.
– Kaptunk előre információkat, hogy miket kell megtanulnunk, valamint plakátokat kellett készítenünk és párbeszédeket kellett begyakorolnunk, amiket a zsűrinek a plakát mellett kell előadnunk – részletezte a felkészülést hozzátéve, hogy nagy előnynek érzi a német nyelv ilyen szintű ismeretét, valamint azt is, szerinte élmény a kötelező tananyagtól mentes vetélkedés.

A keddi kvíz után szerdán az általános iskolások lépnek porondra negyediktől nyolcadik osztályig az írásbeli német versenyen, csütörtökön a hetedikesek és nyolcadikosok vetélkednek szintén Németországból. A hét a pénteki vers- és prózamondó versennyel zárul.


Az OrosCafé további használatához el kell fogadnod a cookie-k használatát. További információ

A cookie-beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül böngészel tovább az oldalunkon, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadot a cookie-k használatát.

Bezárás