- hirdetés -

Orosházi kormánybiztossal az élen zárnának be csaknem 2000 kilométer vasúti mellékvonalat. Pénteken az orosházi állomás előtt tiltakozott a Jobbik.

1874 kilométeren szűnhet meg a vasúti közlekedés a decemberi menetrendváltáskor. Az Orosházát is érintő átalakítást Antali Károly orosházi származású közlekedési kormánybiztos vezeti. Ez ellen tiltakozott a Jobbik és a Magyar Gárda – meglehetősen nagy számú rendőri biztosítás közepette.

Patakfalvi János beszéde közben
Patakfalvi János beszéde közben

-A kormány vidékromboló szándéka jelenik meg a szárnyvonalak bezárásában, amit számos vasutas forrásból erősítettek meg – szögezte le Samu Tamás Gergő a Jobbik Békés megyei elnöke.

-Az adót azért fizetjük, hogy legyen többek közt megfelelő tömegközlekedés. Ehelyett azonban 100 milliós végkielégítések vannak, és a BKV mellett a MÁV felsővezetése is dőzsöl a pénzben és pazarol, miközben egy alapvető szolgáltatást készülnek elvenni az emberektől. A pazarlás helyett ésszerűsíteni kellene a menetrendet, hiszen most sokan emiatt nem tudják használni a vonatot.

A megyei elnök beszédében nem csupán a vasúttal kapcsolatos döntések hátterét boncolgatta (például IMF hitel feltételei), hanem arról is szólt, hogy új alapokra kell helyezni a politizálást, ami jelenleg egyáltalán nem az emberek érdekeit szolgálja. Elképzeléseit a jelen lévő Fetser János MSZP-s egyéni országgyűlési képviselőnek is figyelmében ajánlotta.

Samu Tamás Gergő bejelentette, hogy a Jobbik kormányprogrammal készül a közelgő választásokra. A programot januárban ismertetik.

Mint megírtuk, Fetser János  szintén nem támogatja a szárnyvonalak bezárást, ahogy nem támogatta két éve sem. 2007-ben a Jobbik is demonstrált a tervezett intézkedés ellen, amit Kóka János SZDSZ-es gazdasági miniszter neve fémjelzett. Akkor a közlekedési tárca azzal indokolta a döntést, hogy üresek a szerelvények, gazdaságtalan a működtetés. Közgazdasági szakemberek és az Állami Számvevőszék jelentése szerint azonban a 14 szárnyvonalon közel 500 kilométert érintő intézkedés tényleges költségcsökkentő hatása nem mutatható ki. Hasonló lehet most is az indok, ahogyan hasonló az Antali-féle koncepció is a két évvel ezelőttihez.

Gárdisták közt: Fetser János (klikk a képre) Fotó: Kecskeméti Krisztina
Gárdisták közt: Fetser János (klikk a képre) Fotó: Kecskeméti Krisztina

Halálos ítélet Excel-ben

-A 7700 kilométeres vasúti hálózat vonalait kategorizálták. Van országos, amit a MÁV üzemeltet és központi a megrendelés. Van regionális, amit a régiókban működő helyi vasút üzemeltetne a regionális tanács megrendelése alapján. Igaz, még nincs helyi érdekeltségű vasút. Újabb kategória a szolgáltatóváltásra kijelölt vonalak halmaza, amit úgy írnak körül, hogy „ezeket fel kell ajánlani a Volánoknak” – összegezte beszédében Patakfalvi János, a Jobbik helyi elnöke. Hozzátette, a Békéscsaba–Orosháza–Szeged vonalat kihagyták az országos besorolásból.

A tervek szerint megszűnne többek között az Újszeged–Makó–Mezőhegyes–Kétegyháza közötti, a Mezőtúr–Orosháza–Mezőhegyes–Battonya közötti, a Kisszénás–Kondoros és az Orosháza–Szentes–Kiskunfélegyháza közötti vonal is. Szarvas például vonat nélkül maradna.

-Szó sincs a döntések helyi meghozataláról. Antali tanácsadói már régen beírták Excel-táblázatukba a halálos ítéletet a vasútvonalakról, mielőtt egyáltalán megalakulhatnának a régiókban a megrendelő vagy üzemeltető szervezetek. Burkoltan valójában 4853 km vasútról döntöttek.

A helyi elnök szerint nagyon sok dolgozó és diák számára okozhat komoly gondot a leghátrányosabb helyzetű kistérségeket sújtó tervezett intézkedés. Úgy vélte, nem kellett volna privatizálni a nyereséges teherszállítást, s többek közt abból lehetne kompenzálni a zömében veszteséges személyszállítást.

A szónokok között volt az orosházi Jobbik alelnöke Jámbor Nándor is, aki hangsúlyozta, az emberek bőrükön érzik a válságot, ám a bajból csak együtt, összefogással lehet kilábalni.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.