- hirdetés -

Az MSZP-s képviselők kezdeményezésére ültek össze a képviselők, hogy még egyszer vitázzanak a helyi buszközlekedésről. Óriási szócsata után maradt minden, holnap életbe lép az új menetrend.

Néhány hete forrnak az indulatok a március 1-jétől életbe lépő helyi buszközlekedés témájában. A külterületen élők szerint rossz az új menetrend és úgy ítélik meg, hogy a fejük felett a véleményük megkérdezése nélkül döntöttek a témában. Ezért tiltakozó akciót is szerveztek, több mint 600 aláírást gyűjtöttek össze. A képviselőjük ezt végül nem adta át a polgármesternek, akivel külön megbeszélést folytatott a héten.

Az MSZP-s képviselők azt szeretnék elérni az ülésen, hogy maradjon a régi menetrend, ne változzon semmi, ne lépjen életbe a Körös Volán új szerződése. dr. Dancsó József polgármester szerint azonban nem lehet változtatni egy olyan szerződésen, ami még életbe sem lépett, ez súlyos jogi aggályokat vetne fel. A városvezető úgy érvelt, hogy a helyi közlekedést biztosítani kell, ehhez a város 30 milliót biztosít, és a mostani ellenzéki akció éppen a közlekedést veszélyezteti. De lássuk, mire jutnak egymással a képviselők.

15:32 – 15:47

Ügyrendben az MSZP-s Füvesi Sándor azt javasolja, hogy a kérdések, interpellációk napirend is kerüljön napirendre. A jegyzői válaszból kiderül, az indítványban ezt a szándékot jelölni kellett volna, mivel ez nem történt meg, így nem kell ilyen napirend. Füvesi reflektál, az ülést 9 órára kérték összehívni, nem így történt, ezért szerinte nem okozhat gondot, ha bővítik a napirendek sorát. Hegedűsné, dr Hegedűs Mária főjegyző viszontválaszol: a polgármesternek három napon belül kell összehívnia az ülést, de hogy hány órára, arra nincs szabályozás, ellenben a napirendi pontokkal. Tehát nem nem lesz kérdések, interpellációk napirend.

Előterjesztőként dr. Dancsó József polgármester szóban ismerteti a helyi buszközlekedés kapcsán az utóbbi hetekben kialakult helyzetet. – A testület és jómagam is nagyon fontosnak tartjuk, hogy a helyi tömegközlekedés biztosítva legyen. Sajnos ezt az elképzelést a szocialisták folyamatosan támadták, mert mindig sokallták a helyi buszközlekedés biztosítása érdekében adott városi kompenzációt – fogalmazott. Dancsó a korábbi évek testületi ülésének jegyzőkönyveiből idézett Fetser Jánostól, Bogdánffy Csabától és Füvesi Sándortól, akik több hozzászólásban is hihetetlenül magasnak nevezték a 2010-es évben adott 25 milliós kompenzációt a volánnak.

A polgármester az ülés kezdetén az előzményekről szólt (klikk a képre) Fotók: Rajki Judit

– Önöknek is tudniuk kell, hogy a közlekedési társaság két forrásból biztosítja a bevételt, az egyik a jegy és bérletárakból származó bevétel, a másik a városi kompenzáció. Tapasztalható, hogy csökken az utasok száma Orosházán is. Kiszámoltuk, hogy mekkora összegre van szükség, hogy biztosítani tudjuk a közlekedést Ez az összeg az, amit a szocialisták folyamatosan támadtak, ebből az következik, hogy szerintük vagy a jegyárak emelkedjenek, vagy a futásteljesítmény legyen kevesebb. Lejárt a szerződés a volánnal szerződés, mi azt tűztük ki célul, hogy változatlan jegyárak mellett, de kevesebb városi kompenzáció mellett tudjuk biztosítani a szolgáltatást. Megoldásként a futásteljesítmény csökkentése merült fel. Ezekből a feltételekből kiindulva készült el az előterjesztés a tavaly szeptemberi ülésre – folytatta a szóbeli előterjesztést.

