- hirdetés -

Az orosházi származású történelem szakos okleveles középiskolai tanár, történész és muzeológus nem mindennapi figura. Munkája középpontjában a műemlékek állnak. Nemcsak kutató, gyűjtő, kiállító, hanem előadó és vezető is. Jelenleg főmuzeológusként a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum közlekedéstörténeti adattárának és fotótárának vezetői posztját tölti be, s emellett az ország több több mint 10 múzeumának a munkáját is segíti.


Staféta című sorozatunkban olyan orosháziakat mutatunk be, akik érdekes foglalkozást választottak, kimagasló eredményeket értek el. Az interjúalanynak a végén át kell adnia a stafétát. Szabó Noémi világbajnok testépítőtől Miszlai Zsolt, a  Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főmuzeológusa kapta.

Főmuzeológus. De mit is jelent ez pontosan?

Miszlai Zsolt a kulturális javakat nemcsak kutatja, feltárja, összegyűjti és megőrizi, hanem  írásban és szóban egyaránt bemutatja és meg is osztja az azokkal kapcsolatos munkájának tapasztalatait, eredményeit. Bel-, illetve külföldi tudományos konferenciákon tart előadásokat általában vasúti közlekedési, valamint közlekedéstörténeti témában. Szakterülete a két világháború közötti, különösen Trianon és a bécsi döntések kérdéskörét illető közlekedéstörténet.
– A muzeológus feladata elsőként a gyűjtés-feltárás-megőrzés és bemutatás együttes megoldása, továbbhagyományozva mindezt a jövő generációira. Számomra ezen tevékenységek egyike sem tud elkülönülni, mindent egyben kell látni, és ehhez ragaszkodni is kell – ismertette az orosházi származású Miszlai Zsolt mindennapi munkáját. – Főmuzeológusként igyekszem munkám eddigi tapasztalatait megosztani másokkal akár konferenciákon, akár a kutatók számára segítséget nyújtva, akik igen nagy számban látogatják adattárunkat, fotótárunkat. Nem utolsó sorban tanácsadással, tapasztalataimmal segítem a jövő generációit – hangsúlyozta munkája kapcsán.

(Fotó: Feketéné Rudó Szilvia)
A közlekedés történelmének megszállottja (Fotó: Feketéné Rudó Szilvia)

A diplomaszerzése óta szakmájában dolgozik, ahol szép karriert futott be. De hogyan kezdődött mindez?

Általános és középiskolai tanulmányait is városunkban végezte, mely kitűnő alapot nyújtott ahhoz, hogy sikeres felvételt nyerjen a Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Karára. Néhány évvel később az egykori Táncsicsos diák történelem szakos okleveles középiskolai tanár, történész és muzeológus képesítést szerzett.
– A miskolci tanulmányaim alatt kerültem közelebbi kapcsolatba a történelemmel, illetve muzeológiával a Miskolci Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Múzeum tudományos munkálatainak köszönhetően. Egy budapesti lehetőség révén pedig a diplomaszerzésem után a Budapest Történeti Múzeum Aquincumi Múzeumába 2000-ben, mint római kori gyűjteménykezelő. Ezután egy álláspályázat által a Közlekedési Múzeum adattári gyűjteménykezelője, segédmuzeológusa lettem – mesélte Zsolt pályafutása kezdetét.

Csapatban szeret dolgozni

Ezután persze végigjárta a ranglétrát, s előbb muzeológus, majd főmuzeológus lett, 2004-től pedig a múzeum közlekedéstörténeti adattárának és fotótárának vezetői posztját is ellátja. Időközben elvégezte a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának interdiszciplináris doktori képzését is.

A hatékony munkavégzés egyik alappillérének a jó csapatmunkát tartja.

