- hirdetés -

Ha a hatóság késlekedik, most már fizethet az egyszeri embernek.

Módosult a Közigazgatási Eljárási Törvény, melynek célja – a közösségi jogi kötelezettségeink végrehajtásán túl – az ügyfélbarát közigazgatás megerősítése, a hatósági eljárások és a jogalkalmazói munka egyszerűsítése. Az ügyfeleket is érintő változásokról dr. Kovács Győzőt, az Orosházi Okmányiroda vezetőjét kérdeztük.

– Az alapelvek majdnem ugyanazok maradtak. Legfontosabb közülük, hogy az ügyfélnek továbbra is megmaradt az iratbetekintés joga, a nyilatkozattétel joga és a nyilatkozattétel megtagadásának a joga. Azonban, ha megtagadja a nyilatkozatot az ügyfél, akkor a hatóság a rendelkezésre álló adatok alapján dönt, vagy megszünteti az eljárást – kezdte a változások sorolását dr. Kovács Győző.

A hatóság is fizet, ha nem tartja be a határidőt

A gyorsabb ügyintézés érdekében a határidők is megváltoztak. Az ügyintézési határidő 22 munkanap lett, az eddigi 30 nap helyett, a fellebbezési határidő az eddigi 15 napról 10 munkanapra csökkent. A határidőket jellemzően már munkanapokban kell számolni, nem naptári napokban, mint eddig. Az eljárás megindításáról szóló értesítésben pedig szerepel az ügyintézési határidőbe be nem számító időtartam is. Az ügyintézési határidő pontos lejártát a határozatban fel kell tüntetni, ezzel is segítve az ügyfél tájékoztatását, arról, hogy a hatóság betartotta-e az ügyintézési határidőt.

– Fontos változás – hangsúlyozta Kovács Győző – , hogy ha a hatóság a rá irányadó ügyintézési határidőt az ügyfélnek és az eljárás egyéb résztvevőjének fel nem róható okból túllépi, akkor vissza kell fizetni az ügyfél részére az általa befizetett illetéket, vagy díjat. Abban az esetben, ha az ügyintézési határidő – a fel nem róható okok miatt – meghaladja a törvényben meghatározott határidő kétszeresét, akkor az ügyfél részére a befizetett illeték vagy díj kétszeresét fizeti vissza az eljáró szerv.

Jogok és kötelezettségek

Változás még az is, hogy a kérelemre indult eljárásnál a jövőben a kérelemnek tartalmaznia kell az ügyfél kifejezett kérelmét a hatóság döntésére.

Több lesz a végzés is, de ez nem azt jelenti, hogy az ügyfeleknek több a kötelezettsége. Egy konkrét példával illusztrálva: eddig az idézés egy levéllel történt, az új szabályozás szerint erről is végzésben kell rendelkezni – ám ahogy eddig is, most is eleget kell tenni az idézésnek. Az ügyfél továbbra is köteles jóhiszeműen eljárni és a hatósággal együttműködni, ellenkező esetben akár pénzbírsággal is sújtható.

Az elektronikus ügyintézés is nagyobb hangsúlyt kap. 2011. január 1-től, már nem lesz elegendő az, hogy valaki küld egy e-mail-t valamilyen e-mail címről, hanem csak az Ügyfélkapun keresztül küldött levél minősül írásbeli a kapcsolattartásnak, ekkortól már csak erre köteles válaszolni az eljáró hivatal.

A felsorolt módosítások, csak az október 1-je után indult eljárásokra érvényesek, így előfordulhat, hogy az ügyfél más-más adattartalmú döntést kap.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.