Dancsó kiemelte, hogy az elmúlt hónapokban 13 alkalommal tájékoztatott a média a volánt érintő változásokról, témákról. Úgy vélte, hogy az elmúlt hetekben forrósodott fel a hangulat, korábban senki nem foglalkozott a témával, most viszont igen. Hozzátette, hogy egy be nem jegyzett csoport aláírásokat gyűjtött, amit egy volt szocialista képviselő számolt össze, így szerinte az MSZP-sek gerjesztették a hangulatot. Elmondta, hogy a rákóczitelepiek képviselőivel, a Botos házaspárral egyeztetett, akik végül nem adták át neki az aláírásokat és a petíciót.

– A jogi helyzet az, hogy szeptemberben elfogadta a testület a menetrendet, nyilvános felhívás lett közzétéve, amire egy szolgáltató jelentkezett. A Körös Volán pályázatát február elsején elfogadták, ami március elsejével hatályosul. Az MSZP kezdeményezte, hogy változzon meg a szerződés, de azt nem részletezték, hogyan. Jogilag aggályos az MSZP kezdeményezése, azt kockáztatja, hogy nem lesz helyi tömegközlekedés Orosházán, akár per is lehet belőle. Ezt megítélésem szerint a józan gondolkodású szocialisták sem tennék, belátják, hogy nem szabad a város tömegközlekedését veszélyeztetni, még akkor sem, ha az önök célja a káosz. Azt javaslom, hogy március elsejével lépjen életbe a módosított menetrend, és június 30-ig térjünk vissza ezekre a kérdésekre, és szakmailag tárgyaljuk meg, hogy kell-e változtatni a hatályos menetrendet. Ez a jogszerű, és a lakosok érdekét egyaránt szolgáló út – zárta Dancsó.

15:48 – 15:53

Fetser János és az MSZP ellenzi a változtatást

Fetser János MSZP-s frakcióvezető visszautasítja a frakciót ért címkézéseket: – Mi nem akartunk tömegközlekedést? Mi nem azt mondtuk, hogy nem kell, hanem azt, hogy van egy állami cég, ami kap egy állami támogatást, tehát az adófizetők pénzéből támogatást, emellett kap önkormányzati támogatást is. Több módja is lett volna ezt kezelni. Én 10 évig meg tudtam állapodni velük úgy, hogy nem csökkent a járatok száma. A településrészen élők az új menetrend megjelenésével lettek tisztában azzal, hogy mit is jelent a változás. Az önök döntés mechanizmusa azt eredményezte a városban, hogy a rászorultak, a munkanélküliek, folyamatosan elszegényedők az önök döntéseinek a következtében egyre rosszabb helyzetben vannak. Ön olyan, mint a kormány, folyamatosan hazudik. Honnan veszi, hogy az MSZP majd valami kiadványt fog kiadni, mi nem voltunk ott a rákóczitelepi eseményen, nem kértünk senkit, hogy írja alá az íveket. Leírták, hogy miért előnytelen számukra a változás. Dölyfös magatartás, ami jellemzi önöket, hogy mi eldöntjük, a többiek meg majd alkalmazkodnak. A Körös Volán csökkentheti a költségeit, megvizsgálta egyáltalán, hogy megalapozottak-e a költségei? Önök semmibe veszik az emberek érdekeit, hiszen többen elmondták, hogy például a 11 órási buszra fel sem férnek az emberek és a kismamák, annyira tele van.

15:53 – 15:59

– Sajnálom, hogy az itt élők ügyéből pártpolitikai kérdés lett, de ezt rendbe kell tenni, és egy mindenki számára elfgadható megoldást kell találni – mondja Németh Norbert jobbikos képviselő, aki szerint Dancsó csúsztat. – Nem a testület, hanem a testület Fideszes többsége szavazta meg a változást. Önök 7 éve regnálják a várost, azóta 210 milliót adtak a volánnak. Ebből a pénzből vehettek volna mikrobuszokat, amit a csökkenő utasszám is alátámaszthat. Valóban nem kötelező a városnak a helyi buszközelekdést biztosítani, de nem kötelező a főtér építése sem.

Dancsó nem érti, hogy az előbb az volt a kifogás, hogy nem férnek fel a buszra az emberek, most meg mikrobuszokról van szó, és kéri, hogy ezt majd fejtse ki Németh Norbert.