(Fotó: Feketéné Rudó Szilvia)
(Fotó: Feketéné Rudó Szilvia)

– Erre mindenképpen szükség van, hiszen akár egy műtárgy mozgatása, kölcsönbe adása, illetve egy fotó másolása is többemberes, kutatómunkát és szervezést igénylő tevékenység eredménye. Saját csapatom, munkatársaim egyeztetéssel, értekezletekkel, pontos iránymutatással végzik azt a munkát, aminek következtében egyik helyről a másikra kerülnek műtárgyaink, nyílnak meg új kiállítások országszerte, jelennek meg illusztrált cikkek – hangsúlyozta Zsolt, akinek többek között jelentek már meg írásai a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum évkönyveiben, a Trianoni Szemlében és a Közép-Európai Közleményekben.

A konferenciákon tartott előadásanyagai is gyakran olvashatóak, melyeket általában maga a szervező jelentet meg. Munkája kapcsán gyakran járja az országot is, s képviseli intézményét, melynek számos vidéken működő részlege van.
– A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum több filiáléval rendelkezik országosan, így nem csupán budapesti a munkavégzésünk, a városligeti Közlekedési Múzeum és Repüléstörténeti Kiállítóhelyen, a Műszaki Tanulmánytáron, az Elektrotechnikai Múzeumon, és az Öntödei Múzeumon és a Vasúttörténeti Parkon kívül akár Parádon a Kocsimúzeumban, Miskolcon a Kohászati Múzeumban, Várpalotán a Vegyészeti Múzeumban, Székesfehérváron az Alumíniumipari Múzeumban, vagy Keszthelyen a Helikon Kastélymúzeumban is találkozhat velünk személyesen, illetve munkáinkkal az érdeklődő. Sorolhatnám még a látogatható műemlékeinket, akár a kisvasutakat is országszerte, szóval mindenhez van közünk – emelte ki a főmuzeológus.

Bélyegbe zárt történelem

Tőle származik a Második Világháború Teljes Történetei néhány kötete is, de szívesen emlékszik vissza más munkáira is.
– Minden évben felkér bennünket a Magyar Posta bélyegkibocsátási javaslattal, amelyek egy-egy közlekedési aktualitást mutatnak be évfordulós szinten, ezek általában a saját javaslataim, illetve a kezeim közül kerülnek ki maguk a fotók a grafikusok további ténykedései elé – mesélte Zsolt, akinek jelenleg a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Liget Projekt által támasztott helyzetüknek megfelelő állományvédelmi, költöztetési munkálataival telnek napjai.

Sok időt tölt az íróasztal mellett (Fotó: Feketéné Rudó Szilvia)
Sok időt tölt az íróasztal mellett (Fotó: Feketéné Rudó Szilvia)

– 2015. áprilisától 2018, illetve 2019 márciusáig múzeumunk főépülete a Városligetben zárva tart. A tervek szerint eredeti állapotban újítják fel az épületet, tehát az 1899-es megnyitás állapotában kapja vissza a nagyközönség és a munkatársak az eredeti valóságot, mintegy 9000 m2-es kiállítási és raktártérrel. Addig sajnos mindent filiálénk területén leszünk kénytelenek elhelyezkedni, illetve a Millenáris Parkban nyílik bemutató kiállításunk, hogy a nagyérdemű ne maradjon erre az időszakra közlekedési kiállítás nélkül – tette hozzá a történész.

Sokrétű munkája mellett azért jut ideje pihenésre is.
– Szabadidőnkben rengeteget kirándulunk, legyen az egy séta a hegyekben, vagy egy jó kerékpártúra, tehát feleségemmel együtt mindenképpen aktívan töltjük szabadidőnket! Nem utolsó sorban rákattantunk a pecázásra, és kutyusunkkal folyamatosan járjuk Magyarország horgásztavait, folyóit. Ezen kívül természetesen jó lokálpatriótaként havi szinten utazunk Orosházára, ahol a családon kívül alkalomadtán az orosházi múzeumigazgatóval, Rózsa Zolival is találkozunk – fűzte hozzá a szakember.

Miszlai Zsolt egyik gyermekkori barátjának és volt osztálytársának, dr. Faludi Rolandnak adja át a Stafétát, aki jelenleg a Brüsszelben működő Európai Bizottság Éghajlat-Politika Főigazgatóságán dolgozik jogászként.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.