- hirdetés -

A Marussia csapatát erősítette, de most a világ egyik legjobb Forma 1-es alakulatánál dolgozik. Az orosházi srác olyan eszközöket tervez, amikkel akár 1,5 másodperc lehet a kerékcsere ideje.


Éppen egy évvel ezelőtt írtunk arról, hogy az orosházi Hegedűs Andor a Forma 1-ben, a Marussia csapatánál dolgozik. 2014 végén azonban – szakzsargonnal élve – a rajtrács végéről az elejére ugrott. Na persze nem versenyzőként, hanem tervező mérnökként. Eddigi alakulata, a Marussia a 2014-es szezon végére a megszűnés szélére sodródott, komoly anyagi gondokkal küzdött, sok fejlesztő mérnök hagyta el a csapatot. Látva a leépülést, Andornak sem volt más választása, új munka után nézett.

Mikor lett számodra egyértelmű, hogy váltani kell?

– A nyári szünet után már egyre több volt a baljós előjel, bár mindenki nagyon bízott abban, hogy sikerül új befektetőket találni. Pár hónappal a Marussia csődje előtt már nézelődtem, milyen állás lehetőségek vannak.

Hogyan jött a képbe a Red Bull?

– Két állásinterjúra mentem el, két top csapathoz. Abban a szerencsés helyzetben találtam magamat, hogy mindkét helyről álláslehetőséget is kaptam. A Red Bull ajánlata végül szimpatikusabb volt.

Ez mit jelent?

– Az egész csapat izgalmas, dinamikus, kreatív, nem félnek bevállalni új ötleteket még akkor sem, ha ez kockázatokkal jár. Ez a hozzáállás nagyon közel áll hozzám, azt hiszem, mentalitásban olyan vagyok, mint a Red Bull.

Andor és a Red Bull - jövőre már az ő munkája is benne lesz az autóban
Andor és a Red Bull – jövőre már az ő munkája is benne lesz az autóban

Mekkora váltás egy sok gonddal küzdő kiscsapat után az egyik legjobbhoz kerülni?

– Hatalmas a különbség minden téren. Teljesen lenyűgözött a Red Bull szervezettsége, struktúrája, felszereltsége. Olyan precíziós gépeik vannak, hogy a mérnökök bátran elengedhetik fantáziájukat, van pénz és erőforrás a legvadabb ötletek megvalósítására is. Talán a legnagyobb hasonlóság a régi és új csapatom közt az emberek professzionalizmusa és segítőkészsége.

Kerékcsere 1,5 másodperc alatt?

Adódik a kérdés: ilyenkor viszed magaddal a technikai titkokat is? Bár azért az nem valószínű, hogy a Marussia többet tud a Red Bullnál.

– Annak ellenére, hogy a Red Bull élcsapat, van egy-két felszerelés, amire ráfér már a frissítés. Jó pár ötletet hoztam magammal, amik alapján kicsit jobban szervezetté és modernebbé tudom tenni a csapat eszközeit, amiket tervezek.

Megtudható mik ezek az eszközök? Vagy ezek hétpecsétes titkok?

– Részletekbe inkább nem mennék bele, de olyasmire kell gondolni, hogy a jól bevált pár éves eszközöket modernebbre, könnyebbre, okosabbra, hatékonyabbra tervezem. Így ezeket könnyebb használni, többet tudnak, gyorsabbak és olcsóbb szállítani őket. Ezen felül persze folyamatosan kísérletezünk új ötletekkel is amik segítségével a jövőben előnyre tehetünk szert. 2014-ben a Red Bull többször is megelőzte ellenfeleit a verseny alatt a kerékcserék során, mert hatékonyabb eszközökkel, gyorsabbak voltak. A jelenlegi világrekordot is mi tartjuk ebben.

Hol dolgozol, és mi a feladatod?

– Továbbra is a tervező irodában dolgozok, és a munkaköröm is ugyanaz mint az előző csapatomnál. Ez azt jelenti, hogy a precíziós beállító eszközök és a 2 másodpercnél is gyorsabb kerékcserét végző felszerelés fejlesztése az én felelősségi körömbe tartozik.

Ha már a kerékcsere: kívülről nézve hihetetlen, hogy 2 másodperc alatt ki lehet cserélni egy kereket. Mi ennek az egésznek a titka? És szerinted meddig lehet ezt a szintidőt csökkenteni?

– Szerintem 1.5 másodperc alá nem lehet menni, amíg emberek végzik a kerékcserét, mert itt már fizikális határokba ütköznénk. De addig le lehet szorítani, ezen dolgozom.

Szakmailag mekkora előrelépés ez a váltás?

– Ez hatalmas lehetőség és minden szempontból nagy előrelépés is egyben. Abból a szempontból nagyobb a nyomás, hogy itt már a dobogós versenypozíció áll vagy bukik azon, hogy a boxutcában ki a gyorsabb és megbízhatóbb. Szakmailag továbbra is nagyon nagy az elvárás és megállás nélkül fogok továbbra is azon dolgozni, hogy a csapatom előre jutásához én is hozzájárulhassak a munkámmal.

© Paul Gilham/Getty Images
© Paul Gilham/Getty Images

Mennyire ismerkedtél meg a csapattal?

– Még így pár hét után is eltévedek a gyárban. De a közel száz emberből akiknek eddig bemutattak, már vagy tíznek sikerült megjegyeznem a nevét. Ez is eredmény, nem? (nevet)

Mennyire ismerkedtél meg a versenyzőkkel? Azt láttam, hogy Ricciardóval már fotózkodtál a bálon.

– Ricciardóval pár szót váltottam és egy közös fotót kértem. Vettellel is van már közös képem, ami az utolsó Red Bullos napján készült. Azért lássuk be, túl mélyreható kapcsolatom nincs a pilótákkal. A Toro Rosso jövő évi versenyzőjét Carlos Sainz Jr-t pedig pár hete a biztonsági előírások ellenére én engedtem be a gyárba, mert az egyik ellenőrző kapu nem engedte át… még szerencséje, hogy felismertem egyből…

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.