Kovács Árpád Rákóczitelep képviselője szerint sem kellene, hogy a téma politikai vitát generáljon. – Máricus 7-én lakossági fórum lesz Szeretném, ha ezen a fórumon a lakosság által elhangzott kérések és kérdések polgármester úrnál mehallgatásra találnának. Szeretném, ha nem lenne olyan rákóczitelepi kismama, aki nem fér fel a buszra, ha nem lenne olyan munkavállaló, aki nem ér be időben a munkahelyére, ha nem kellene 5 órakor elindulniuk otthonról, hogy 7 órára beérjenek Orosházára. Már elmondtam a telepiek felé, hogy tudunk változtatni a menetrenden, ha kell, úgy gondolom nyitott ajtókat döngetünk.

16:00 – 16:09

– Érdekes perceken vagyunk túl, mert megszólalt Rákóczitelep képviselője – jegyzi meg Füvesi Sándor (MSZP). – Szeretném elmondani, hogy nem először beszélünk a témáról. Akkor szeptemberben szinte szóról szóra azt mondtuk el, amit most a telepiek és tornyaiak. Nem pártpolitikai kérdést csinált belőle az MSZP, nem közleményeket adtunk ki, hanem végeztük a képviselői munkánkat. Akkor Szentetornya képviselője tömören annyit szólt hozzá, hogy szüntessenek meg járatot, a rákóczitelepiek képviselője meg hozzá se szólt. Mondhatnak, amit akarnak, úgy döntöttek, hogy kevesebb lesz a busz. A 10 több mint a 4 (utal a képviselői arányra). Önök annyi támogatást adtak a volánnak, amennyit akartak, úgy változtatták meg a menetrendet, ahogy akarták. Ne mondjon olyat, hogy a szocialisták nem akarnak közlekedést, mert ezt nem mondtuk. Amikor szocialista városvezetés volt, akkor néhány millió forint volt a támogatás, az önök idején ez megváltozott, jelentősen emelkedett. De azt soha nem mondtuk, hogy ne legyen tömegközlekedés. Azért kértük, hogy legyen rendkívüli ülés, hogy polgármester úrnak lehetőséget adjunk, hogy végre végezze a munkáját és képviselje a lakosokat, de ezt nem tette meg.

Rucz József Szentetornyát képviseli és mivel Füvesi megszólította, reagál: – Egyszer sem voltak kint “tornyán”, jöjjenek ki, és nézzék meg milyen a közlekedés és akkor majd kiderül, ki hantázik.

Kovács Árpád is reagál Füvesinek: – Ne legyen illuziójuk, nem fogok soha az önök pártja mellé állni, távol állunk egymástól világnézetileg. A menetrend egy terv, ha van benne hiba, akkor ki kell javítani, és erre most a polgármestertől biztosítékot kaptam, hogy ez így lesz. Több telepi lakos megkeresett, őket is biztosítottam, hogy a menetrendet tudjuk majd korrigálni, amennyiben az szükséges.

Németh Norbert visszatért korábbi felvetésére, mely szerint vállalkozók vagy akár az önkormányzat közreműködésével lehetne megoldani a helyi közlekedést, és így nem csak a volánnak kifizetett kompenzáció maradna Orosházán, hanem munkahelyet is teremtenének. – Ha ki lehetett szervezni a megállók takarítását és síkosságmentesítését, akkor ki lehetne ezt is.

