- hirdetés -

Két orosházi és két békéscsabai nekivágott a több mint 8 ezer kilométeres kalandnak. Autópályán, földúton és sivatagban egyaránt autóznak, hogy február közepén elérjék az áhított úticélt, Gambia fővárosát, Banjult. Ez a jól ismert Budapest-Bamako Rally, aminek mottója: bárki, bármivel, bárhogy.

Budapestről, a Kopaszi-gátról indult a nagy túra január 24-én, ahol a Körös-Bamako Team is jelen volt. A csapatnak saját Facebook oldala van, ott így írták fel, kinek mi a feladata. Pásztor András csapatvezető; Dr. Muntyán János egészségügyi igazgató; Hevesi József technikai igazgató; Dr. Sándor Csaba zarándok, háború esetén túsz. Az indulás előtt még Orosházán beszélgettem a versenyzőkkel, ahol lejött, – és a fenti a csapatnévsorból is látszik – hogy ezt a túrát inkább kalandnak, mint versenynek tekintik.

A bontószökevény

– Nyár elején jött az ötlet, hogy benevezünk a túrára Józsival. Szervezés közben csatlakozott hozzánk a két doki, így gyorsan nagyobb autó után kellett néznünk – mesélte Pásztor András.

Az útra egy 1998-as Mitsubishi Pajerot készítettek fel.
– Turbódízel motor hajtja, fénykorában 100 lóerős volt, most fogalmunk sincs mennyi, amennyi megmaradt – veszi át a szót nevetve Hevesi József. – A jármű erre a túrára lett összepakolva, és megerősítve. Kapott egy haspáncélt, és a futóművekhez erősített rugókat, de más eget rengető átalakítást nem végeztünk rajta. El is neveztük bontószökevénynek és sűrűn imádkozunk, hogy kibírja az utat.

A csapat indulás előtt: Dr. Sándor Csaba, Pásztor András, Dr. Muntyán János, Hevesi József (Fotó: Melega Krisztián)
A csapat indulás előtt: Dr. Sándor Csaba, Pásztor András, Dr. Muntyán János, Hevesi József (Fotó: Melega Krisztián)

Úgy tervezték, hogy túrázóként indulnak, de közben úgy döntöttek, inkább a versenybe neveznek be. Ez annyiban nehezebb, hogy minden napra adott feladatot kell teljesíteni, vannak útitervek, megadott pontokat kell érinteni útközben, amiket le is kell fotózni, illetve a műholdas nyomkövető is rögzíti a pozíciót, amivel igazolni tudják, hogy ott voltak.

Azt, hogy ki mikor és mennyit vezet nem tervezték meg előre. Azt mondták, útközben kiderül, ki bírja jobban, az ül majd a volánnál.
– A feladat adott, végig kell menni. Minden egyéb eredmény csak hab a tortán. Nekünk is óriási kihívás lesz, improvizáció az egész út, főleg az afrikai részen a sivatagban. Úgy érezzük, felkészültünk, de majd ott kiderül – fogalmazta meg a lényeget dr. Sándor Csaba.

Adományok a szegényeknek

De mi történik, ha lerobbannak útközben?
– Tartalék alkatrészt nem nagyon tudunk vinni, hiszen kevés a hely. Európában nem túl nagy gond szervízt találni, a sivatagban azért ez már nem olyan egyszerű. Van néhány koordinátánk, hogy Afrikában hova menjünk, ha elromlott az autó. Elméletileg ott értenek a járművekhez, de azért erre nem tennénk rá a nyakunkat – vetíti előre a várható nehézségeket Hevesi József. Ha bajba jutnak CB rádión, mobiltelefonon vagy műholdas telefonon kérhetnek segítséget, a szervezők mindenre fel vannak készülve.

Az autóban körbenézve világosan látszik, minden apró hely maximálisan ki van használva, padlótól a plafonig állnak a felszerelések, ruhák, csomagok, sátrak. A tetőcsomagtartó is teljesen tele van, de nem alkatrésszel, vagy élelemmel, hanem iskolai füzetekkel, tollakkal zseblámpákkal. A futam ugyanis minden évben kiemelkedő karitatív esemény Maliban és Mauritániában. Minden csapat ajándékokkal és adományokkal felszerelkezve érkezik a világ 5. és 6. legszegényebb országába.

– A Budapest-Bamako Rally egyik legfontosabb és legemberibb része a jótékonyság. Nagyon szegény emberek élnek ott, a gyerekek többsége még iskolába sem jár, ezen enyhítünk némileg az adományokkal. Azt tervezzük, hogy mi személyesen adjuk át ezeket a tárgyakat az ottaniaknak, hiszen tudni akarjuk, hogy minden jó helyre kerül – fogalmazza meg Pásztor András.

Jobb láb a gázon

Ebben a pillanatban befut a negyedik csapattag is, dr. Muntyán János. A késésért elnézést kér, és kiengesztelésül elő is kap a kabátjából néhány üveg kacsamájkrémet, amit az egyik szponzoruk ajánlott fel nekik. Sok támogatójuk van, elég csak ránézni az autó fotójára, látszik a rengeteg matrica. Vállalkozók, cégek, magánszemélyek kisebb-nagyobb dolgokkal segítik a kalandos utat. Az OrosCafé is beállt a sorba, médiatámogatóként beszámolunk majd a verseny fontosabb állomásairól.

Elindultak Budapestről (MTI Fotó: Beliczay László)
Elindultak Budapestről (MTI Fotó: Beliczay László)

De hogy Muntyán doki se maradjon megszólalás nélkül, indulás előtt gyorsan nekiszegezem a kérdést: mit vár a csapattól?
– Elsősorban azt, hogy február 9-én beérjünk a célba. De mivel versenyen indulunk, így a jobb láb végig a gázon lesz. A kiváló hangulat adott, ez pedig átsegít majd minket a nehézségeken. Azt hiszem, néhány kilóval könnyebben érünk majd haza, főleg, ha sokszor kell kiásni az autót a homokból – teszi hozzá nevetve.

Ezután elkészültek a búcsúfotók, a csapat bepréselte magát az autóba és nekivágtak a nagy kalandnak. A múlt hét pénteki rajt után át autóztak Dél-Európán. Január 27-én átkeltek a Gibraltári-szoroson és hétfő estére meg is érkeztek az első afrikai állomásra, a marokkói Chefchaouen településre. Kedden innen indultak tovább, az útjukat ide kattintva követhetitek a Facebook oldalukon.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.