16:10 – 16:16

Gémes Tibor a Körös Volán személyszállítási igazgatója

Gémes Tibor személyszállítási igazgató a Körös Volán részéről kért szót. – A volán a pályázati szabadság lehetőségévél pályázott. Lehet, hogy önök magasnak ítélik a költségeket, de én úgy tudom, hogy országos viszonylatban ez viszonylag alacsony. Ha olyan nagy nyereség lenne ezen, akkor nem csak a Körös Volán pályázott volna. A Volán pályázott arra a menetrendre, ami ki volt írva. Azt gondoljuk, hogy szakmailag, utasforgalmilag ez a menetrend bevezethető, társadalmi hatását nem vizsgáltuk, ez nem is feladatunk. 500 fő/hó bérletvásárló diákot és iroda rendszerben dolgozókat ez a változás nem érinti, ez a közlekedők ⅔. Azokon az időpontokban, amikor kevesebb az utas, ott lesznek változások. Lehetnek olyan szempontok, amire mi nem gondoltunk, de lehet változtatni. Szokás, hogy amikor változás van, azt átvizsgáljuk, figyeljük a történéseket, és tudunk intézkedni. A volánnak jobb lett volna a régi menetrend, hiszen az nagyobb teljesítményt jelentett. Mi nem látunk olyat, hogy ne lenne biztosított a közlekedés. Elhangzott egy babakocsis utazás, ez viszont nem menetrend, hanem eszközfüggő. Orosházán nincs olyan buszállomány, ami erre jó. A minibusz közlekedési forma drágább, lehet ezt, de csak a mostani buszállomány mellett. Mi péntektől kezdve folyamatosan figyeljük a menetrend kapcsán történő eseményeket, ha szükséges, akkor az utasok közlekedésének biztosítása érdekében akár még aznap újabb járművet rendelünk forgalomba.

16:17 – 16:22

Elekes Lajos társadalmi alpolgármester bemutat egy táblázatot, hogy egy 5 év alatt 33 százalékkal csökkent az utasok száma a Körös Volán járatain Orosházán. – Csökken a bevétel, veszteséges lesz. Növelheti a jegyárakat, szerintem ezt egyik frakció sem akarja. Az önkormányzat hozzásegíti a vállalkozót ahhoz, hogy ne legyen veszteséges. Az MSZP-sek ezt folyamatosan bírálták, ezt figyelembe vette a városvezetés, ezért nem akartuk tovább emelni a támogatást. Így viszont nincs más logikus megoldás, hogy a szolgáltatás csökkenjen. Orosháza egy élhető, klassz város. De óriási területen, kis lakosságszámú, ez azt is jelenti, hogy nagy távok vannak így drágább a tömegközlekedés, mint egy sűrű lakosságszámmal rendelkező városban – vont párhuzamot Orosháza és Miskolc eltérő településszerkezetéből adódó feladatok között. – Voltuk a Városi és Elővárosi Közelekedési Egyesületnél (VEKE), hogy az ottani közlekedési szakemberek tudnak-e jobb menetrendet mondani. Nem tudtak. A Körös Volán segített a menetrend kiállításában, hiszen neki vannak információi. Egy másik lehetséges pályázó tönkrement, még mielőtt kiírtuk volna a pályázatot. Egy életbe sem lépett szerződést még azelőtt módosítani, hogy nem indult el, nagyon veszélyes. Most közpénzt herdálunk el azzal, hogy itt vagyunk. Ezt sokkal egyszerűbben meg lehetett volna oldani.

16:23 – 16:27

Füvesi Sándor: – Nem gondolom úgy, hogy közpénzt herdálunk el, mert ha Rákóczitelep és Szentetornya lakossága érdekében felszólalunk, az képviselői munka. A 2006 előtti időszakban az akkori MSZP-s polgármester úgy alkudozott a volánnal, hogy ne változzon a menetrend és ne kapjon több pénzt a volán. Ez 2006 után már nem így volt, egyre több pénzt kapott a Körös Volán – mondja Füvesi, aki kiemeli, hogy a Fideszes vezetés infláció feletti mértékben emelte a jegyeket, elvették a nagycsaládosoktól a bérletet, így persze, hogy kevesebben utaznak a buszokon. – Felhatalamzzuk polgármester urat, hogy nulla óra egy perckor módosítsák úgy a menetrendet, hogy a régi lépjen érvénybe – mondja Füvesi, ami Dancsó szerint komolytalan. Zalai Mihály alpolgármester pedig felelőtlennek is nevezi az MSZP-s képviselőket. – Azért felelőtlen, mert önök azt akarják, hogy olyan döntéseket hozzunk, ami veszélyezteti, hogy péntek reggel eljussank a a munakhelyre az emberek, iskolába a gyerekek – fogalmaz. Németh Norbertnek reflektálva kéri, nézzen utána, melyik évben, mennyi pénzt adott a város a volánnak, mert nem 210 milliót, a vállalkozói ötletét pedig dolgozza ki, mert ez így “lázálom”. – Az MSZP-t nem érdekli sem a gyökeresi, sem a telepi emberek sorsa – mondja Zalai, aki korábbi testületi ülések jegyzőkönyveiből idézi, hogy a szocialisták kifogásolták a támogatás mértékét, amiből az következik az alpolgármester szerint, hogy emelni kell a jegyárakat.

– Olyan módon változtatni, hogy holnaptól legyen másképp, az felelőtlen javaslat. Számításokat kell végezni, mérni kell az utasok eljutási lehetőségét. Ha változás kell, nyitott kapukat dönget mindenki, de ahhoz vizsgálni kell a következő hetek, hónapok helyi közlekedését. A legfontosabb, legtöbbeket érintő járatok tekintetében nem történt változás, a jegyárakat szinten tartottuk.

16:28 – 16:43

Németh Béla szerint a busztéma a politikai megnyilvánulás eszköze lett. – Orosháza busz igénybevétele folyamatosan csökken, tehát egyre kevesebb a bevétel. Ha fenn akarjuk tartani a helyi közlekedést, akkor hozzá kellett nyúlni a rendszerhez. Meghirdettük közbeszereztetésre, annak reményében, hogy sokakat érdekel ez a busás piac, de nem jöttek. Sok éves együttműködés alapján adta be a Körös Volán a közbeszerzésüket, amiben mi kikötöttünk sok mindent (a busz évjárata, megközelíthetőség, stb.). Ez alapján a szerződés alapján szolgáltattak az elmúlt öt évben, ami most letelt, új közbeszerzést kellett kiírni, erre is a Körös Volán jelentkezett. Folyamatos kényszer van az önkormányzatokon, hogy költséget kell csökkenteni, felül kellett vizsgálni a lehetőséget. Alkalmazkodni kell nyilván a folyamatosan változó igényekhez, de most még ki se próbálták az érintettek, hogy milyen számukra az új menetrend. Valaminek kellett lennie a háttérben, hogy ilyen mértékű az ellenérzés. Olyan menetrend nem lesz, ami mindenkinek megfelel.

Németh Béla szerint a busztéma a politikai megnyilvánulás eszköze lett

Elekes Lajos szerint lassan az a helyzet, hogy mindenki ért a menetrend készítéséhez, csakúgy mint a focihoz. – Ha van egy igény az utasok részéről, bármely képviselőhöz érkezik a jelzés, annak kötelessége lépni és meg is teszi. Amúgy a magyar ember bölcs, eljöttek, hogy petíciót adjanak át, meghallgatták a tájékoztatást majd hazamentek, és nem is adták át a petíciót.

Bogdánffy Csaba Kovácsnak Árpádnak reagál a telepiek képviseletére vonatkozó szavaira, és azt kérdezi, hol volt ő és Rucz József, amikor ezt a tervezetet elfogadták. Majd a polgármester szavait kritizálja: – Ez a jellemző, majd mi megmondjuk a tutit, politikai haszonszerzés érdekében dolgoztok, a rendet bolygatjátok, stb. Annyit szeretnék mondani, hogy az önök egész tevékenysége egy politikai haszonszerzés. Engem felkeresett két szülő, akiknek telepre jár a gyereke, akiknek most kedvezőtlen a változás. Ismerem a helyzetet, mert kijárok szakkört tartani. Hogy jutnak ki a pedagógusok órakezdésre? Egy órával hamarabb keljen fel ezért? Van olyan gyerek, aki nem jár be első órára, mert nincs olyan busz, amivel beérne. Botosék tudomásul vették, amiről a polgármester tájékoztatta őket? Maga azzal kezdte, hogy jogi aggályokat vet fel az eljárásuk, hát persze, hogy két rákóczitelepi polgár hazament a petíció átadása nélkül.

16:44 – 16:59

Fetser János kap szót: – Egy erkölcsileg megbukott lelkész ne oktasson ki minket… (a polgármester jelezte, hogy ez nem a témához tartozik. Majd Fetser képviselő a hangját felemelve folytatta Kovács Árpádhoz intézett személyes szavait, így elvették tőle a szót. Fetser János továbbra is folyamatosan bekiabált, és nehezményezte, hogy nem beszélhet tovább.

Rucz József arra hívja fel a figyelmet, hogy korábban is lehetett egyeztetni a Volánnal és változtatni ha kell. – Szentetornyán ilyen probléma nem volt és nem is lesz, ha megkeresnek az emberek, megoldjuk a kéréseiket.

Dávid Zoltán (Fidesz) szerint érthetően vázolták a buszközlekedéssel kapcsolatos helyzetet, ha a szocialista verziót fogadná el a testület, akkor a helyi közlekedés veszélybe kerülne. – Nem a politikai perpatvar keltése a cél, nyugalmat, biztonságot kell nyújtani. Meg kell és meg is fogjuk oldani a kérdést.

Fetser János kért ismét szót, de az SZMSZ szerint már nem jár neki, mire bekiabál, hogy gyáva a polgármester. Dancsó rendreutasítja Fetsert, és Bogdánffy Csabának adja meg a szót. Ő azt javasolja a fideszes képviselőknek, hogy fogják meg egymás kezét és menjenek egy kört a körjáraton, így képet kaphatnak döntésük súlyáról. – Az önkormányzati dolgozók feladata igen lecsökkent, jelöljön ki valakit a polgármester és találjon megoldást a telepiek problémáira, hogy megfelelő módon tudjanak utazni. Itt már nagyon nehéz indulatok nélkül beszélni, mert arra várunk, hogy vajon hogyan reagálnak az általunk elmondottakat.

Dancsó József megismétli az ülés elején mondottakat, és a 2010-es MSZP-s hozzászólásokat olvassa fel azzal kapcsolatban, hogy magasnak tartják a volánnak szánt pénzt. (A polgármester beszéde közben Fetser János folyamatosan bekiabál)

– Szeptember 21-én lett elfogadva a menetrend, nyilvánosságra került, sokan megismerhették, elmondhatták a véleményüket, de ebből mégis csak az utóbbi két hétben lett ügy, azért mert maguk így tupírozták fel. (Fetser képviselő ismét bekiabál, mire Dancsó megkérdezi, hogy volt-e gyerekszobája, mert nem úgy viselkedik, hiszen nem hallgatja meg a másikat, hanem ordibál. Parázs szópárbaj alakul ki Fetser és Dancsó között, majd a városvezető folytatja: – Ez nem hatalmi kérdés, én igyekszem szolgálatként felfogni, a településrészen élők érdekét képviselve. Meg kell találni az ésszerű kompromisszumokat, hogy ez a város valamennyi lakosának érdekét szolgálja. Ha ezen korrigálni kell, megtesszük. De számítások alapján, jogi aggályok nélkül, az ott lakók felvetéseit meghallgatva, higgadtan, nem ordibálva, mert így nem lehet előre jutni. Több mint egy órán keresztül beszélgettem Botosékkal, ők megértették az érveimet, önök nem akarják.

17:00

A határozati javaslat szerint a testület eredményessé nyilvánítja a kiírt pályázati eljárást, és hatályban tartja a február elsején meghozott döntését. Az életbe lépésétől számítva június 30-ig három alkalommal minden naptípusra vonatkozó teljes körű utasszámolást végeztet és amennyiben indokolt, módosíttatja a szerződést és a menetrendet is. Tíz perc szünet, hogy a képviselők megkapják a határozati javaslatot és megismerkedhessenek vele.

17:11

Folytatódik az ülés.

A szünet folytatódik az ülés.

Zalai Mihály kiemeli, valamennyi lakos érdekét képviselve és a költségvetés egyensúlyát is fenntartva kell döntés hozni. A határozati javaslat alapján, és az időközben begyújtott lakossági javaslatokat is figyelembe véve mi készek vagyunk minden ésszerű és jogszerű változtatási kérésnek teret adni.

A vita lezárása után szavaznak, a testület fideszes többsége elfogadta a napirendet, amit így 9 igen és 5 tartózkodás mellett szavaztak meg. Marad tehát az új menetrend, amely március elsején lép életbe.

Március 7-én (csütörtök) 17 órától lakossági fórum a rákóczitelepi közösségi házban. A fórumon részt vesz dr. Dancsó József polgármester, Kovács Árpád önkormányzati képviselő és Czecher Péter rendőrkapitány. A lakossági fórum kiemelt témája a helyi tömegközlekedés és a közbiztonság.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.